Mala Lengua  
 
AfroCubaWeb
  Home - Portal | Music - Música | Authors - Autores | Arts - Artes 
  Site Map - Mapa del Sitio | News - Noticias | Search ACW - Buscar en ACW 
 
  Mala Lengua
 

Cuban Culture in the News - La cultura cubana en las noticias
Archive 1/1/2015 - 5/31/2015

Reggae finds its groove in Cuba  5/31/2015 Jamaica Observer: "Many travel experts expect the entertainment and lifestyle scenes there to explode once the US normalises relations with the Communist country. That could be this year. Jamaica is Cuba's closest neighbour, so it seems inevitable will have a presence there. From May 18-22, the exhibition, 'Bob Marley Time Will Tell', took place at Casa De Las Americas, in Havana, Cuba's capital."

“Kamahaití”, un ejemplo de simbiosis cultural  5/30/2015 Jiribilla: por Yoelxy Pilliner López - "… las grandes oleadas de inmigración antillana en Cuba se efectúan en las tres primeras décadas del siglo XX [2], siendo considerable la entrada de haitianos en relación con la de jamaiquinos en calidad de braceros, empleados como fuerza de trabajo por la Suggar Company y la United Fruit Company en el sector azucarero y cafetalero, respectivamente, de la zona oriental del país [3]. Surgen así las llamadas “haitianadas”, como se les denominó despectivamente, a las oleadas que partían desde la costa sur de Haití hacia la costa sudoriental de la isla. Este tráfico de braceros entre Haití y Cuba estuvo controlado por contratistas haitianos que eran utilizados por las compañías norteamericanas, quienes veían en estos hombres y mujeres mano de obra barata y disponible a sus intereses."

África en América  5/30/2015 Jiribilla: por Nancy Morejón - "¿Por qué los denominados afrodescendientes no han de poseer la nación que han forjado desde nuestras primeras lanzas, en mano de Simón Bolívar o José de San Martín, contra todo aquel que pretenda aniquilarnos? La nación desempeña un papel irreversible en Nuestra América, definición que marca un concepto avanzado, abierto y plural, inclinado hacia el estímulo de los sentimientos a favor de la independencia siempre concebida por su Apóstol José Martí como factor imprescindible de la nación."

Bob Marley, más allá del mito  5/30/2015 Jiribilla: Conversación con Samuel Furé

De Martínez Furé y su Pequeño Tarikh  5/30/2015 Jiribilla: por Nancy Morejón - "Rogelio Martínez Furé, hablando en plata, es uno de los grandes descubridores de las esencias culturales cubanas. Y, con envidiable constancia, ha dedicado su larga vida, en todas sus vertientes profesional y no profesional, al cultivo incesante de los estudios y la investigación sobre el arte y la literatura de las culturas africanas trasplantadas a las Américas."

Reembarque, una historia no contada  5/30/2015 Jiribilla: Entrevista con Gloria Rolando

Rihanna seducida por La Habana (+Fotos)  5/29/2015 Juventud Rebelde: "¿Graba la cantante Rihanna un video musical en La Habana? Según los movimientos de la barbadense a través de la capital cubana y el equipo que le acompaña, parece que sí. Un reporte publicado por CubaSí indica que a lo largo del día la cantante se movió entre una casa de El Vedado y el edificio donde se encuentra el conocido restaurante La Guarida, escenario de la película Fresa y Chocolate."

Rihanna in Havana  5/29/2015 Radio Havana: "The hip-hop star arrived in the Cuban capital on Wednesday and went to the Havana restaurant looking for Cuban food. While in the site, the actress and model also enjoyed and danced Cuban music to the tune of La Fontana’s band, Son3men2, which played for her various classical songs of the island’s traditional music repertoire."

From Cuba, With Love  5/29/2015 Vimeo: "This video is a submission for the Boys and Girls Club of Greater Washington iChoose Media Festival. Students at the FBR Branch Boys and Girls Club created a video with questions for Students in Cuba and students in Cuba responded back! Hear what youth in Havana had to say!!"

Universidad de las Artes entregará Honoris Causa a Mendive  5/28/2015 Alma Mater: "La Universidad cubana de las Artes entregará este viernes 29 de mayo el título de Doctor Honoris Causa al pintor, escultor, grabador, instalacionista y artista del "performance" y las liturgias, Manuel Mendive, Premio Nacional de Artes Plásticas-2001."

Legendaria orquesta cubana Aragón actuará en Colombia  5/28/2015 Cubarte: "La presentación del conjunto aquí coincidirá con el tradicional festival Salsa al parque, previsto para el 30 y 31 de mayo en la plaza metropolitana Simón Bolívar, ubicada en el norte de Bogotá."

Pedrito Martinez was a highlight at NOCCA celebration in New Orleans  5/28/2015 Nuestro Pueblo: "Born in Havana, Cuba , Pedro Pablo "Pedrito" Martinez began his musical career at the age of 11, performing as vocalist and percussionist with such Cuban legends as Tata Guines and Los Munequitos de Matanzas. He was brought to Canada in 1998, by bandleader, Jane Bunnett, and decided to remain in North America to pursue his career. Two years later he took first place in the annual Thelonious Monk Institute Competition for Afro-Latin Hand Drumming."

Mariana Grajales Cuello: La buena noticia  5/28/2015 Rebelion: "El año del Bicentenario del nacimiento de la heroína Mariana Grajales Cuello, debería ser el escenario por excelencia, de la demorada proclamación de su condición de Madre de la Patria, pero han emergido resistencias, y asistimos a un compás de no hacer, que debe ser resuelto. Para la toma de decisiones, nuestro Estado y Partido deben contar con elementos sólidos, resultados del estudio y el debate fraterno y propositivo."

Universidad cubana entregará el Honoris Causa a Manuel Mendive  5/27/2015 Radio Havana: "La Universidad cubana de las Artes entregará el próximo viernes 29 el título de Doctor Honoris Causa al pintor, escultor, grabador, instalacionista y artista del "performance" y las liturgias, Manuel Mendive, Premio Nacional de Artes Plásticas-2001. La institución de altos estudios destacó la labor sobresaliente de quien es un apasionado en la reconstrucción del universo de los "orishas", deidades del panteón yoruba de profundas raíces en la idiosincrasia de los cubanos."

Mendive’s Newest Performance Shown in Havana’s Art Biennale Mendive’s Newest Performance Shown in Havana’s Art Biennale  5/26/2015 Radio Cadena Agramonte: "A very rare event shook the usual routine of the evenings in Havana on Monday. Maestro Manuel Mendive, National Fine Arts Award winner in 2001, carried out the performance action “Colors of Life” as part of the 12th Havana Biennial Art Fair."

Proyecto expositivo BEMBÉ  5/23/2015 Arte por excelencia: "Santiago Hermes propone una vez más la integración de artistas e investigadores de temas del legado cultural africano para desde la muestra visual y sonora, devenida en fiesta de memoria, homenajear patrimonios vivos de la cultura cubana, exclusivos por sus contenidos y modos de hacer. Instalaciones itinerantes e interactivas que comulgan con sus públicos, pinturas facturadas en plena celebración cultural, video arte La Ganga, audiovisual Kabiosile mi Shangó y variados perfomances trasmutan la muestra plástica en honroso homenaje al pueblo y Cabildos palmireños por la preservación del legado de la cultura africana en su territorio."

Enfocándose en Miramar: Habana Charrette de 2015  5/22/2015 Cuban Art News: "Organizada por la oficina cubana de Redes Internacionales para la Construcción, Arquitectura y Urbanismo Tradicionales -más conocido como I.N.T.B.A.U.- el evento fue dirigido por Julio César Pérez Hernández, presidente fundador de la oficina. Entre los participantes estuvieron arquitectos, planificadores, artistas, empresarios y líderes cívicos de Cuba y el exterior, incluyendo a Canadá, Europa y los Estados Unidos. El tema central de este año fue el distrito de Miramar, al oeste de la Habana, un barrio residencial construido en las primeras décadas del siglo XX. Además de planes de desarrollo general para el distrito, el grupo concibió planes de revitalización específicos para las áreas del río y la línea costera."

Filmmaker Guillen Landrian: Cuba’s Loose Cannon  5/22/2015 Havana Times: "On the decision of a handful of individuals – and thanks to the consent of many – intellectuals were expected to agree with and place their art at the service of the changes that were taking place on the island…or leave the country. The logic went that whoever dared think differently, played into the “hands of the enemy” or for opposing the socialist realist norms that were being established, had no place among a people that was making extreme sacrifices for the sake of a better life. This helps explain why the work of Guillen Landrian, which survived the poor conservation efforts devoted to it, was not divulged. There are Internet sites where one can find his works, which also circulated via USB memories or DVDs, but they aren’t included in any film or television programs (they are not even mentioned in spaces dealing with cinema). There is no official or public acknowledgement of Guillen Landrian’s film production – it is as though he had never existed. A mere two or three film critics have studied his films."

Me dicen Cuba: Pregones para el alma divertir  5/22/2015 Negra Cubana: "Bajar por la calle Obispo fue por varios años de mi vida un privilegio. La sensación, que implicaba un poco de distanciamiento, siempre fue la misma: la estar presenciando el rodaje de una película. Allí conocí a varios pregoneros, la más enigmática, aquella mujer con voz de Diosa que atrae las miradas sorprendida de los transeúntes. Comparto entonces el documental Por el pico divertir del cineasta cubano Felix de la Nuez, donde se presenta las particularidades de la tradición de pregonar en la isla."

África y el Caribe, entre el arte y la religiosidad popular  5/22/2015 Ventana, Casa de las Americas: "La valoración, rescate y visibilidad de la relación y los vínculos históricos entre África y el Caribe son de permanente referencia y debate en la Casa, como parte de su V Coloquio Internacional “La Diversidad cultural en el Caribe”. El panel África en la Florida: a propósito de un libro homónimo contó con la participación de los artistas la dominicana Charo Oquet y el nigeriano Víctor Ekpuk, así como la profesora Yolanda Wood, directora del Centro de Estudios del Caribe, y la investigadora estadounidense Amanda Carlson."

Universidades intercambian sobre masculinidades  5/20/2015 IPS: "Como parte de un intercambio entre la Universidad de La Habana (UH) y su homóloga de Queens, en Canadá, académicos y estudiantes de ambos países debatieron en esta capital sobre aspectos poco conocidos de sus realidades como las masculinidades. Entre las actividades, el foro cubano de la Red Iberoamericana y Africana de Masculinidades (RIAM) organizó por vez primera, en los dos años del programa académico, una conferencia en la Facultad de Filosofía e Historia de la UH sobre el trabajo y las investigaciones desplegadas en el archipiélago."

Voces de los barrios en Cuba  5/19/2015 El Toque: por Sandra Abd´Allah - "Hace tan solo unos días la profesora de Periodismo hipermedia de la Universidad de La Habana Elaine Díaz echó a andar un proyecto singular para la prensa que se hace en Cuba. Se trata de Periodismo de Barrio (PB) una iniciativa sin par en el país."

Patricia Chin: fue muy difícil vender esa cultura y más como mujer  5/19/2015 Ventana, Casa de las Americas: "Hace unos 50 años comencé en Kingston, Jamaica. Un comienzo muy humilde vendiendo discos usados en un espacio de 10x10. Desde que tenía doce años vendía felpas de pelo y canicas en la escuela para mantenerme económicamente. Entonces mi trayectoria comienza hace 55 años y floreció hasta convertirse en un maravilloso negocio. Mi esposo y yo comenzamos en un espacio de 10x10, luego no solo compramos el edificio, sino que hicimos un estudio, el Estudio 17. Allí impulsamos hacia delante a muchos artistas, con los que aún mantenemos amistad, incluso con sus hijos que se han convertido también en artistas y promotores del reggae."

Notes for the Fifth World  5/18/2015 Art On Cuba: "The most recent solo exhibition of Douglas Pérez (Villa Clara, 1972) was inaugurated on April 22 at the London gallery of Little Breese. In this, his first personal exhibition in England, the artist continues the exploration of issues associated with the process of colonization and especially its reach to social, racial and cultural level; from the presentation of its Fifth World. Taking as a starting point the work Tercer Mundo, by Wifredo Lam, and playing with the way the planet is stratified in different worlds, according to the level of development of countries, Douglas proposes to us setting up a possible Fifth World at imaginary level. The peculiar thing about this place is that its characters -coming from history of African slavery in Cuba, intend to shed their location in a position of subordination, under patterns of a scheme of representation associated with colonial pictures where picturesque and exotic vision prevail."

El Coloquio Internacional “La Diversidad Cultural en el Caribe  5/18/2015 Casa de las Americas: "El Niño de Cañamazo (Cuba, Miguel Ángel García Velasco, 2015, 20’). Premier - Realización cubana del Proyecto Afrokuba de conjunto con La ruta del esclavo. De boca de sus protagonistas conoceremos de la tradición, la religiosidad y el recorrido angosto del Niño de Cañamazo, versión criolla del Niño Jesús que es el único santo patrón que adoran los adeptos a este Cabildo en la cubana provincia Matanzas. El 13 de enero se celebra como el Día del Niño desaparecido y se le tributan ofrendas, cantos, bailes y una procesión integrada solo por las mujeres descendientes consanguíneas de una figura antológica de la cultura popular matancera: la conocida rumbera Yeya Calle. El género musical danzario principal de este Cabildo, único de su tipo en Cuba, es el bricamo, que preside los cantos y las danzas. Su gestualidad tiene como código esencial su semejanza con los movimientos de los Iremes de la religión Abakua con la cual tiene una relación histórica muy cercana."

Raperos, opiniones, sueños y algo más  5/18/2015 Palamusica Underground: "La cobertura periodística de un evento como el recién finalizado Festival de Rap Trakean2, en la ciudad de Camagüey, deja a veces insatisfacciones profesionales debido a la premura de escribir las reseñas de presentaciones y otros hechos para entregar los materiales lo más rápido posible a los editores. Sin embargo, en la agenda quedan numerosos apuntes de encuentros casuales, conversaciones informales, y hasta a veces no tanto, de los reporteros con los artistas. Notas que al revisarlas no alcanzan para escribir una entrevista con todas las de la ley, pero que contienen elementos y opiniones valiosas de los participantes y que merecen se les dedique un espacio para compartir con los lectores."

La diversidad cultural del Caribe y El Monte, de Lydia Cabrera  5/18/2015 Ventana, Casa de las Americas: "La Casa de las Américas conmemorará los 60 años de la publicación de un libro capital para la cultura nacional: El Monte, de Lydia Cabrera. La obra literaria y etnográfica de la ensayista e investigadora posee un notable valor para la cultura cubana y particularmente este título, en el que fueron compilados anécdotas, frases, leyendas y testimonios de antiguos esclavos de la zona occidental del país. El legado africano en voz de sus herederos ha sido metáfora, imagen y sonido en la Casa de las Américas, durante la apertura de la quinta edición del Coloquio Internacional “La Diversidad cultural en el Caribe”."

Art, Havana and Public Spaces  5/17/2015 Havana Times: "Fourteen guest artists from different countries will breathe life back into the workshop that the late Cuban documentary filmmaker Guillen Landrian immortalized in his Taller de Linea y 18 (“The Workshop on Linea Street”), a place much deteriorated by the passage of time which has seen many uses. These ruins will come back to life as of May 22, through the project Montañas con una esquina rota (“Mountains With a Broken Corner”)."

Fire and Ice: Minnesotans Join Orquesta Aragón in Havana  5/17/2015 NYT: "It was after midnight here Sunday morning at the Habana Café, and the Orquesta Aragón, a charanga group that was founded in 1939 and which helped popularize the cha-cha, was taking a break when the club’s master of ceremonies announced in English and Spanish that a few of their members would return with some special guests. Some Minnesota Orchestra musicians, who were drinking mojitos at the club after finishing the last concert of their groundbreaking tour of Cuba, joined them onstage and began playing “Dos Gardenias,” the bolero that Ibrahim Ferrer sang with the Buena Vista Social Club."

Cuban artists at the Venecia Biennial  5/16/2015 Cubarte: "For Susana Pilar Delhante, this is her second trip to Venice, although she made the first one through an INTERNET platform. Her second project to be exhibited in Venice was created from 2012. She also graduated from San Alejandro and subsequently the ISA. Susana Pilar studied in the center for art and the media, in Germany and she is currently Professor at the digital Art and new media department, in San Alejandro Academy."

“Debemos recuperar no solo la memoria, sino también el olvido”  5/16/2015 Jiribilla: Entrevista con Rogelio Martínez Furé sobre Lazaro Ross - "¿Existe algún momento que recuerde con especial agrado del tiempo que trabajaron juntos? Cuando fuimos a Bagdad en 1988. Era una ciudad preciosa. Estábamos almorzando en el Ishtar Sheraton, un hotel de lujo, y empieza a sonar el Concierto de Aranjuez. Lázaro se desconectó de una forma que dejó de comer, se fue de momento, se quedó y desapareció su espíritu atrás de la música. Y yo pensaba: si te viera la gente que cree que tú nada más eres cantor de santería y de tambor batá… Qué tonta es la mayoría que no profundiza en las identidades."

Awa-Ni-Ye  5/16/2015 Jiribilla: por Natalia Bolívar - "Para los cubanos, es y será siempre, la voz por excelencia, salida del corazón de la selva africana, el mejor akpwón del rico y ancestral folclore cubano, quien nos entonó sus melodías con sonoridad inigualable, por su calidad y fortaleza. Cuando se habla de la voz más fiel de los orishas, sólo hay un nombre: Lázaro Ross."

Más que el akpwón mayor: el hombre  5/16/2015 Jiribilla: "Porque para Ros cantar desde niño, le trajo sus ventajas, complementadas junto a las enseñanzas de los mayores. Ya de grande, sus constantes viajes a Calimete, Perico, Colón, Jagüey Grande, Carlos Rojas y otros pueblos de Matanzas, le nutrieron aún más en pos de dominar “el difícil dialecto”, como declaró en cierta ocasión. “Para aprender a cantar yoruba hay que tener corazón y querer el canto. Y tener un oído muy fino”, siempre decía."

Un akpwón sincero y auténtico  5/16/2015 Jiribilla: "Era una auténtica confluencia de caminos en las que gente de pueblo, portadores folclóricos de enorme sabiduría, como Trinidad Torregosa, Jesús Pérez, Nieves Fresneda, Manuela Alonso, José Oriol, Emilio O’Farrill, y el propio Lázaro, hallaron una plataforma para encauzar escénica y musicalmente talentos que de otra manera hubieran sido minimizados."

Voz de mágica raíz  5/16/2015 Jiribilla: "Que se deje oír entonces todo el pesar y toda la alegría de esa larga historia negra que también nos arma y nos cuida. Que otra vez nos cuente de sus dioses, de su luz y su monte, de sus mitos de altar y manigua, en ese todo mezclado que somos. Y que toda esa mágica raíz, se oiga en la voz nuestra del maestro Lázaro Ross."

La danza en la religión afrocubana Regla de Ocha-Ifá (+vídeo)  5/16/2015 Negra Cubana: "Uno de los legados fundamentales de Cuba a la cultura universal ha sido la música y consiguientemente la danza. Por ello comenzaremos esta serie de trabajos con las expresiones musicales y danzarias que tienen lugar dentro del ámbito de la Regla de Ocha-Ifá o Santería, una religión afrocubana de trascendencia no solo espiritual sino además portadora de tradiciones y costumbres definitorias en la identidad nacional."

La Santeria: ¿Africana, Cubana, Afrocubana? Elementos para el debate.  5/15/2015 Analecta Literaria: "A modo de introducción: En el presente capítulo se analiza la valoración de las culturas y religiones africanas efectuadas por Juan René Betancourt, Gustavo Urrutia, y Fernando Ortiz, entre otros, con la finalidad de hallar semejanzas, diferencias y la vigencia de algunas de esas consideraciones. Para ello he rastreado fuentes documentográficas: periódicas, libros, folletos y realizado encuestas e investigaciones de terreno entre santeros, babalaos y aleyos para intentar precisar la africanidad o cubanidad de la santería, o al menos determinar los elementos característicos que la pueden calificar como un fenómeno eminentemente cubano. Con ese propósito arribamos a conclusiones que permitirán enjuiciar mis puntos de vista sobre este apasionante y debatible tema."

Madame Mompié: The Scent of Haila  5/15/2015 OnCuba: “We live in a society where people love to criticize everything, and where it is unusual for artists, athletes, and celebrities to have their own clothing, cosmetic or perfume line. I’d love if that were common here. We have talented designers and perfumers, as well as popular artists who can represent these kinds of products.”

Cuban science fiction scholar Yasmín S. Portales Machado to speak at CSWS  5/13/2015 CSWS - University of Oregon: "A science fiction scholar and gay rights activist, Yasmín S. Portales Machado is a freelance journalist for cubaliteraria.cu and havanatimes.org. She is the coordinator in Cuba of the “Anticapitalism and Emergent Sociability” Work Group of the Latin American Council for Social Sciences and founder of the Cuban Digital Humanities Network. Her blog is: http://yasminsilvia.blogspot.com/"

Gloria Rolando’s Documentary Film, Reshipment, Recalls a Little-Known Chapter of Haitian-Cuban History  5/12/2015 AALBC: "Afro-Cuban filmmaker Gloria Rolando is best known for her documentaries on the African diaspora in the Caribbean, and her latest film, Reshipment (2014) continues this theme. It reveals the complex story of Haitians lured by the tens of thousands to work in Cuba’s sugarcane fields during World War I. These early 20th century immigrants were enticed to leave their island nation—home of the only successful slave revolt in the Americas—for the promise of a better life. Some of them were fleeing the oppressive U.S. occupation. Others were seeking better economic conditions. But what awaited most of them in Cuba was racism and strife."

Estrenan documental El mundo mágico de Mendive  5/12/2015 ACN: "El documental El mundo mágico de Mendive, de la realizadora uruguaya Juanamaría Cordones-Cook, de la Universidad de Missouri, Estados Unidos, fue estrenado hoy en el Museo Nacional de Bellas Artes, de esta capital. La poetisa y ensayista Nancy Morejón, Premio Nacional de Literatura, al presentar el audiovisual destacó que la cineasta atrapa en 40 minutos la cosmogonía en constate desarrollo y enriquecimiento de Manuel Mendive, uno de los artistas imprescindibles en la Cuba de hoy."

In Conversation: Elio Rodríguez  5/12/2015 Cuban Art News: "This month, artist Elio Rodríguez completes a semester-long fellowship in Harvard University’s Afro-Latin American Research Institute and Hutchins Center for African & African American Research. In an email interview, he talks about the experience and what comes next."

Congo-Cuba in New York: Palo Mayombe Music, Dance & Religion  5/11/2015 City University of New York: "Join leading scholars, priests, and performers of Afro-Cuban Congo culture for enlightening presentations and discussions exploring the ways music, dance, religion, and philosophy influence how a people conceive of themselves, negotiate relationships with each other, and their history. Participants will elaborate the ways practitioners surface notions of warfare, identity, and power through drum and music practice. What theoretical organizing frameworks surface through the music, dance, and religious practice and what are their relationships to Congo, to Cuba, and to other Congo-influenced practices such as Petwo in Haiti? What is unique to Palo Mayombe and how does this impact current knowledge in Caribbean Studies, African Diaspora Studies, Ethnomusicology, and Cultural Studies?"

La Casa que desde el Caribe palpita africana  5/11/2015 Jiribilla: "África es una matriz cultural para el Caribe, una clave interpretativa que ha sido utilizada por tantas y tantos escritores, músicos, artistas visuales…y esta condición nutricia para el imaginario cultural caribeño ha propiciado que el Coloquio Internacional La Diversidad Cultural en el Caribe—el cual se asoma a su V edición— no tenga precedentes en cuanto al número de participantes y a las solicitudes de intervenciones. Así lo manifestó la Dra. Yolanda Wood al referirseen la Casa de las Américas a la cita programada del 18 al 22 de mayo."

«Es importante conocer el pasado de la religión»  5/10/2015 Diario de Cuba: "Raufe Rafael Montalván Herrera es Educador Popular, graduado del Centro Martin Luther King Jr, desde 2005. Realizó estudios Bíblicos y Teológicos desde 2006 hasta 2010. Ha ofrecido conferencias sobre el cuidado del medio ambiente y el respeto a la vida desde la religión yoruba, en el "VII Encuentro Internacional de Estudios Socioreligiosos" y otros eventos. Al final de su conferencia en el Festival Love in 2014, el investigador cubano Tomás Fernández Robaina, practicante de la religión yoruba, lo calificó como el Martín Lutero de esa religión."

Timbiriche con música variada presentó Tony Ávila en París  5/10/2015 Granma: "El intérprete y compositor cubano Tony Ávila presentó en las afueras de la capital francesa un Timbiriche musical bien variado que hizo disfrutar a un público que no creyó en la barrera del idioma."

José Antonio Aponte and His World  5/8/2015 Aponte Conference: "From myriad locations in the humanities, historians, anthropologists, philosophers, literary scholars, and art historians have explored the figure of Aponte as artist, intellectual, revolutionary, and theorist. In addition to this scholarly interest, Aponte has also been re-enshrined as a national figure in contemporary Cuba, following a 2012 bicentennial that commemorated his death at the hands of colonial authorities. However, given the recent scholarly and public focus on Aponte, there has not yet been a conference dedicated to the interdisciplinary scholarly perspectives that have sought to advance the study of the singular “book of paintings” and its visionary creator. “José Antonio Aponte and His World: Writing, Painting, and Making Freedom in the African Diaspora” brings together scholars to discuss the current state of “Apontian” studies and suggest future directions for scholarship. It includes, as well, scholars doing work on questions of historical memory, the intellectual history of the enslaved, and the relationship between text, image, and politics in other settings in order to put Aponte’s history in conversation with a wider world, much, indeed, as his own “book of paintings” tried to do."

The Invisible Color  5/8/2015 IndieGoGo: "The founding father of Afro-Cuban Cinema, Sergio Giral, is helping bring the black Cuban experience onto the screen." - "Consequently, the city has remained one of the most segregated and racially unequal in the country, and black Cubans have tended to bypass it for friendlier places farther north and west. Research has shown, in addition, that those who stayed did not benefit from the enclave’s economic and social networks, and in the context of a lingering residential segregation, settled in black neighborhoods and integrated into the African American community within one generation. The result is that the faces of Cuban exile are exclusively white. The Invisible Color seeks to both address and redress this silence, and showcase Afro-Cubans’ experiences in Miami as both exiles and immigrants, their relations with their white co-nationals as well as with other resident groups and the city at large."

APONTENYU day one - panels 1 & 2  5/8/2015 Storify, Ana Lucia Araujo: Tweets from NYU CONFERENCE ON JOSÉ APONTE

Questlove goes crate-digging in Cuba in new documentary  5/7/2015 LA Times: "Consider his latest adventure: Earlier this year, the Roots' drummer and hip-hop gadfly traveled to Havana for a documentary project. Cuba has been off-limits to all but a few American travelers for generations, but relaxed restrictions on a few categories of vistors (which includes artists and journalists) meant that the percussionist could now see Cuba's vital musical culture firsthand."

Les Moncada - Remembering Francisco Aguabella  5/7/2015 World Music Central: "Francisco Aguabella, born in Matanzas (Cuba) told me that Esteban “Cha Cha” Vega Bacallo was the first individual to place the small okonkolo batá drum on his lap. He told me that it would take a lot in those days for a serious drummer to consider you to play batá. Francisco Aguabella grew to become a conga and batá drum Master of Masters, playing for days at a time."

Yusimí Moya. Vivir la danza  5/6/2015 Afroféminas: "Yusimí Moya Rodríguez es una habanera de nacimiento de 28 años y por encima de todo es bailarina. De dilatada carrera y formación, a Yusimí podemos verla bailando danzas tradicionales afrocubanas o piezas contemporáneas de increíble sensibilidad y plasticidad."

Cuban resilience shines at Harvard, heroes take flight at BU  5/5/2015 Boston Globe: "Elio Rodríguez Valdés’s “Selva en las Paredes?/ Jungle on the Walls” visits the same contradictions. Soft sculptures, abstracted figures made of white leather, dance across the wall. Look closer, and you’ll see chains and padlocks. Are they dancing now?"

Cuban Musician Lucia Huergo Dies  5/4/2015 Havana Times: "She was part of such bands as La Orquesta de Octavio Sanchez (“Octavio Sanchez’ Orchestra”), Franco Lagana’s band, Sonido Contemporaneo (“Contemporary Sounds”), Mezcla (“Mix”), Amaury Perez Vidal’s band and Sintesis (“Synthesis”). As jazz isn’t massively consumed, her work with Sintesis may be what most people remember. She brought classics such as Mereguo, Asoyin, Barasuayo, Echubelekeo and Eyeleo to Cuba’s music world, combining African music with the language of jazz and rock."

Criterios…  5/4/2015 Palamusica Underground: "Actualmente en Cuba, los exponentes del hip hop underground se encuentran obligados a pasar por momentos difíciles y se pudiera decir, también desagradables. Sólo el hecho de no contar con los espacios suficientes para exponer el trabajo que hacen, le da mucho más valor a la labor de estos artistas, pero también debilita, cada vez más, el deseo que tienen de luchar por levantar su cultura."

Aponte and His World Conference Dives into A Radical Vision of Slave Uprising  5/3/2015 CLACS @ NYU: ". “José Antonio Aponte. José Antonio Aponte and His World: Writing, Painting, and Making Freedom in the African Diaspora,” will feature more than twenty renowned scholars from NYU, and other distinguished institutions in the U.S. and abroad, who will discuss the visionary leader, his legendary “book of paintings,” and the future direction of “Apontian” scholarship."

La danza en la religión afrocubana Regla de Ocha-Ifá  5/3/2015 Global Voices: por Sandra Abd'Allah-Alvarez Ramírez

Harlem Afro Cuban Roots Concert with Yosvany Terry and guests  5/3/2015 Jazz de la Pena: "Yosvany Terry and his Afro Cuban roots Ye-be-gbe Ensemble with special guests Gema Corredera & Xiomara Laugart, Friday, May 15, 2015 @ 8pm"

Arturo O’Farrill and the Afro Latin Jazz Orchestra previews new work ‘Cuba: The Conversation Continued’ at NYC’s Symphony Space  5/3/2015 NY Daily News: "Composer and pianist Arturo O'Farrill heard it the old fashioned way - the really old-fashioned way. By word of mouth right on the streets of Havana. "We were rehearsing in a synagogue when the news started spreading," says O'Farrill, who was there that December day to record the follow-up album to "The Offense of the Drum," his recent Grammy-winner."

Centenario de Haydée Arteaga, La Señora de los Cuentos  5/2/2015 Afrocubanas 

Lucía Huergo, para la eternidad  5/2/2015 Havana Times: "Aunque se accionó fundamentalmente en el jazz, incursionó en varios géneros musicales desde los años 70 hasta la actualidad. Integró agrupaciones como La Orquesta de Octavio Sánchez (Cotán), el grupo de Franco Laganá, Sonido Contemporáneo, Mezcla, el de Amaury Pérez Vidal y Síntesis. Como el jazz no es música que consuman grandes masas, su trabajo con Síntesis es quizás por lo que muchos la recuerden. Legó al patrimonio musical criollo piezas ya clásicas como Mereguo, Asoyín, Barasuayo, Echubelekeo y Eyeleo, en las que mezcló la música de antecedente africano con el lenguaje del jazz y el rock."

Death of Lucia Huergo: a Great Loss for Cuban Culture  5/2/2015 Radio Cadena Agramonte: "Lucia (November 1951) was a skillful instrumentalist of the soprano saxophone, the flute, the clarinet, the oboe and electronic keyboards and of the world of computing and programming, an arranger, a composer and a producer. She left an indelible mark on native spirituality, while the most authentic music created in Cuba was recorded at her Lucero Records studios. Classics are her compositions "Asoyín" and "Meregguo" which appear in the 1987 album Ancestros with the group Sintesis, considered by many as a new trend of Cuban rock."

Chacal y Yotuel conjugan talento en una canción  5/2/2015 Vistar: "El Chacal me dejó impresionado, yo conocía de su talento pero cuando lo vi en directo, fue un impacto. Me gustó mucho y le dije que teníamos que hacer algo. La música habló y me atrajo verlo cantar en vivo, esa fue la magia que nos puso en esta colaboración”, precisó el antiguo miembro del grupo Orishas."

Murió Lucía Huergo, figura esencial de nuestra música  5/1/2015 Granma: "Lucía, nacida en La Habana, el 17 de noviembre de 1951, fue una de esas artistas que siempre andaba un paso por delante en el acontecer del circuito musical cubano. De hecho era en sí misma un extraordinario laboratorio creativo."

Lucía Huergo, para la eternidad  5/1/2015 Havana Times: "Hoy decimos adiós a ésta gran músico que nació en La Habana un 17 de noviembre de 1951 y que partió ayer a otra dimensión, pero nos deja sus creaciones para la eternidad."

Fallece Lucía Huergo, una de las más versátiles músicas cubanas  5/1/2015 Nuevo Herald: "Lucía Huergo, una de las más versátiles instrumentistas cubanas, falleció este viernes en La Habana a los 63 años de edad víctima de un carcinoma pulmonar, informó el portal Cubadebate.cu, que la calificó como una “extraordinaria músico”."

¿Perderá La Habana a “la casa encantada”?  5/1/2015 Television Cubana: "Acaba de filmar Últimos días de una casa y agradece “el trabajo maravilloso de Ivan Nápoles en la fotografía, Miriam Talavera en la edición y de Lucia Huergo que compuso un tema extraordinario”

Ha fallecido la creadora musical Lucía Huergo  5/1/2015 Trastienda Musical: "Ha fallecido Lucía Huergo, creadora musical de amplio espectro y reconocido virtuosismo. Era capaz de ejecutar el saxo, los teclados, el piano, el clarinete, la flauta y el oboe. Se destacó además como compositora, arreglista, productora discográfica, orquestadora y programadora digital."

Yesenia Selier y Cafe da Silva  5/1/2015 YouTube 

Romeo Santos & Enrique Iglesias Win Big at 2015 Billboard Latin Music Awards  4/30/2015 Billboard: "The track featuring Descemer Bueno and the Cuban group Gente De Zona spent a record-breaking 41 weeks at No. 1 on Billboard's Hot Latin Songs chart."

La rumba, la conga y la clave ñáñiga en Ignacio Piñeiro (III)  4/30/2015 Cubarte: "El prolífico músico y compositor habanero Ignacio Piñeiro Martínez (21/05/1888-12/03/1969), ha trascendido a su tiempo. Gran compromiso tienen las actuales generaciones de músicos cubanos con el “Pontífice de la rumba”, aquel que vistió de gala nuestro folclor: la rumba, el son, la clave ñáñiga, la guajira; que es decir, el corazón de la cultura cubana."

Las Criadas de La Habana y The Maids of Havana en 2 trimestres seguidos en DePaul University, Chicago, USA  4/30/2015 Saravá y Aché 

Marta Cordiés Jackson en su presentación de Las Criadas de la Habana en La Feria del LIbro en Santiago de Cuba  4/29/2015 Saravá y Aché: "Quien iba a decir que aquel niño nacido en Villa Clara en 1943, andando el tiempo sería conocido como Pedro Pérez Sarduy, periodista, poeta, narrador y autor de la inclasificable novela que hoy les presento. Las Criadas de la Habana. Inclasificable, porque todavía muchos autores y especialistas no deciden si es novela testimonio, si es psicológica, un relato de la sin igual y cotidiana aventura que es vivir, o si simplemente es el acto de dar la palabra a un sector de la sociedad del que nunca se habla, el que a veces no se comprende o que a menudo sirve de telón de fondo para describir la vida de los otros."

InvisibleColor 2 Trailer XDCAM  4/29/2015 Sergio Giral - YouTube: "The Invisible Color documentary investigates the black Cuban experience in United State and Miami Dade County in particular, since the first wave of political refugees in the 1959 revolutionary aftermath to today, tracks its presence throughout the region, and highlights its contribution to Miami’s civic culture through testimonies and visual documentation."

SERGIO GIRAL FILM TRILOGY ON SLAVERY IN CUBA AND THE CARIBBEANS  4/29/2015 THE BROKEN IMAGE/ LA IMAGEN ROTA: "On my films I always have turn the camera point of view to the background, where slaves, maids and working class Black characters traditionally move along. From “The Other Francisco” that tells the impossible love story between two Black slaves; “Slaves Hunter”, “Maluala” and “Placido” that count the ordeal of Blacks and mestizos in search for freedom and equality in Cuba 19th. Century; “Maria Antonia” portraying the tragedy of a “mulata:” in Cuban Republican times; “Glass Roof” that denounces the privileges of white workers in a Socialist Cuba with a 60% of Black and mulatto population; to a more recent film “Two Times Ana” depicting the dreams and reality of a “colored” market cashier in Miami, my films have intended to contribute to unveil this invisible color on the screens."

Pasión rumbera y otros toques necesarios  4/28/2015 Cubarte: "Todo comenzó el domingo con la escucha, después de más de veinte años de la edición del CD Muñequitos de Matanzas Live en el Carnerige Hall, grabado en una de las presentaciones de esa agrupación rumbera en la ciudad de Nueva York y que abrió las puertas al posterior viaje de su homóloga Yoruba Andabo."

The Magic Realism of Natalia Bolivar  4/28/2015 OnCuba: "My first memories are of my nanny, Isabel Cantero, who took care of me from the day I was born. She raised me and my brothers and helped me raise my three daughters. When I was born, in 1934, she was the nanny they’d found to take care of us. She’d grown up hearing her Congolese mother’s stories, where everything came alive, and she would use these as bedtime stories. She was an exceptional woman, a short, stout black woman who always wore white. She was so small she dragged all her uniforms across the floor. My interest in studying Afro-Cuban culture comes from her."

UWI and Cuba talk collaboration  4/28/2015 Trinidad & Tobago: "His Excellency Guillermo Vázquez Moreno, Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary of the Republic of Cuba to Trinidad and Tobago, paid a courtesy call on University of the West Indies (UWI) St. Augustine Pro Vice-Chancellor and Campus Principal, Professor Clement Sankat on April 22. The two met to discuss possibilities for collaboration, particularly in Research and Innovation Management Systems, Molecular Science, Agro-processing, specialist Health Services, Music, Arts and Culture, Software Development, Informatics and the preservation of historical buildings. Also in attendance was Mr. Sharan Singh, Director of The UWI St. Augustine’s Office of Institutional Advancement and Internationalisation."

Para cabellos natural afro y para Ana Mendieta  4/27/2015 Bienal Habana: "También habrá un concurso de cabello natural afro que se llama “Lo llevamos rizo”. Dirigido sobre todo al público cubano, el concurso será el 13 de junio a las 4:00 pm pero desde el 26 de mayo voy a estar inscribiendo a quienes quieran participar y anunciando qué va a suceder. Esas personas inscritas van a pasar por un proceso de conferencias, de proyección de películas, de talleres acerca de cómo trabajar su pelo. Todo ello empezará entre el 3 y el 4 de junio hasta el 13, un aproximado de dos semanas en el cual van a estar sucediendo diferentes actividades con relación al concurso. El último día es el del fallo del jurado y la Gala. Hay tres modalidades: Afro, Trenzado y una de Dreadlocks. Tres premios para esas tres modalidades. Pueden participar personas de todas las edades, el único requisito es el que el pelo sea natural."

“Por eso hicimos la Revolución, para que la gente pudiera besarse en los parques”  4/26/2015 Ventana, Casa de las Americas: "Cuando contactamos a Jorge Gómez, a sugerencia de la Casa, nos habló en primer lugar de una conversación que sostuvo con Haydee, sentados en la escalera de mármol que conduce al segundo piso de la Casa. Él era muy joven entonces, ella no tanto. Recuerda el momento como un diálogo informal, espontáneo y diáfano, no solo por los escalones que les resguardaban, sino también por los temas y las confesiones. Algunas otras veces conversarían, y a él seguramente se le hicieron esos nudos que ahora, con la entrevista, provocaría en nuestras gargantas, y que solo la narradora tuvo el valor de convertir en lagrimones francos y ruidosos que casi dañan la grabación."

Juan Antonio Picasso: Cuban artist with famous ancestor keeps a low profile  4/25/2015 The Guardian: "Juan Antonio Picasso’s paintings are always infused with Afro-Cuban symbols and ideas. While some of those symbols may be common and somewhat transparent – the cowrie shell or a mask, for instance – others are more opaque and open to multiple layers of interpretation. Is the conch shell with a rudder silently signaling a return to Africa? Do ladders signify transcendence or the impossibility of climbing past a fixed point? Picasso will not decode the works for the viewer, though he says he identifies most with the image of the wheel, which appears in many of his works. “It’s a symbol of movement, of moving forward, of advancing, of pursuing possibility,” he says. But ultimately, he prefers this ambiguity, encouraging each viewer to see his or her own experience and meaning in his work."

An Aché to the folklore  4/24/2015 Adelante: "There says the Yoruba religion that to Olorun, master of the sky and the beyond, we owe the energy, because he is the sustenance of the terrestrial life, proprietor of the colors, the light, the air, the vigor and the effort. This way, facing the Sun, to invoke this deity, the lovers of the folklore invaded the city this week with the VIIth edition of the Olorum Festival. The event, sponsored by the Folkloric Ballet of Camagüey (BFC) and the Provincial Council of the Scenic Arts, promotes the Cuban folk art as expression of our national identity."

VII Festival de Danza Olorum 2015 - Toda la energía para preservar el folclor - Otorgan a Rogelio Martínez Furé la Distinción Espejo de Paciencia  4/24/2015 Granma: "Luego de recorrer, en vistoso desfile, las principales arterias de su centro histórico, las agrupaciones participantes ofrecieron en el Parque Ignacio Agramonte un merecido homenaje al también fundador del Conjunto Folclórico Nacional por sus incuestionables aportes a la cultura cubana."

The Sun announces its folkloric holiday  4/22/2015 Adelante: "With a lot of energy, because in the Yoruba language Olorom symbolizes the Sun, there will kick off in this city the VIIth edition of the Festival Olorum 2015, an event that there tries to promote the music and dance art and the Cuban folk as expression of the national identity. Sponsored by the Folkloric Ballet of Camagüey and the Provincial Council of Performing Arts, the contest will be provided with the presence of groups from other provinces of the country among which highlight the feminine group Obbiní Batá, the National Folkloric Ballet, the Folkloric Ballet Babul and Danza Libre from Guantánamo."

Caribe en el lente  4/22/2015 Arte Aché: "Compartimos una apurada cena en la cual me informo muchas de sus pasiones e intereses, el cine, los medios de comunicación en América Latina y el Caribe y la influencia del cine en los movimientos sociales. En ese momento comencé a tejer esta entrevista e informal, como se dice de pasillo, para poder atrapar la ardor de esta nueva realizadora americana. Sus influencias están desde La década de 1960 y 1970 francófona cine de África hasta los países latinoamericanos como Cuba y México."

At Crossroads: The Ethelbert Cooper Gallery  4/21/2015 Harvard Crimson: "The first visible piece of artwork from the gallery’s current exhibit, “Drapetomanía: Grupo Antillano and the Art of Afro-Cuba” is an intricate, white leather sculpture called “Selva en las Paredes” by the Cuban artist Elio Rodríguez Valdés. The foyer’s Entry Gallery is one of what Grant terms “curatorial moments,” and it branches in one direction to the ensuing Ramp Gallery and other artwork and in another towards the auxiliary ACT (Art, Community, and Teaching) Room, which is a technology-enabled venue for community events."

NuyoCuba: Poetics & Diasporas  4/21/2015 Loisaida Center: "featuring Alberto Abreu Arcia, Aja Monet, and Rich Villar, moderated by Urayoán Noel." See also AfroCubaWeb.

Un Catauro bien colmado  4/20/2015 Granma: "Introducida también por Miguel Barnet, presidente de la Fundación, la publicación abre sus páginas con el ensayo Memoria abakuá en Fer­nando Poo. El rito-danza de bomkó o ñánkue en Guinea Ecuatorial, de la antropóloga hispano-guineana Isabela de Aranzadi, que po­ne so­bre el tapete el tema ñáñigo otras veces to­cado por la revista. Un texto sobre Juan Luis Martín Corona ve la luz en este número desde la perspectiva del investigador Frank Pérez Álvarez, quien valora al folclorista y periodista cubano como uno de los grandes baluartes de la cultura que han sido relegados al olvido."

Guitarrista de Red Hot Chili Peppers: “Estoy loco por tocar en Cuba”  4/20/2015 OnCuba: "Así dijo sin más en su segunda visita a La Habana Josh Klinghoffer con todo el desenfado del mundo. Es el guitarrista de Red Hot Chili Peppers, una banda estadounidense que no necesita presentación, al menos en Cuba. En una esquinita de Fábrica de Arte Cubano conversamos unos minutos cuando apenas había dejado el escenario donde con un solo de guitarra espectacular abrió el concierto de su coterráneo Questlove, de The Roots. Fue una sorpresa, como si no fuera ya suficiente lujo la sesión –¡de seis horas!– del DJ, uno de los productores musicales con más éxito en los Estados Unidos y considerado por la Rolling Stone entre los diez mejores bateristas del mundo."

Cantares de Nancy Morejón  4/15/2015 Trabajadores: "Casi cuatro décadas atrás, Carilda Oliver Labra afirmaba, de manera categórica, que Nancy Morejón “adjetiva inesperadamente, hay intensidad y ternura, vive un amasijo de secretos telúricos que el final sella perfectamente… La poetisa ha vencido el derroche, se ha quedado, apenas sin escogerlas, con las únicas palabras eficaces, en trance de pureza…”

Sí Celeste, la rumba no es como ayer  4/14/2015 Cubarte: "Celeste Mendoza no es nombrada en estos tiempos cuando se habla de la rumba. Tal parece que no existió. Ni ella, ni ese clásico turbante con que se cubría una larga trenza que era de su pelo natural; ella se hubiese sentido ridícula en estos tiempos de implantes y keratina. Solo le igualaba en prestancia y fama el de Gina León, que recibió tantos elogios como licencias. Su rumba era de la vieja escuela, la de la segunda mitad del pasado siglo, cuando el sonido de los tambores dejo el clandestinajes social —hoy le llaman underground— y la exclusión para entrar en los salones y los cabaret. Ella era más auténtica que aquellas rumberas que nos traía el cine mexicano; no importa que fueran cubanas y que les acompañara Silvestre “Tabaquito” Méndez; eran blancas y le faltaba coyundee en la sangre."

Spoken Word poetas en La Habana Paul Flores Teatro America  4/14/2015 YouTube: Paul Flores is a published poet, performance artist, playwright, and well known spoken word artist.

Una Sola VOZ - Zonas Poéticas  4/14/2015 YouTube: Filmado 6/2012 - Festival Internacional - Zonas Poéticas con El Brujo, Gretel, Robert "Bobby" Lefebre, EEUU, Glenda Bonne, Axel Diaz

Cuban Rappers Risk It All to Defy the Status Quo  4/13/2015 Pan Am Post: "The group explained how for many Cubans, hip-hop has filled the space left vacant by the traditional folkloric music that became corrupted by the Castro regime and turned into nueva trova — a process they describe as akin to the “cultural hijacking of the state.”?+ Escalona, Soandry del Río, and Silvito El Libre (son of famed Nueva trova artist Silvio Rodríguez) were joined by Venezuela’s Macabro XII in conversation with the PanAm Post, shortly before they gave a concert to Panama’s City of Knowledge, an academic and technology hub, on Thursday, April 9."

Conference on African Culture Begins in Cuban Eastern Province  4/11/2015 Prensa Latina: "The 14th International Conference on African and Afro-American Culture began today here and will last until April 16, focused on showing the mark of that continent in the 500 years of this city. With a notable presence of ambassadors and other diplomats from those nations and Cuban academicians, the event will include the panel "Africa in the 21st Century: Challenges and Prospects," with an updated view of the economic and social situation in the region."

Recuperando a Nicolasito Guillén  4/10/2015 CubaNet: "Lo mejor de este homenaje, sin embargo, fue la proyección de nueve documentales de Nicolás Guillén Landrián realizados entre 1966 y 1972: Coffea arabiga, Retornar a Baracoa, Desde La Habana, Nosotros en el Cuyaguateje, Los del baile, Ociel del Toa, Para construir una casa, Plenaria campesina y En un viejo barrio. Al margen de cuán adecuada o justa haya sido la selección, el simple hecho de haberla realizado es un mérito para los jóvenes organizadores de la 14 Muestra. Es cierto que no es la primera vez que se exhibe el cine de este director al menos en el Chaplin, pero también es verdad que, desde hace unos años, la nueva documentalística cubana tiene más raíces en Guillén Landrián que en Santiago Álvarez."

Tangled roots  4/10/2015 Harvard Gazette: "These issues — specifically, Cuba’s history with Africa and slavery — were central to Grupo Antillano, whose foundational manifesto (displayed at the gallery in both Spanish and English) discusses the importance of the African diaspora, racism, and colonialism in Cuban art. The multi-ethnic and mixed-gender group originally converged in 1978 around the work of Wifredo Lam, a Cuban surrealist who made his name in Paris before returning to his home country. It dispersed in 1985, three years after Lam’s death, to be largely erased from official accounts of Cuba’s culture."

Equatorial Guinea to Attend Forum on Culture in Cuba  4/7/2015 Prensa Latina: "Equatorial Guinea will attend the 14th International Conference on African and Afroamerican Culture acheduled to be held from April 11 to 16 in Santiago de Cuba, confirmed here diplomatic sources. The local delegation to this event will be headed by the director general of Iberoamerican Culture, Norberto Olinga Obama, the official of that department Hjhon Nwonikvo and the painter Raquel Epam Beribe, who will exhibit her work."

Concierto de Hip Hop cubano en Cumbre de Panamá (Escuadrón Patriota)  4/6/2015 Cibercuba: video - "Concierto de Raudel de Escuadrón Patriota en la Cumbre de las Américas, Panamá 2015. Fueron invitados además David, Silvito, Aldo, Yoandry para ofrecer su música inspirada en la realidad de Cuba."

Cuba & Hip-Hop: A Talk with Sujatha Fernandes (Part 1)  4/6/2015 Oogeewoogee: "lWe sat down with Professor Sujatha Fernandes (Dept. of Sociology at Queens College and the Graduate Center) to discuss the history of Hip Hop resistance, the commodification of the culture, and the impact the normalization will have on the Cuban Hip-Hop community. Professor Sujatha Fernandes has written extensively on global social movements. Her work has appeared in The New York Times, The Nation, The Huffington Post, American Prospect, and Colorlines."

“Stop”, nuevo tema de Escuadrón Patriota  4/5/2015 Cuba Encuentro: video: "Escuadrón Patriota - Raudel Collazo Pedroso, “Escuadrón Patriota”, interpreta uno de los temas incluidos en su último álbum: Somos la raíz del cambio (2011)."

Cumple Afrocuba de Matanzas cita en DF  4/3/2015 NTR: "Francisco Zamora “Minini” presidía en el escenario, con su voz llena, y mientras sonaban los toques del batá de la santería, con los cantos y bailes para los orishas. Y entre el público también había santeros, reconocibles por sus sombreros y turbantes blancos. Y cumplieron con lo prometido, ofrecieron las tres variantes de la rumba: guaguancó, yambú y columbia e hicieron aquello de lo que son inventores, la batarumba, una invención suya que une los toques del batá con las tumbadoras de la rumba para el final de la fiesta, en que convidaron el escenario a los aficionados que por la mañana habían asistido al taller de percusiones y baile con los Afrocuba de Matanzas."

Havana's Daymé Arocena Bridges Gap Between Cuban & American Music  4/2/2015 Billboard: "On her cover of the classic “Cry Me A River” (not the Justin Timberlake track), the 22-year-old from Havana sings to a ritualistic rumba beat, her voice pouring liquid over hectic conga beats before breaking out in soulful celebration of the storied perfect combination of Cuban music and jazz. While U.S. and Cuban politicians currently struggle to find common ground, Arocena’s big voice finds harmony in the two countries’ shared musical history."

AFROCUBA DE MATANZAS: rumberos de nacimiento  4/2/2015 Corason: "Los integrantes de Afrocuba –todos devotos de distintas religiones afrocubanas, como son la santería, la arará, el bantú y la tierra yesa, entre otras– siguen siendo músicos, bailarines y cantantes natos, pero con reconocida preparación. Ensayan con mucho rigor y tocan —como todos las agrupaciones tradicionales en Cuba— en foros sociales como escuelas, hospitales, centros de trabajo, y más recientemente, frente a públicos de turistas en eventos culturales. El lugar natural de su expresión, sin embargo, son las casas particulares y los focos culturales del barrio en donde practican las religiones."

Afrocuba de Matanzas. Entre la rumba y los ritmos yorubas  4/2/2015 Cronicas de Asfaltos: "Fue el 2 de abril del 2015 en el Teatro de la Ciudad Esperanza Iris cuando Francisco Zamora Chirino “Minini” hizo su debut en la Ciudad de México. Para este músico fundador y director de Afrocuba de Matanzas “la rumba significa todo”. Y eso fue lo que mostró con su grupo."

Leonel Bravet, “el Nat King Cole cubano”  4/2/2015 Cubarte: "El de Leonel Bravet es un nombre desconocido para muchos de los que siguen la música cubana. No fue famoso. Sin embargo, esas doce letras que lo componen recorren transversalmente unos pocos pero significativos períodos en la música cubana desde finales de los años cuarenta del siglo XX. En la medida en que me acercaba a algunos que le conocieron y le escucharon cantar, las opiniones se hacían coincidentes: su voz y estilo le ganaron, casi desde sus mismos inicios en el camino de la música, el calificativo de “el Nat King Cole cubano”."

Figures for Afro-Cuban Diasporas in the Atlantic World, Rochester: University of Rochester Press, 2010.  4/2/2015 Lousiana State University: by Dr. Solimar Otero - "Community Center for the 'Popo Aguda,' the Afro-Cuban and Afro-Brazilian neighborhood in Lagos, 2001, photo by author."

Última vez frente al espejo, o la complejidad de una posición  4/2/2015 Negros: "Georgina Herrera —mi madre— escribió un poema llamado Primera vez ante el espejo, en el que relataba su reacción ante una máscara africana; una reacción cuyo valor estaba en el alcance existencial y el significado ontológico de la persona que se reconoce a sí misma, y cuya estética radica en el dramatismo de dicha experiencia."

Afrocuba de Matanzas une tradición con nuevas generaciones  4/1/2015 La Republica: "“En Matanzas han sido muy fieles cultivadores, muy fieles cuidadores del legado aquel que nos entregaron nuestros ancestros y nosotros siempre vamos al pueblo investigamos, hacemos trabajo de mesa y rescatamos esas raíces fielmente y las llevamos al escenario sin mistificaciones ningunas”, dijo el miembro fundador Francisco Zamora “Minini” al anunciar los detalles de sus próximos conciertos en la Ciudad de México."

Afrolatin@crowd: Un taller para ennegrecer la Wikipedia  4/1/2015 Negra Cubana: "The Caribbean Cultural Center African Diaspora Institute, Proyecto Afrolatin@, Garífuna Nation y AfroCROWD presentan el taller AFROLATIN@CROWD que tendrá lugar el próximo 12 de abril de 2015. Afro Cultura Libre Crowdsourcing Wikimedia (AfroCROWD) es una nueva iniciativa que busca aumentar el número de personas de ascendencia africana que participan activamente en Wikimedia y en los movimientos de información, cultura y software de acceso abierto."

Música tradicional y nueva llegan al Festival Centro Histórico  4/1/2015 Notimex: "La gala musical arranca mañana en el Teatro de la Ciudad "Esperanza Iris" con la presentación y debut en México de Afrocuba de Matanzas, cuyos 13 integrantes ofrecerán toques dedicados a Yemaya, Ochún, Elegua de la santería y a otros orishas de las regiones bantú y arará. De acuerdo con su director y fundador Francisco Zamora "Minini", la rumba que presentarán mañana y de la cual dieron una pequeña probadita a los medios de comunicación, bastante rítmica, jocosa y contagiosa, "no habrá ni terciopelo ni lentejuelas"."

Interviews from Havana – Natalia Bolivar: Ethnologist, Writer, Painter  4/1/2015 teleSUR English: "Natalia Bolivar was raised as a Catholic in an aristocratic family but fought in the underground against the Batista dictatorship and went on to study African religions. Her love for African culture began when she was a child raised by a nanny from the Congo. She remembers the stories she told her and her teachings that the earth, the stones and everything around her was sacred and that she must live well with her surroundings. When Natalia took up the fight against Batista, she put her experience with weapons to work and was involved in a plot to kill the dictator. She was captured and tortured by attempted drowning and beatings that left her with broken ribs and mangled ears. In the course of the Cuban Revolution she has been able to pursue her ethnological studies, writings and paintings, through which she defends the African culture that is part of the Cuban identity."

Los Rastafaris en Cuba  3/31/2015 Negro in Black: " El movimiento Rastafari en Cuba tomo forma hace 30 o 40 años aproximadamente. Se rigen por una forma de pensar muy propia junto con otros sentimientos históricos, heredados desde África a través de la emigración jamaicana. Una interesante propuesta que toca un tema desconocido de Cuba."

Yoruban twins to perform in Minneapolis  3/30/2015 MPR News: "Lisa-Kainde Diaz and Naomi Diaz of French-Cuban musical duo Ibeyi perform."

Questlove's Cuba Trip Captured in Mini-Documentary: Watch  3/29/2015 Billboard: "The Roots drummer DJs, goes crate digging in mini-doc of his recent trip to Cuba"

AfroCuba de Matanzas difunde ritos ancestrales  3/29/2015 Milenio: "¿Han tocado en África? Sí, nos hemos presentado en Congo, Mozambique y Angola. En todos estos sitios se quedaron muy asombrados al ver que sus toques, sus cantos y sus bailes tradicionales nosotros los manteníamos fielmente, o más fielmente, que ellos mismos. Hay una gran similitud en lo que ellos hacen y lo que nosotros tocamos, cantamos y bailamos, sobre todo en la cuestión rítmica. ¿En América Latina hay similitudes? Hemos tocado en Puerto Rico y hemos visto similitudes en ritmos como la bomba, porque ahí entraron muchos africanos. Lo mismo sucede en Brasil y Uruguay, con el candombe. Igualmente Colombia tiene muchos antecedentes africanos."

Afro-Cuban Filmmaker Brings Little-Known Caribbean History to Light  3/27/2015 Black and Brown News: "During a four-month tour last fall, Rolando visited 19 U.S. cities, screening and discussing Reshipment with audiences from all regions of the country. Rolando found that people were thirsty for knowledge about the fate of other African descendants in the Western hemisphere. “I cannot cover in a one-hour documentary the whole complexity of the history of the Caribbean countries, of our history as black people,” she says, but at least her films give viewers “a little bit.” But Reshipment viewers get more than a glimpse into the lives of the Haitians in Cuba. Through a mix of voices—including historians and living descendants on both islands—and hauntingly beautiful music, the film captures the complexity of the times."

Ana Cairo y su novela de la cultura cubana  3/27/2015 Radio Enciclopedia: "Como un acertado entramado de vasos comunicantes entre El Apóstol e intelectuales cubanos y de otras partes del mundo puede calificarse el volumen José Martí y la novela de la cultura cubana, de la investigadora Ana Cairo Ballester. Esta investigación será presentada el 28 de marzo, en el habitual espacio Sábado del Libro, en la calle de Madera de la Plaza de Armas. En la obra se analizan la formación genésica del pensamiento martiano, su puesta en práctica e imantación y vigencia en otros intelectuales. Para el gran ensayista cubano Cintio Vitier la investigación de la profesora Cairo Ballester constituye: “Un aporte indudable al llamado posmodernismo –la cultura como relato- alcanza en este libro no menos indudable maestría. Mina y también mapa de nuestra historia literaria, su lectura completa tiene calidad cinematográfica.”"

CONF: “José Antonio Aponte and His World,” May 8-9, 2015  3/23/2015 HNET: by Linda Rodriguez - "Aponte was also the creator of an unusual work of art—a “book of paintings” full of historical and mythical figures, including black kings, emperors, priests, and soldiers that he showed to and discussed with fellow conspirators. Aponte’s vision of a black history connected a diasporic and transatlantic past to the possibility of imagining a sovereign future for free and enslaved people of color in colonial Cuba. Although the “book of paintings” is believed to be lost, colonial Spanish officials interrogated Aponte about its contents after arresting him for organizing the rebellions, and Aponte’s sometimes elaborate, always elusive, descriptions of the book’s pages survive in the textual archival record."

Buena Vista Social Club: the legends look back  3/22/2015 Guardian: "For some, this trip down memory lane was to be viewed positively: Carole Steele is an American percussionist who has recorded with artists from Steve Winwood and Peter Gabriel to Joan Baez and Eric Clapton, and began visiting Cuba in 1987 with the intention of working with two of the country’s most revered Afro-Cuban musicians, Lazaro Ros and Esteban Vega Bacallao. “For some percussionists it’s Africa that calls them, others it’s Brazil,” she explains. “But for me it’s Cuba, that’s the motherland. I don’t think I can describe how Cuban percussion affects me in words but it’s a feeling, deep in my solar plexus.” Advertisement Today she leads music-based tours to Cuba for National Geographic, and presents lectures on Cuban music and dance “from son to timba in an hour and 15 minutes”. For her, the Buena Vista Social Club phenomenon should be seen as a starting point, a way in to the country’s rich musical history. “It’s really funny to me, because people think Buena Vista Social Club is Cuban music and it’s just one style,” she says. “But it made the world aware of that one particular style of Cuban music, and to me the project is so much bigger than them, it was more than just a CD."

Cuban Jazz Artist Tonatiut Isidron Live  3/21/2015 Havana Times: "After performing next to musicians of the stature of Wynton Marsalis, Roy Hargrove, Horacio Hernandez, Orlando Sanchez and Marcos Printup, Tonatiut Isidron recently offered his first concert at Cuba’s National Fine Arts Museum. Scenes from the film Cinema Paradiso were projected as he played his version of Ennio Morricone’s piece for the movie. A 2008 graduate from Cuba’s Amadeo Roldan Conservatory (where he majored in trumpet playing), the young composer and performer treated us to his music and charm, next to two guests: the charismatic Dayme Arozena and Jorge Felix, two artists with powerful and melodious voices."

12th Havana Biennial: The wolf is coming…  3/19/2015 OnCuba: "Havana could have a Museum of Contemporary Art in the coming months. At least until the 12th Havana Biennial to occupy squares and cultural centers between May 22 and June 22 this year with visual projects of more than 200 artists from about 44 countries."

45 años de vida artística de Fátima Patterson  3/12/2015 Casa del Caribe: "Fátima Patterson, es bien conocida como actriz, dramaturga, percusionista y directora, llevando a escenas por largos años, los temas de la mujer, la marginalidad y la muerte. Es recurrente su búsqueda de la justicia social y la verdadera igualdad y emancipación de la mujer."

Exhibition Walk-Through: Memorial Garden by Alexis Esquivel  3/12/2015 Cuban Art News: "DA2 (Domus Artium 2002) in Salamanca, Spain, is hosting Memorial Garden, a show by Cuban artist Alexis Esquivel (La Palma - Pinar del Río, Cuba, 1968). The exhibition brings together recent works produced in the last five years, mostly paintings and video."

Raíces encontradas  3/8/2015 Sierra Maestra: “Me siento muy afortunada de pertenecer al árbol genealógico de los Maceo, pero no soy la única, en la ciudad hay muchos de ellos. Este centro llevó durante muchos años una investigación sobre los descendientes, incluso creó una base de datos con un número importante de ellos, entre ellos existen muchos jóvenes.

A Boxer in Central Havana  3/3/2015 Huff Post: "I hadn't been there in a few days, but on this Friday afternoon Enrique Hitchman was asleep on a precarious stool at the bar, his face resting on a large scrapbook that contained the proof of his best days. Pedro and the other bar regulars were very interested in what I was uncovering in the archives, and they had put out the word in the neighborhood for anyone who had first-hand knowledge of boxing in Cuba, the older the better. Enrique had gotten word, and he had come each of the last three days that I hadn't been there, drinking steadily and keeping an eye out for me to come back."

Breve Reseña del Festival Internacional “Zonas Poéticas”  3/1/2015 Caminos de Palabras: "Zonas Poéticas es un festival internacional creado por el Grupo Promotor “Caminos de Palabras” y su razón de existir es debido a generar el diálogo en cuanto a la poesía, los poetas, la sociedad y desde una mirada underground de todos los participantes, respetando ese criterio estético por encima de todo."

Celebran en Cuba el bicentenario de la Madre de la Patria  2/28/2015 Sierra Maestra: "Por el bicentenario del natalicio de Mariana Grajales, considerada la Madre de la Patria, el Centro de Estudios Antonio Maceo Grajales, ubicado en la céntrica calle Aguilera, divulga un amplio programa con el objetivo de recordar el legado histórico de esta valerosa mujer y su familia, que abonaron con su sangre al suelo patrio."

El Festival de Música Gasparilla incluye a la cubana Laritza Bacallao  2/27/2015 Sierra Maestra: "El festival de música Gasparilla (GMF), presentado por SYKES, anunció que la artista cubana Laritza Bacallao ha sido incluida en el programa correspondiente al 2015 y estará cerrando el Channelside Bay Plaza en Kiley Gardens el domingo 8 de marzo. La artista se presentará con el nombre de Laritza Bacallao y su Grupo y actuará con su banda integrada por ocho músicos."

Black History Month and the Cuban Solidarity Movement of the 1870s  2/25/2015 Zinn Education Project: "Seven years after the end of the Civil War, hundreds of African Americans in Baltimore gathered at historic Madison Street (Colored) Presbyterian Church for the purpose, “[O]f adopting measures to petition the Congress of the United States to tender the powerful mediation of this great government towards ameliorating the sad condition of a half million of our brethren now held in slavery in the island of Cuba by Spain.”[1] S.R. Scottron, noted black inventor and a co-founder of the Cuban Anti-Slavery Committee, was the evening’s keynote speaker."

Exposición personal “A falta de pan… Casabe!” de Eduardo Rosales Ruiz  2/24/2015 Grupo Kaweiro: "El pasado 5 de febrero el artista Eduardo Rosales Ruiz inauguró la exposición personal “A falta de pan… Casabe!”, otra muestra inspirada en el universo indígena de nuestro país y sobre todo, en su acervo pictográfico. La Casa de la Diversidad Cultural de la Ciudad de los Tinajones –muy activa en la creación de espacios para la discusión y debate de los temas indocubanos–, fue la anfitriona de este evento."

Imperio Serrano: La rumba del samba carioca  2/24/2015 Negra Cubana: "“Ven mi amor, envía la tristeza fuera, Es carnaval. En este día nadie llora “ - Estos versos pertenecen a uno de los más famosas sambas del “Gremio Recreativo Escuela de Samba Imperio Serrano”, en Río de Janeiro. En el primer trimestre del año su presidenta, Vera Lúcia Corrêa, abre mensualmente las puertas del salón para acoger un evento de rumba, como preparación para el “Rumba Cubana Timbalaye 2015?, y se involucra en esta tarea intentando profundizar los conocimientos de la cultura cubana en el país."

An Interview with Ada Ferrer  2/23/2015 Cambridge Academic Books, YouTube: "Ada Ferrer, the author of FREEDOM'S MIRROR, explains the relationship between Haiti and Cuba at the dawn of revolution."

Feria 2015: Una fábula danzada para cerrar la fiesta del libro infantil  2/22/2015 En 2310 y 8225: "La ceremonia ocupó el escenario de la sala Nicolás Guillén -el lugar de los grandes acontecimientos -, pero no hubo declaraciones grandilocuentes ni infantes encartonados. Como la India fue el país invitado de honor de este 2015, Yumié Rodríguez –conocida locutora y promotora cultural- puso en escena una aventura de danzas, magia y aprendizaje protagonizada por los niños de la Compañía “Sueños para contar” –que ella dirige-, del Grupo de Danzas Asiáticas “Habbibi” y del Club de Lectores de Alamar."

A Sister Act Taps A Ghostly, Afro-Cuban Groove  2/22/2015 IPR: "The word Ibeyi means "twins" in Yoruba, a language and culture whose influence looms large in the lives of two young musicians who have claimed the word for themselves. French-Cuban twins Lisa-Kainde and Naomi Diaz make soulful, percussive music inspired by their Yoruba heritage. Their new self-titled debut as Ibeyi is a series of reflections on love, death and family that spans countries as well as genres. The duo spoke with NPR's Rachel Martin; hear their conversation at the audio link." [with transcript]

El artista cubano Alexis Esquivel muestra 'Memorial Garden' en el DA2 de Salamanca  2/20/2015 20 minutos: "Esta exposición propone una reinterpretación contemporánea del género de la pintura de historia y en ella se ha logrado reunir un conjunto de obras recientes del artista, producidas en los últimos cinco años, fundamentalmente en medios como pintura y vídeo. En el proyecto expositivo, adaptado y ampliado para el DA2, se incluyen dos murales realizados 'in situ' sobre las paredes de la antigua cárcel en que está ubicado el centro de arte, así como varias instalaciones nuevas que han sido realizadas especialmente para el espacio."

El acercamiento La Habana-Washington, la promoción y la crítica: desafíos de la literatura cubana  2/19/2015 Diario de Cuba: "El crítico y ensayista Víctor Fowler cree que ahora que se normalizan los vínculos entre los gobiernos de Cuba y Estados Unidos "cambiará la relación de la literatura cubana con las literaturas que se producen fuera" de la Isla y habrá que tomar en cuenta "una gran masa de textos de experiencia cubana" en otros países. Aunque se incluyeron otros temas bajo el rótulo "Problemas y desafíos de la literatura cubana actual", este punto resultó recurrente en el discurso de los escritores y críticos que acudieron el miércoles a la sala Villena de la oficialista Unión de Escritores y Artistas de Cuba (UNEAC)."

Ibeyi (full concert) - Live @ Les Inrocks Philips  2/19/2015 YouTube - Culture Box: 35 min

Los Van Van girarán por el Cono Sur  2/17/2015 Sonfonia: "Hoy, a la gran orquesta la dirige su hijo Samuel Formell, excelente baterista quien fuera elegido hace ya algunos años por su padre para llevar a delante el legado infinito de Los Van Van. La gira comenzará el venidero 8 de mayo en el estadio bonaerense Luna Park, que se convertirá en una gran pista de baile y continuará en Rosario, Argentina; Santiago de Chile, y Montevideo, en Uruguay."

CHC Recommends: Freedom’s Mirror by Ada Ferrer on March 2nd  2/17/2015 University of Miami: "Freedom’s Mirror follows the reverberations of the Haitian Revolution in Cuba, where the violent entrenchment of slavery occurred at the very moment that the Haitian Revolution provided a powerful and proximate example of slaves destroying slavery. By creatively linking two stories – the story of the Haitian Revolution and that of the rise of Cuban slave society – that are usually told separately, Ada Ferrer sheds fresh light on both of these crucial moments in Caribbean and Atlantic history."

La singular haitiana del Angerona  2/16/2015 Habana Cultural: Por Teresa de Jesús Torres Espinosa, entrevisando a Berta S. Martínez Páez, autora - "El volumen fue presentado este sábado a las 11:30 a.m. en la Calle de Madera, frente a la Plaza de Armas. Úrsula Lambert… la singular haitiana del cafetal Angerona es una apasionante historia acerca del cafetal Angerona, que tiene como figuras protagonistas a Úrsula Lambert –haitiana, morena libre nacida en la zona francesa de Santo Doimingo– y el hacendado alemaán don Cornelio Souchay, dueño de la propiedad."

La Loma del Ángel y las “lesbianas”. Recuperando la memoria histórica de las mujeres queer  2/15/2015 Negra Cubana: por Logona Olukonee - "Según cuentan las Krudas, en la Loma del Ángel, ubicada en el actual municipio capitalino Habana Vieja, vivían hace mucho tiempo, a inicios del siglo XIX, un grupo de mujeres que vendían tortillas, bollos, pasteles y otros dulces y golosinas. Estas mujeres vivían juntas, no tenían marido ni acompañantes masculinos, algunas tenían mujeres como amantes y compañeras de vida."

OMARA Y CUBA EN UN MISMO DOCUMENTAL  2/12/2015 UNEAC: "La más reciente producción del realizador Lester Hamlet y los Estudios Colibrí es el testimonio de un país sobre una de sus mejores voces: Omara Portuondo."

Now  2/11/2015 Daily Motion: film by Santiago Alvarez, features Lena Horne in 1964 singing Now on Cuban documentary about the US civil rights mouvement.

Carlos & X Alfonso: Cuba is a mystery, a marvel  2/11/2015 OnCuba: "Carlos and X Alfonso are the male representatives from a family of musicians, with different styles and objectives. Father and son in the same language and with different sounds speak of identity, religion, politics, dreams…"

Bamboleo orchestra, 20 years of fine Cuban music  2/10/2015 Cubarte: "Cuban orchestra Bamboleo celebrates twenty years of uninterrupted presence in the first line of Cuban popular dancing music. The musical band, directed by pianist and composer Lazarito Valdés, will mark the anniversary with a great concert at Salón Rosado de La Tropical next February 22. In a press conference, Valdés said they will go over the orchestra´s discography since its creation in 1995 and will have special guests, who were involved, one way or another, with Bamboleo´s successful career."

EL ESPACIO MAKA CON FURÉ DE ANIVERSARIO  2/10/2015 UNEAC: "Como un encuentro entre amigos, donde la palabra hablada es protagonista define Rogelio Martínez Furé, al espacio que le permite los primeros viernes de cada mes reencontrarse con aquellos que como él, defienden la identidad cubana."

Los Van Van orchestra to prepare tour around the United States next summer  2/9/2015 Cubarte: "Los Van Van orchestra director, Samuel Formell, announced the musical group is preparing a one-month tour to the United States. The tour will have a very precise objective: that Los Van Van and Juan Formell´s music—his father and founder of the orchestra—could reach places where it had never been before, affirmed Samuel. According to the press, the renown popular dancing music orchestra plans to play in Houston, New York, Boston, Los Angeles, San Francisco, Tampa, Las Vegas and Chicago, among other US cities in late July."

Cafetal Angerona: un templo griego  2/9/2015 Habana Radio: "Estas dos figuras, tan diferentes en sus orígenes, tendrán cohesión y empatía a través de los años que Úrsula estuvo al servicio de don Cornelio. Cultura y tradiciones que poseía Souchay se verán reflejadas en la finca que hizo florecer, unidas a las habilidades de la Lambert para imprimirle un toque singular a este conjunto que sería Angerona, según consta en la contraportada del libro. A Berta se le considera la biógrafa de Úrsula Lambert por poseer la mayor documentación sobre la historia real de este lugar, Monumento Nacional, y que está en proyectos de restauración y conservación."

Cuba’s 2015 Book Fair is Nearing  2/9/2015 Havana Times 

EDICIONES MATANZAS AGASAJA A NANCY MOREJÓN  2/9/2015 UNEAC: "Entre los títulos más importantes del catálogo presentado por Ediciones Matanzas en la XXIV Feria Internacional del Libro figura la antología Cantares. Cien poemas de Nancy Morejón."

Holguín province to have its Casa de la Rumba  2/8/2015 Cubarte: "Francisco Griñán, director of the group, said the word “Ilé” means “House” in Yoruba language, which becomes the perfect name for the project. Griñán emphasized that rumba, as musical movement, arrived in Holguin in 1993 and since then, it has being gaining admirers in the territory, where musical genres like the lyric has greater acceptance."

Tampa-based Harlem in Havana made entertainment history  2/8/2015 Tampa Tribune: "What’s more, Harlem in Havana helped launch the careers of such stars as Chuck Berry, Mercedes Valdez, Redd Foxx and Fontella Bass, but its major attraction was the producer and ringmaster — Tampa’s own Leon Claxton. “My grandfather was the Tyler Perry of his time,” said Claxton’s granddaughter, Leslie Cunningham, 40, who is producing the documentary “Jig Show” about Harlem in Havana. From the 1930s to the 1960s, the show traveled some 25,000 miles a year by rail performing at state fairs."

Sergio Giral: a giant of Cuban cinema  2/7/2015 BFI: "Born in Havana in 1937, Giral began his professional life as a painter in New York City. Barely surviving in the US, he returned in 1959 at the age of 22 to witness the Cuban revolution (the Castro-led overthrow of Batista’s government), before becoming involved – at the behest of legendary cinematographer Nestor Almendros – in the Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry (ICAIC). The ICAIC – established in March 1959 – was one of the first cultural initiatives carried out by the revolutionary government, and it was here that Giral developed his interest in Cuba’s complex colonial history within the context of filmmaking."

Bob Marley at 70: legend and legacy  2/6/2015 Cuba Now: "The conversations we had in those days, some of which I taped, were freighted with a heavy subtext, immediate in a way I could scarcely have understood. Once he said: “Jamaica is a funny place, mon. People love you so much, dem want to kill you.” I took it to be an exaggeration. In the studio, he looked anxious while recording one of his sunniest songs, Smile Jamaica. He told me: “Jamaicans have to smile. People are too vex.” Late at night, he strummed a guitar in the yard at Hope Road, composing the words that would appear on Guiltiness, about big fish who always try to eat up small fish. Ruthless, self-interested predators who would, Bob predicted, “do anything, to materialise their every wish”. Sure enough, the day after I left Hope Road for London, four politically motivated gunmen broke into the Hope Road haven, shooting Bob, his wife Rita and manager Don Taylor, and escaped. Bob and the Wailers went into exile for a year and a half."

Arturo O'Farrill: Afro-Latino Heritage Is 'One Big Culture That We All Share'  2/6/2015 Huff Post: "But O'Farrill says too many musicians shortchange their African heritage. "A lot of groups spend their whole cultural and aesthetic identity trying to move away from Africa, which I think is a mistake," O'Farrill said. "One of the reasons I love Cuba and cultures like that is because they're not trying to move away from their African roots, they're trying to embrace them. That's part of the culture. That's why, in those cultures, the Yoruban religion is so important -- because it brings us right back to Africa."

Dark Specters and Black Kingdoms: An interview with historian Ada Ferrer  2/6/2015 Public Archive: "What we had not appreciated in the past is the extent to which the Spanish army on the Saint-Domingue border was actually composed of troops and officers from Cuba. So, in effect, you have men from Cuba dealing with Toussaint Louverture, Jean François, Georges Biassou, and other leaders of the black rebellion. One of the Cuban officers, the Marques de Casa Calvo, who would later be the last Spanish governor of Louisiana, and who owned two sugar plantations and an unknown number of slaves in Havana, actually started a business with the rebels—buying sugar equipment from them and then sending it to Havana. He became the godfather of Jean-François and even flirted and danced with his wife."

Dark Specters and Black Kingdoms: An interview with historian Ada Ferrer  2/6/2015 The Public Archive: interview with Ada Ferrer, NYU

Cuban artist Salvador visits Norfolk State  2/6/2015 WTKR: "World-renowned Cuban artist Salvador Gonzales Escalona visited Norfolk State University this week to bring knowledge and wisdom, learn about Afro-American culture and bring the connection to Afro-Cuban culture to the forefront. A native of Cuba, Salvador’s works are often labeled as “Afro- Cuban” and often contain a diverse range of “cubism, surrealism and abstract art.”"

Rumba, conga and the ñañiga clef by Ignacio Piñeiro  2/5/2015 Cubarte: por Ricardo Roberto Oropesa Fernández - "The prolific musician and composer Ignacio Piñeiro Martínez (Havana, 1888-1969) has gone beyond his time. The current generations of Cuban musicians have great a commitment "maestro of the rumba" who enriched our folklore: rumba, son, the clef ñañiga and guajira; the most traditional musical genre of the Cuban culture."

When the “Yanks” Get to Cuba  2/5/2015 Havana Times: "Ah! – concerning my picture: I identify with Rastafarian principles, but I am not one of them. I wear this cap from time to time, but I assure you I just didn't have a better picture."

Drapetomania: Grupo Antillano and the Art of Afro-Cuba Arrives in Harvard  2/4/2015 Cuba Now: "The art of Grupo Antillano is part of a long Caribbean tradition of resistance and cultural affirmation, of that “prodigious effort of legitimate defense” and of that “ideological rebelliousness” which, as Haitian poet René Depestre has said, and as the press release explains, allowed enslaved masses in the hemisphere to reprocess their past and cultures. The exhibition pays homage to Grupo Antillano (1978-1983), a cultural and artistic movement “that proposed a vision of Cuban culture that underlines the importance of African and Afro-Caribbean elements in the formation of the nation.”

Bonjour Manman, Bonjour Monsieur…  2/4/2015 La Ventana, Casa de las Americas:  por Laura Ruiz Montes - reseña de Reembarque, de Gloria Rolando - "Anécdotas, danzas, cantos en creol, unen las orillas drásticamente separadas. La historia cotidiana, sobrevenida extraordinaria, irrumpe desde el testimonio expreso de quienes sufrieron la herida histórica. Una valiosa labor investigativa atraviesa estos fotogramas, sostenida por una dramaturgia no tradicional"

CUBA EN EL IMAGINARIO DE LOS ESTADOS UNIDOS  2/3/2015 UNEAC: Por: Ricardo Alarcón de Quesada - "La edición cubana de la última publicación de Louis A. Pérez Jr., se suma a la fértil cosecha de quien es profundo estudioso de Cuba y de sus vínculos con Estados Unidos."

La Loma del Ángel y las "lesbianas". Recuperando la memoria histórica de las mujeres queer  2/1/2015 SEMlac Cuba: "Durante una conversación con Pasa Kruda y Olivia Kruda, algunos días atrás, estuvimos reflexionando sobre el origen de la palabra "tortillera" que en nuestro país se utiliza peyorativamente para designar a las mujeres lesbianas. Según cuentan las Krudas, en la Loma del Ángel, ubicada en el actual municipio capitalino Habana Vieja, vivían hace mucho tiempo, a inicios del siglo XIX, un grupo de mujeres que vendían tortillas, bollos, pasteles y otros dulces y golosinas. Estas mujeres vivían juntas, no tenían marido ni acompañantes masculinos, algunas tenían mujeres como amantes y compañeras de vida."

Arte Afrocubano en la Universidad de Harvard  1/30/2015 Cuba Encuentro: "Comisariada por el historiador Alejandro de la Fuente, profesor de la Universidad de Harvard, la exposición Drapetomanía se complementa con el libro Grupo Antillano: el arte de Afro-Cuba, editado por el comisario de la muestra, con ensayos de críticos de arte e historiadores como Guillermina Ramos Cruz, José Veigas y Judith Bettelheim."

CUBA EN EL IMAGINARIO DE LOS ESTADOS UNIDOS  1/28/2015 UNEAC 

Cuba headed to Smithsonian Folklife Festival on the Mall as soon as 2017  1/28/2015 Washington Post: "Smithsonian officials say that the Cuba display — like all festival offerings — will be steeped in years of field work by Smithsonian and Cuban anthropologists, ethnomusicologists, art curators and other scholars. It will be more concerned, they say, with how traditional Cuban son music led to contemporary timba than with how Cuba’s political system functions — though details are still in the works."

Yo defiendo el rap hasta que muera. Segunda Parte y final  1/27/2015 Afromodernidades: Por Alejandro Zamora Montes, entrevisando a Yrak Sáenz, de Doble Filo

Martha Duarte, una cubana siempre enredada en la música  1/26/2015 Negra Cubana: "La música cubana Martha Duarte procede de la escuela cubana que ha formado a virtuosos instrumentistas. A lo largo de su vida fundó y participó en varios proyectos. El más importante de ellos, Sarabanda, el cual reconoce como la columna vertebral de su proyecto individual. En estos momentos la violinista y compositora está residiendo en Suiza, país al cual viajó por primera vez en el 2007: “Al final fueron casi 5 años de ir y venir. Empezamos a sacar cuenta en el plano personal y profesional, la balanza empezó a inclinarse en esta parte del mundo."

Mujeres rurales exploran nuevas alternativas de empleo  1/26/2015 SEMlac Cuba: "Por un camino de tierra húmeda, bordeado de follaje y modestas casitas de madera, se llega al hogar de Yamilé Puentes, donde próximamente funcionarán una peluquería, un centro de lavado y un taller de manualidades gestionados por mujeres del barrio La Cidra, en el municipio de Baracoa, en la oriental provincia cubana de Guantánamo, a 993 kilómetros de La Habana."

International Conference “Cultura africana y afroamericana” in Santiago de Cuba  1/24/2015 Arte por Excelencia: "Fernando Ortiz African Cultural Center, Provincial Administration of Culture, UNESCO Chair of Afro Latin American Studies at the Alcala University, the Rómulo Lachatañeré Caribbean Studies Chair, the Center of Applied Linguistic from the Territorial Delegation from CITMA, and the Universidad de Oriente, all they call the 14th International Conference of African and African Latin American Culture to be held during the celebration of the 500 years of the Santiago de Cuba village foundation."

Mujeres en el vórtice de Angerona  1/24/2015 El Artemiseño: "Durante la próxima Feria Internacional del Libro, los cubanos, y artemiseños en especial, podrán adquirir el título Úrsula Lambert… la singular haitiana del cafetal Angerona, de la autora Berta Martínez Páez, con el sello de Ediciones Boloña de la Oficina del Historiador de la Ciudad, un enjundioso acercamiento a un sitio y unos personajes fundamentales en la historia artemiseña, motivos de diversos ensayos, investigaciones, crónicas, largometrajes, documentales, trabajos periodísticos… y de no pocos mitos y tergiversaciones."

Yo defiendo el rap hasta que muera1 (Entrevista al rapero Yrak Sáenz, de Doble Filo. Primera Parte)  1/21/2015 Afromodernidades: "Si de respeto a la tradición hiphopera se trata, nada mejor que escuchar a Yrak Sáenz, un rapero veterano que cuenta con un discurso de doble filo. Semejante a la configuración del hacha de Changó, el Orisha irreverente. Dos tiempos, dos generaciones, dos caminos. Flow y activismo. Yin y Yang. Este experimentado artista del rap cubano no contempla la cultura hip hop de un modo unidireccional: el equilibrio perfecto."

G r u p o D u l S o n  1/15/2015 Cuba-Co: A dutchman at work: "This group is a combination of very talented musicians who came together at the request of my company, Cuba-co in the Netherlands. I wanted them to join forces and play together. I am talking about “my” king of the tres-guitar, Emilio Ramos Batista, the tres player of the group Sierra Maestra and of the energetic violin player, Pedro Caballero Mozo, the director of the group Mi Son. An artist known by his artistic name El Capitan was also among the musicians that I admire, so he had to be included. The result was marvellous. With their approval, I decided to record what they had played for me at my private party in Havana. Yes, a perfect combination! The other musicians in the group were selected by Emilio and Pedro. I was very impressed with them all. The result was so sweet, I called them DulSon (dulce Son, or sweet Son music). You can hear it yourself on the demo and if you want to hear more, make sure you book them because this group can not disappoint you, I am sure."

Puta, puta que respeta la vida  1/10/2015 Negra Cubana: + video "Afibola Sifunola, es una joven poeta cubana que desde muy temprano se inició en el Spoken Word, una importante manifestación de la cultura hip hop, pero que lamentablemente en Cuba tiene muy pocxs exponentes."

No Internet in Cuba? For some, offline link to world arrives weekly  1/9/2015 McClatchy: "“What we call the packet is certainly one of the most important cultural phenomena the country has experienced in the past quarter century,” writer Victor Fowler Calzada said at a forum in Havana in November."

Presentación del libro: Ursula Lambert… la singular haitiana del cafetal Angerona  1/7/2015 AfroCubaWeb: Por Gloria Rolando Casamayor

Por Atarés comenzó la Ruta de la Rumba  1/7/2015 Granma: "La celebración del aniversario 80 de la comparsa Los Marqueses de Atarés, en el Cerro, marcó el inicio de la Ruta de la Rumba, itinerario concebido por el proyecto Tim­ba­laye con el apoyo de la Unión de Es­cri­tores y Artistas de Cuba (Uneac) y el Con­sejo Nacional de Patrimonio Cul­tu­ral para reconocer los espacios donde ese complejo musical y danzario ha dejado sus huellas."

How Santería Seeped Into Latin Music  1/7/2015 NPR: "The Yoruba language is a tonal language," Santos says — that is, speaking a word with a different inflection can give it a different meaning. "So the drums are made to imitate the range of sounds, traditionally, of the voice of the person who commissions the drums to be made."

Maraca at the New Jazz Frontiers in the United States  1/6/2015 Cubarte: "A success among the critics and the audience—even praised by the New York Times—was the concert New Jazz Frontiers at Lincoln Center’s Appel Room in New York City with famous Cuban flutist Orlando Valle, known as Maraca. This musician, composer, arranger and director an alumnus of the dynastic Cuban band Irakere, shared the stage with the Colombian harpist Edmar Castañeda, as well as the New York-based Venezuelan pianist Edward Simon; the bassist Luques Curtis, from Hartford, and drummer Daniel Freedman, from New York City, all of them created an uncommon group organized by Jazz at Lincoln Center."

Cuban Santeria Priests Say 2014 Will Bring Disease, Conflict  1/3/2015 AP: "Afro-Cuban priests warned Thursday that the new year may be marked by outbreaks of disease, environmental disruption, familial disorder and conflict between people and nations that risks spilling into war."

Cuban Santeria priests welcome closer ties with US  1/3/2015 AP: "A group of Afro-Cuban Santeria priests said Saturday the path is clear for improved dialogue between the U.S. and Cuba following the two governments' announcement of plans to renew diplomatic ties. The "babalawo" priests' annual "Letter of the Year" also foresaw dangers of epidemics, conflicts, environmental imbalances and the loss of religious or political leaders — general projections that have been common in past such Letters."

Pronostican en Cuba año de esperanza en 2015  1/3/2015 AP: "Sacerdotes de la santería cubana dijeron que 2015 encuentra el camino despejado para llevar a cabo el diálogo y el acercamiento entre pueblos y naciones, en particular entre Cuba y Estados Unidos, al tiempo que alertaron sobre los peligros de epidemias, conflictos, desequilibrio ecológico y pérdidas de líderes religiosos o políticos."

Sacerdotes yorubas piden profundizar reformas en Cuba  1/3/2015 AP: "“Aunque hemos hechos algunos avances, Baba Eyiobe está exigiendo que se realicen otros de más amplitud”, advirtió Cuesta en referencia a la necesidad de profundizar las reformas."

"Drapetomanía: Grupo Antillano and the Art of Afro-Cuba" at the Cooper Gallery, Harvard University  1/3/2015 Hutchins Center: 30 Jan 2015 – 29 May 2015

La reina de las rumbas  1/3/2015 La Prensa, Nicaragua: [Se trata de una rumba blanqueada para los turistas.]

Letra del año 2015 Asociación Cultural Yoruba de Cuba  1/2/2015 Yusnaby 

Primera esquina de comercio (Artemisa)  1/1/2015 Ecured: por Berta Serafina Martínez Páez

La pasión del cine (Conversando de esto y aquello con Sergio Giral).  1/1/2015 Gota de Agua: "La dirección de un organismo cultural o de cualquier otra naturaleza, en la Cuba de hoy, es la que determina el diseño de la misma. En el caso del ICAIC, Alfredo Guevara, su director, tenía una concepción muy abierta de la raza, quizás como marxista que era no tomaba muy en cuenta este asunto. Cuando ingresé al ICAIC ya se encontraban allí Sara Gómez y Nicolacito Guillén, junto a otros jóvenes realizadores blancos. Esa selección estaba en manos de Guevara al principio, lo que prueba mi anterior consideración. El elitismo del ICAIC no creo que consistía en el color de la piel sino en el nivel cultural y artístico del individuo, sin ignorar el potencial de integración política, que el propio Guevara y el Partido comunista apreciara. Dentro de un régimen autócrata, ese es el modelo a seguir."


top

Contacting AfroCubaWeb

Electronic mail
acw_AT_afrocubaweb.com [replace _AT with @]

[AfroCubaWeb] [Site Map] [Music] [Arts] [Authors] [News] [Search this site]

Copyright © 1997 AfroCubaWeb, S.A.