Cuban Culture
Archive:
1/03 - 6/03
7/02-12/02
1/02-6/02
2001 and prior years
World News
Cuba News
Cuba: Race & Identity in the News
New
Restrictions on Traveling from Cuba to the US, 4/20
Venezuela News
Cuba based:
Alma Mater
ARTE CUBANO
Boletin
Cubarte
Mas
boletines
Cubarte
Newsletter
Cuba
Literaria
CubaNow
Cultura: the Ministry of Culture
Cuban Tourism
GACETA DE CUBA
La Jiribilla
La Letra del Escriba
Mujeres
Proyecto Esquife
Radio Enciclopedia
Revista Contracorriente
Revista TEMAS
Revista
REVOLUCION Y CULTURA
Revista Caimán Barbudo
Revista OPUS
HABANA
La
Página de Virgilio Piñera
Centro Pablo de la Torriente Brau
Caribbean based:
Cuban Culture
US based:
Cuba Update
AfroPop Cuba
Channel
Europe based:
Encuentro en la red
Lettres de Cuba, Paris
& la Havane
Musicas del
Mundo
|
Cuban Culture in the News
Archive: 7/03-12/03
El Akpwon Cubano 12/30/03 Jiribilla: "Lázaro Ros ha sido una de las seis personalidades cubanas que han recibido este año el Premio Nacional de Música. La humildad no es precisamente una de las virtudes que abunda en nuestros días, pero en Lázaro Ros es la esencia de su ser. Nada consigue perturbar su tranquila apariencia."
Orígenes de Formell 12/30/03 Jiribilla: "El Premio Nacional de la Música al creador de Los Van Van reconoce una de las más importantes contribuciones contemporáneas a la música bailable en el ámbito latino."
Cinco días bajo el signo del ritmo changüí 12/19/03 Victoria: "Durante cinco días, entre el sábado 20 y el miércoles 24 de este mes, Guantánamo vivirá los días de gloria del Primer Festival Nacional del Changüí, que bajo la ecuménica memoria de Elio Revé, el máximo promotor del género a lo largo de la Isla y el mundo, reunirá a sus más fieles exponentes en la actualidad y a quienes han partido de esa raíz para elaborar propuestas contemporáneas en la música popular cubana."
Cinco días bajo el signo del ritmo changüí 12/19/03 Victoria: "Durante cinco días, entre el sábado 20 y el miércoles 24 de este mes, Guantánamo vivirá los días de gloria del Primer Festival Nacional del Changüí, que bajo la ecuménica memoria de Elio Revé, el máximo promotor del género a lo largo de la Isla y el mundo, reunirá a sus más fieles exponentes en la actualidad y a quienes han partido de esa raíz para elaborar propuestas contemporáneas en la música popular cubana."
All Female Hip-Hop Concert To Rock Cuba 12/15/03 CubaNet: "Cuba will play host to the first all women's hip-hop concert this month, the first such event to take place on the island.
The concert, titled "Proven Presence" will feature Cuban rappers Esencia, Oye Habana, Maryoris, Las positivas and Las crudas.
The event, which kicks off at 5:00 pm on December 17, will take place at Covarrubias Hall of the National Theater."
Cubadisco 2004 - A tiempo de Son 12/15/03 Venceremos
CUBADISCO 2004 - Con clave de Son a todo la Isla 12/15/03 Venceremos
Colocarán estatua a tamaño natural de Compay Segundo en un hotel 12/14/03 El Nuevo Herald
A Tribute to Mongo Santamaria 12/14/03 Jazz Review
Key man in Havana 12/13/03 Telegraph: "Buena Vista star Ruben Gonzalez died this week after achieving global celebrity in the last 10 years of his life. Peter Culshaw recalls their meetings"
MENDIVE - Cuban national, Yoruban soul 12/7/03 Jamaica Observer
Chano Pozo, ¿Quién eres tú? 12/7/03 Jiribilla: "Llevaba la música por dentro y la expresaba de qué manera, pero si se le preguntaba acerca de lo que había hecho se quedaba sin respuesta. No estudió música y era incapaz de identificar en el papel una nota musical."
CHANO Y MIGUELITO: HERMANOS DE RUMBA 12/7/03 Jiribilla: "Siendo ya un consagrado del tambor, a Chano solo se le reconocía como intérprete, cuando en realidad en el ejercicio constante de la rumba, siempre andaba tarareando estribillos de su autoría, a los cuales todo parece indicar que el mismo no daba especial importancia. Es Miguelito Valdés, dando prueba de su mantenida amistad, quien le advirtió de ello."
EL TOQUE DE BARRETO 12/7/03 Jiribilla: "Un percusionista completo, un caballero del tambor: eso fue Guillermo Barreto. En el ritmo llevado por los timbales y la batería cifró su gloria de intérprete chispeante y seguro, abierto a la novedad desde la raíz de su alma de tamborero mayor."
MACHITO, BAUZÁ, DIZZY Y CHANO POZO 12/7/03 Jiribilla: "Mario Bauzá puso a Chano Pozo en contacto con Dizzy Gillespie, quien no solo estaba organizando la mejor jazzband de bop de todos los tiempos, sino andaba además en busca de un percusionista idóneo para hacer del CU-BOP una realidad. La escena y las condiciones estaban preparadas para el arribo a Nueva York del percusionista durante el apogeo del mambo y la música afrolatina en 1947."
LA CLAVE DEL ENIGMA - Notas sobre tradición y modernidad en la Música Cubana 12/4/03 Cubarte
Speaker relates Cuba to U.S. culture 11/20/03 Crimson White, Univ of Alabama: on a lecture by Yale's Robert Ferris Thompson, who has written on African survivals in the cultures of the Americas: "Thompson said he would use the word 'liberation' to describe the conglomeration of various aspects of the mambo dance as it translates into American culture. He said mambo, in contrast to all other forms of dance utilized in the early 20th century, caused men and women to dance separately and was meant to liberate men and women from each other.
Thompson connected Alabama football coaching legend Paul "Bear" Bryant to the dance by noting that different aspects of football - such as the stutter step, the touchdown follies and spiking the football - can be related to the mambo. Thompson also said the origin of the high-five comes from dance.
"[The high-five] is at the heart of American athletics, but the high-five is from the conga word for ecstasy," Thompson said. "When your hand is up and the hands are flayed, and if I have just made a touchdown, I am ecstatic." "
VIII African and Afro-American International Culture Conference
African Culture Center “Fernando Ortiz” 11/16/03 AfroCubaWeb
24 First Films at Havana Film Festival 11/16/03 Cuba Now
Bowling for columbine seen all over cuba 11/16/03 Cuba Now
CARNAVALES DE CUBA 11/16/03 Jiribilla: "Las fiestas carnavalescas son abundantes en el territorio nacional cubano. Los carnavales más populares son los de Santiago de Cuba, Camagüey y La Habana; sobre todo, el primero, famoso por su alegría y participación colectiva."
FIESTAS POPULARES - Fernando Ortiz 11/16/03 Jiribilla: "Las fiestas de los pueblos son algo así como los juegos de los niños, torrentes por donde se desbordan sus fuerzas síquicas más potentes, espejos donde se refleja toda su constitución en la simple sencillez de su primitividad."
Que paso más chévere 11/16/03 Jiribilla: Havana Carnaval changes dates to around 11/16, date of city's foundation: "A diferencia de otros años, cuando el carnaval solía celebrarse en verano, en esta ocasión sus organizadores han querido hacer coincidir el más popular de nuestros festejos con los días en que se celebra el aniversario 484 de la fundación de la villa de San Cristóbal de La Habana y la celebración de eventos como el XI Encuentro de Alcaldes y el Festival de Habaneras."
Rumbera Heaven 11/16/03 NYT
Havana’s 8th annual fine arts Biennial 11/13/03 Radio Progresso: "These days all of Havana is an immense gallery where you can observe the most surprising exhibits of contemporary art: from paintings, sculptures, engravings, and photography, to actual performances and installations. The Biennial’s motto, “Art Along with Life” is not an empty slogan, because together with the classic exhibits of paintings and sculptures in galleries and museums, the active and demanding presence of art has rushed into everyday life. How is that? You ask. At the Biennial there are shows like the one at the Museum of Fine Arts titled “From Picasso to Keith Harring,” where you can see paintings and engravings by Picasso, Modigliani, Matisse, Man Ray, Joseph Kossuth, Barbara Kruger, and May Stevens. But what the non aficionados – those who may never visit a gallery or a museum – are talking about are the performances in public places, interacting with people on the streets. For example, at the Solar de la California, a very modest rooming house in Havana to which Cuban salsa singer Issac Delgado dedicated a song, there is an exhibit by important Cuban artists, such as Mendive, Choco and Diago, and the tenants participate actively in debates, backing the show with their permanent attendance." Fiesta folklórica cubana declarada patrimonio de la humanidad 11/7/03 Encuentro: from one of the top CIA/NED funded exile publications: "La Sociedad de Tumba Francesa "La Caridad de Oriente" fue declarada este viernes, por la UNESCO, Obra Maestra del Patrimonio Oral e Inmaterial de la Humanidad, y recibió el premio Samarkand Taronasi, creado por Uzbekistán, informó AFP."
8TH HAVANA BIENNIAL
Taking the pulse of contemporary art 11/3/03 Granma: "No media campaign, no withdrawal of finance on the part of official European foundations, or any direct threats to artists could stop it going ahead. The 8th Havana Biennial has been opened in the Plaza Vieja in Old Havana, a Universal Heritage Site, with the presence of more than 100 artists and some 750 curators, dealers, gallery owners and museum directors, mostly from the United States.
That was pointed out to the accredited press by Rafael Acosta, president of the Visual Arts Council, during a meeting in the Museum of Fine Arts Theater, who also explained that after the campaign unleashed by the Venezuelan reactionary press in the summer and the withdrawal of funding from Dutch and German foundations, the boycott of the Biennial took the form of direct pressure on artists, including threatening some of them with loss of funds for their projects."
… social, intelectuar y chic … Choco, Diago y Mendive en La Cita de Biarritz por Pedro Perez-Sarduy 11/2/03 AfroCubaWeb
Chano Pozo, ¿Who are you? 11/1/03 Cuba Now
Havana´s Eighth Bienial begins this weekend 11/1/03 Cuba Now: "Hundreds of artists are touching–up their exhibits for the up coming Eighth Havana Biennial, which opens on Saturday November 1, converting this capital city into one enormous art gallery."
Interview with Harry Belafonte on Cuba by Sandra Levinson 11/1/03 Cuba Now: "When I went back to Havana a couple of years later, the people in the hip-hop community came to see me and we hung out for a bit. They thanked me profusely and I said, why? and they said, because, your little conversation with Fidel and the Minister of Culture on hip-hop led to there being a special division within the ministry and we've got our own studio. What I think was important is how open the leadership was to this thing called hip- hop, whereas in the United States we do so much to demonize the culture, and we don't even have a Ministry of Culture in this country."
The Haitian Revolution in Cuba and the Caribbean 11/1/03 Cuba Now: "The three day workshop (March 3-5) will study subjects such as Slave Resistance and the Cimarron; The influence of the Haitian Revolution in other anti-colonial revolutions in Latin America and the Caribbean; Haitian politics and post-abolitionist transitions in the Americas; and Democracy, Participation and Black Emancipation in the post-slavery Caribbean."
Hip-Hop Fridays: Hip Hop A Lo Cubano by Katie Millbauer 10/31/03 Black Electorate
Día de la Cultura con la orquesta más antigua del mundo 10/25/03 Cultura: "La Jornada resaltará de manera especial a la Orquesta Avilés, fundada en Holguín el 16 de octubre de 1882, ha transitado nada menos que tres siglos, y sus primeros músicos integraron las fuerzas del Ejercito Libertador en las tres guerras por la independencia nacional contra la metrópolis española, la primera de ellas iniciada el 10 de octubre de 1868."
Cuban art to spice up campus 10/23/03 Wake Forest University: "Modern art, lively discussion, dance performances and authentic Cuban food. A posh gathering somewhere in Havana? Not quite. It’s the opening of “Inside/Outside: Contemporary Cuban Art” at the Charlotte and Philip Hanes Art Gallery in Scales Fine Arts Center.
The exhibit features recent works of artists either born or educated in Cuba, according to the art department Web site. The artists reside in Cuba or have left Cuba and now live in the United States and Europe and all have exhibited work around the world."
Like a visit to old Havana 10/19/03 Miami Herald: "Long overshadowed by the image of Margaritaville, Cuba's legacy is starting to thrive in Key West."
On the road with Los Van Van 10/17/03 Miami Herald: "Other band members were already outside, boarding the big white bus that on Saturday would take them to Key West, where the following night, Los Van Van would give a free concert for two thousand people at a waterside bar. It would be a landmark event, the first time that a major dance band from Cuba performed in Key West in four decades, echoing pre-revolutionary times, when orchestras played the city every weekend."
IBRAHIM FERRER - Singing in the ageless language of love 9/28/03 Japan Times: "To the delight of his widening Japanese fan-base, Ferrer will be performing in Tokyo Oct. 14-15 to promote his latest album, "Buenos Hermanos." This will be his third visit to Japan, and he clearly can't wait to perform here again."
A glimpse at Cuba - Couper's radio series to take listeners inside America's secret neighbor 9/28/03 Morning Sun, Pittsburgh: "Bu'cando, a new radio show debuting on KRPS Monday, will give listeners a wonderful, in-depth, opinionated, musical look at the country of Cuba, a country that is only miles away in terms of distance, but worlds apart in so many other ways.
John Couper, assistant professor of communication at Pittsburg State University, created the 10-part radio series after two visits to Cuba in the past year. The radio show will be broadcast on 89.9 FM each Monday morning at 6:35 and 8:35 during "Morning Edition." "
Triunfan Los Muchachos de Compay Segundo en Italia 9/21/03 Cubarte
El carnaval de Las Tunas del 18 al 21 de septiembre 9/20/03 Cultura: "Alrededor de una veintena de áreas bailables son concebidas para el disfrute popular, entre las que se destacan como zonas de masivas concurrencias las principales arterias del centro histórico cultural de la ciudad y otras zonas tradicionales, muchas de ellas rescatadas por su gran arraigo en las masas.
En Las Tunas ya se respiran aires de Carnaval porque la gente de esta ciudad oriental empiezan a metabolizar la inminencia de sus fiestas desde que empiezan los ensayos de las congas y comparsas en los barrios donde residen sus bailadores, músicos y pendoneros."
Grupo Orishas a la conquista de EE.UU 9/20/03 Reuters: scroll down
ARTE CUBANO POR VARIAS CIUDADES DEL VIEJO CONTINENTE 9/18/03 Jiribilla: "El próximo 27 de septiembre durante los días del Festival de Cinematografías y Culturas de América Latina, que cada año se realiza en la ciudad francesa de Biarritz, quedará inaugurada la muestra itinerante «social, intelectuar y chic…europa» de los importantes artistas plásticos cubanos Manuel Mendive, Eduardo Roca Salazar (Choco) y Roberto Diago." These are 3 of the best known afrocuban artists alive today.
MEMORIA Y FULGOR DE LAS PALABRAS 9/18/03 Jiribilla: "Santiago de Cuba aplaude desde el lunes 15, a cuenteros populares, narradores, actores, repentistas e investigadores de Iberoamérica en un evento organizado por la Unión Nacional de Escritores y Artistas de Cuba (UNEAC) y el Centro Cultural Africano Fernando Ortiz."
Doug Grow: Neighbors hope to raise money to move new mural 9/18/03 Minneapolis Star Tribune: "When the artist started the mural, which features Yemaya, the mother of waters of the Afro-Cuban religion Santeria, there were gasps from a handful of people in the neighborhood. The mother of waters wasn't wearing a swimsuit!"
Dancing With the Spirits - Rare Afro-Cuban music highlights DePaul conference 9/16/03 Centerstage, Chicago: "Led by master drummer Román Diaz, the group began with ritual a cappella singing that recounted the myths of Abakuá, a secret male society in Cuba that originates from Nigeria's Cross River region. Later, Omi Odara played complex, interlocking rhythms on four sacred drums during the masquerade procession of the ireme dancer, a spectacle rarely seen outside Cuba or Nigeria.
The music of Santeria, the Afro-Cuban religion rooted in the Yoruba culture, opened the second day. Dancer Félix "Pupi" Insua performed as several of the orichas (deities representing forces of nature) including Elegua, the Trickster. As he feverishly danced around the conference room to the intense call-and-response singing and drumming of the group, Elegua urged attendees to get up and move, and in seconds virtually the entire room was grooving with the Guardian of the Crossroads."
Festivals: The Kingston Jazz Festival III 9/16/03 eJazz News: Spirit of Havana
HAVANA BIENNIAL - Support vanishing for Cuba's art showcase 9/16/03 Miami Herald: "Troubles are mounting for the eighth Havana Biennial as Dutch sponsors pull the plug on funding, while visual artists in Miami and Costa Rica turn down invitations to participate in the international showcase opening Nov. 1."
MARACA : THE RETURN OF GREAT CUBAN MUSIC 9/15/03 AfroCubaWeb: "After almost 1 year fighting for their visas to enter the USA, Grammy Nominated Cuban band Maraca was finally granted their visas 3 days ago. Due to excessive, obscure and unjustifiable delays in getting security clearances from the US government, 23 shows over 25 of his originally scheduled tour have been lost, but we are proud to announce that thanks to the great interest and tenacity of the US promoters, Immigration lawyer Bill Martinez, and Maraca¹s many fans all over the US, we were able to reschedule part of the tour as follows :"
Fusión salsera 9/13/03 Cultura: "Issac Delgado se unió a Moncho Rivera en el estribillo de Por eso yo vendo música, de Tite Curet Alonso. Nuestro popular cantante no abusó del protagonismo que le pidió el público asistente al verlo aparecer. Decididamente, solo quería cumplir su papel de anfitrión como presidente del evento. Esa fue la nota distintiva del primer programa del Encuentro Cuba-Puerto Rico, preámbulo habanero del XIV Festival Internacional de Música Popular Benny Moré."
Lajas y Cienfuegos de fiesta por el Benny 9/13/03 Cultura: "Ricardo Alarcón, presidente de la Asamblea Nacional del Poder Popular, encabezó la peregrinación popular hasta la tumba del Sonero Mayor, que inauguró el XIV Festival Internacional de Música Popular Benny Moré."
On the non-creole basis for Afro-Caribbean Spanish 9/13/03 Penn State
With Celia, heads and tails 9/12/03 Cuba Now
The Mozambique: a happy epidemic 9/12/03 Granma: "After the 1959 Revolution, street congas abounded on the island. In 1961, Santiago de Cuba composer Enrique Bonne organized the largest popular band to date: 54 members on drums, bass drums, bells, trombones, trumpets, saxophone, singers and dancers.
The mozambique made its debut on the July 6, 1963 on the "Ritmos de Juventud" (Youth Rhythms) TV program with Pedro Izquierdo (Pello el Afrokán) at its head. Dressed in an impeccable white drill suit and a white coney fur cap, he was surrounded by dancers demonstrating the new dance and a set with five drummers sounding like a piano."
Cantante pop cubano se considera un elegido por espíritus musicales 9/12/03 Prensa Latina: "El cantante cubano Augusto Enríquez se consideró hoy un elegido de los espíritus de los grandes músicos de esta isla cuando grabó su disco Carambola, presentado aquí como parte del Festival Internacional Benny Moré.
"En el viejo estudio de La Habana donde grabamos pululaban los espíritus de los grandes músicos de este país, son ellos quienes están en el disco, yo sólo fui un escogido", dijo el conocido intérprete, quien hace un año compartiera escenario con Luciano Pavarotti en el concierto anual benéfico que encabeza el italiano."
The Mafia in Havana 9/11/03 CubaNow: "The Mafia in Havana (originally titled The Empire of Havana), the book by well-known Cuban writer Ernique Cirules about the history of Mafia operations in Cuba, was translated in July, 2000, by Douglas Edward LaPrade. The following text is Cirules´ Introduction to the book, published by Ocean Press."
Ibrahim Ferrer: No hay mujer que se resista a un bolero 9/11/03 Cubarte
Cubanos también presentes en el Festival Benny Moré 9/11/03 Cultura: "Junto a las agrupaciones de varios países, orquestas cubanas estarán haciendo vibrar el esqueleto de los que asistan al Festival Internacional Benny Moré en Cienfuegos y Lajas.
Algunos nombres del patio que responderán a la cita son: Los Van Van, Isaac Delgado, Equis Alfonso, Pupi y los que Son Son, Eliades Ochoa y Augusto Enrique y su Mambo Band.
Durante este encuentro se le entregará el premio Memoria Viva, al Casino de los Congos de Santa Isabel, lugar donde el Bárbaro conoció de las tradiciones africanas que ahí se cultivan.
El galardón es otorgado por la Fundación Fernando Ortiz.
Y como dato curioso anotemos que se sabe que el tatarabuelo del Benny Moré se llamaba Ta Ramón Cundo, quien era descendiente de un rey congo."
Cubanow, The Digital Magazine of Cuban Arts and Cultura 9/11/03 Cultura: "Cubanow, The Digital Magazine of Cuban Arts and Cultura, es una revista electrónica en inglés, dirigida a fomentar y promover la cultura cubana entre los lectores de nuestro entorno (Estados Unidos y el Caribe anglófono) de Internet: www.cubanow.net.
Pensada para ese lector, abarca los más variados aspectos de la cultura cubana y sus vínculos con la cultura universal e incluye temas históricos y contemporáneos que unen culturalmente a nuestros pueblos.
Destacados escritores, investigadores, periodistas, intelectuales de renombre y también activistas de la amistad y la solidaridad contribuyen con artículos a la publicación, que es auspiciada por Ediciones ICAIC y el Centro Memorial Martin Luther King Jr."
Son de Cuba to perform at fund-raising event 9/10/03 Smoky Mountain News, NC: “Music in the Mountains Fest” takes on an international flavor this year with headliner Son de Cuba, an Afro-Cuban dance band founded in 1999 by Cuban native Joe Rothenberg-Lapaz… Son de Cuba is making a name for itself by performing at festivals and clubs throughout Western North Carolina over the past four years, including appearances at the Orange Peel in Asheville and Founders Hall in Charlotte. They’re scheduled to appear as a headliner at Asheville’s “Fiesta Latina” on Oct. 4. Other upcoming dates include Davidson’s “Concert on the Green” series on Sept. 14 and the 13th Annual Latin Music Festival of Charlotte on Oct. 5."
Recorrido de Manuel Mendive por países de Africa 9/9/03 AfroCubaWeb: "Continuando el recorrido por Nigeria, Mendive permaneció en la ciudad de Osogbo, en la cual tuvo lugar el Festival de Osun, uno de los eventos religiosos y culturales más significativos e importantes de Nigeria.
Mendive y los cubanos babaoloshas e iyaoloshas que lo acompañaron en el recorrido, conocieron de cerca la emoción de visitar el templo de Osun, y contemplar cientos de miles de personas, bellamente ataviados para rendir homenaje a la deidad en la floresta que rodea el río Osun, donde se le hacían ofrendas a la orisha y se podía apreciar muchas personas agrupadas cantando y danzando al compás del ritmo de diversos instrumentos de percusión. En Osogbo la ciudad se llenó de vehículos con banderolas y mensajes alusivos al Festival de Osun. Ese día se reunieron en torno a Osun, africanos, afroamericanos y afrocaribeños, hermanados por la cultura y por la tradición de la cultura yoruba presente en el Nuevo Mundo. Posteriormente, Manuel Mendive realizó una acción performática que constituyó la entrega de una pintura suya al río Osun, en cuya obra se representaba a Osun y a la Virgen de la Caridad del Cobre, Patrona de Cuba. También en Osogbo asistió al festejo de Shangó, presidido por el Oní Shango Sangodare, destacado artista de Osogbo, el cual propició la visita de Mendive a los templos más importantes que se encuentran en esta ciudad. En Ilé-Ifé, la ciudad sagrada de los yorubas, acompañado por el Director de Patrimonio de Nigeria, Eluyemi Omotoso, el artista visitó los templos de Oduduwa y de Obatalá. Mendive se propone contribuir a la restauración del templo de Obatalá y realizar un mural."
A prestigious meeting promoting Third World art 9/9/03 Granma: "At a press conference, Acosta announced that 150 projects by artists from 47 countries will be on show from November 1-December 15, along with work by eight Cuban guest artists and the group Enema y el Departamento de Intervenciones Públicas.
He explained that the Biennial, whose theme this year is Art and Life, is taking place "even though European foundations that have traditionally helped us have withdrawn, pressurized by anti-Cuban campaigns and measures generated by the European Union."
Hilda María Rodríguez, director of the Wifredo Lam Contemporary Art Center that is organizing and sponsoring the event, spoke mainly on the subject of selecting submissions, pointing out the seriousness and rigor that curators always use, even visiting other countries to view work. "We take aesthetics as our only starting point plus the piece’s relation to the given theme," she commented."
Hip Hop in Havana 9/9/03 Radio Progresso: "In spite of the August heat in the Cuban capital, rap fans were all over the 9th annual Havana 2003 Hip Hop Festival. The event was held in several of the city’s theaters with the participation of 60 groups – 40 locals and 20 from abroad. The Unites States, Colombia, Canada, Mexico, Italy, United Kingdom and Switzerland were the invited countries.
Speaking of local groups, there are so many that some critics claim that there are 400 of them, and others say that Cuban hip hop groups number more than 1,000. Some are known internationally, like Orishas, and others are very popular locally, like Free Holes Negros, Eddy K – who is well known for his theme song written for a popular weekly TV program, “The Other Geography”. There are newer groups that are gaining followers such as Primera Base, Alto Voltaje, and Obsesión, who recently toured the U.S.
The Ministry of Culture has created an organization to promote the rappers, the Cuban Rap Agency, that even has its own recording label, Asere Productions.
The new hip hop magazine, Movimiento, was launched during the festival. Also presented during the event were DJ demonstrations by representatives from the U.S. and Great Britain, debates on graffiti, fanzines and films, among them 8 Miles, about American rapper Eminem."
Filmmaker tells Afro-Cuban story one experience at a time 9/8/03 Orlando Sentinel: "Roots of My Heart, Rolando's most ambitious project, finished in 2001, is one of the only films about the 1912 massacre of thousands of members of Cuba's first black political party, the Independents of Color. Rolando combines the fictional drama of a young woman's quest to uncover the secrets of her great-grandfather's death to tell the story of the massacre.
"I wanted people to understand not only the massacre but what it did to black families," she said. "My experience is that few people know about it. It's a chapter of terror." "
Octava Bienal de La Habana - Gigantesca galería plural 9/2/03 Prensa Latina: "Otro de estos proyectos (Isaroko) se desarrollará en el barrio habanero de La California y será conducido por los artistas Manuel Mendive, Roberto Diago y Eduardo Roca (Choco). Esta iniciativa incluye la participación de la comunidad, performances, la intervención de escritores, talleres de creación y la exhibición de obras de los artistas mencionados. En Alamar, el proyecto cultural Espacios se propone modificar las concepciones del hábitat privado de las viviendas cubanas."
De la Rumba a la Timba: David Garten Photo Gallery 8/30/03 SalsaSF
Exiled Cuban painter to visit Miami 8/28/03 Miami Herald
Amulatao, aplatanao, cubaneao 8/19/03 Jiribilla: "A no dudarlo, dentro y fuera de la Isla, el rap se ha convertido en una expresión musical autónoma, con personalidad propia, aunque en algunas de sus principales vertientes se convierta en tributaria del complejo rítmico caribeño. El octavo Festival así lo ha corroborado."
Cuban singer's concert was lacking in musical substance 8/18/03 Miami Herald: "Following several blaring, badly orchestrated Mexican-flavored pop songs where Manuel seemed a low-rent imitation of Luis Miguel -- complete with an uncomfortable looking string section -- it left you wondering ''what the hell is he doing?''
The answer seemed to be: trying to be a star. But instead of going for the music that might make him one, Carlos Manuel went at it from the other end, presenting a show with the trappings of stardom but without the musical substance. It also offered a bizarre combination of pop mechanics and Cuban politics. Manuel made a well-publicized defection from Cuba in June, which he has said was prompted by frustration with a controlling state that stymied his career and with repression in general. He has been embraced by exile media and community leaders, some of whom were in the audience for videos showing Manuel's concerts and fans in Cuba. Apparently things weren't so bad for Manuel on the island that his success there can't be used for a little capitalist promotion."
La piedra de David 8/17/03 Juventud Rebelde: "Con las danzas rituales del vodú, interpretadas por el Conjunto Folclórico Nagó, más de 10 000 avileños reclamaron la liberación de los cinco héroes prisioneros del imperio, el fin del bloqueo y la eliminación de la asesina Ley de Ajuste Cubano."
Havana's International Rap Festival Opens 8/12/03 Radio Havana
Remembering Celia Cruz, Latin's Tireless Advocate 7/27/03 Reuters
2 Papers Partner on Latin Grammy Site 7/25/03 Editor & Publisher
YO NUNCA PIENSO QUE ME TENGO QUE MORIR 7/23/03 Jiribilla: y muchos otros articulos en la edicion esa dedicada a Compay Segundo.
A Song of Love for Celia 7/23/03 NYT
Compay Segundo, 95: Cuban guitar maestro 7/16/03 AP
The Keeper of Cuba's Music - Compay Segundo Became a Time Capsule of Traditional Sounds 7/15/03 Washington Post
COMPAY SEGUNDO - Farewell to a son legend 7/14/03 Granma
SÍNTESIS Y MEZCLA: AUSENCIA NO QUIERE DECIR OLVIDO 7/11/03 Jiribilla: "Uno de los méritos principales de Síntesis y Mezcla reside en que, a diferencia de una buena parte de los músicos que a partir de los 60 y, sobre todo, en los 70, comenzaron a cultivar el rock en la Isla desde unas actitudes empáticas o miméticas, la asimilación de los formantes del complejo genérico se debió a un proceso de asimilación crítica que tenía que ver con necesidades expresivas propias, derivadas del cuestionamiento acerca de cuáles podían ser las rutas para renovar la identidad musical cubana."
|