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Cuban Culture in the News
Archive: 1/12 - 8/12
Paulito FG will celebrate his artistic life 25 anniversary at the Karl Marx 8/31/2012 CUBARTE: "The summer came to an end and the Empresa de Grabaciones y Ediciones Musicales (EGREM) tries to give a long lasting memory of this summer end. Is there anything better to give a farewell to the summer than Paulo FG?. I think only a few options can exceed this. That is why the Sofocador de La Habana, as he is know will offer a concert at the Havana Karl Marx theatre, on Saturday 1st of September, at 9pm"
Reconocen intensa vida creativa de Martínez Furé 8/31/2012 UNEAC: "Al cumplir 75 años de vida creativa, la UNEAC le rindió tributo al etnólogo, folclorista, poeta e investigador, quien proviene de la pródiga cepa plantada por Don Fernando Ortiz y otros ilustres intelectuales cubanos…"
Rumba: Better than ever 8/30/2012 Granma: "Rogelio Martínez Furé, maestro of words, memory and song, recalls that initially, the times were not propitious for rumba in the patio on 4th Street in Havana’s Vedado. The stigma of marginality and backwardness weighed and still does to an extent, upon a generic complexity which, on the contrary, lies at the heart of Cuban musical and dance culture, together with son and campesino music."
Homage in Cuba to Trinidadian Artist Patricia Bishop 8/30/2012 Norman Girvan: "In a recent press conference, Trinidadian ambassador to Cuba Jennifer Jones invited the Cuban people to participate in the homage-paying gala for Bishop, who became an icon of her country’s cultural area, Pl news agency reported. Patricia Bishop was granted numerous distinctions for her work as musical director, musicologist, fashion designer, historian and civil rights activists. She was the first musician to have achieved a combination of a steel band with a symphonic orchestra."
Living Statues in Santiago de Cuba (II) 8/28/2012 Havana Times
Recibe Rogelio Martínez Furé homenaje por sus 75 años 8/28/2012 Radio Cadena: "La Unión de Escritores y Artistas de Cuba (UNEAC) rindió hoy homenaje al etnólogo, folclorista, poeta, investigador e intérprete Rogelio Martínez Furé, por cumplir 75 años de intensa vida creativa.
Martínez Furé afirmó que una buena parte de su existencia la ha pasado en esa institución -sede del agasajo- desde los primeros meses de su fundación, cuando desde esos predios trazaron estrategias de supervivencia para el recién creado Conjunto Folclórico Nacional."
Truth in motion: The recursive anthropology of Cuban divination, Martin Holbraad, U Chicago Press, 2012 8/27/2012 EthnoCuba: "Embarking on an ethnographic journey to the inner barrios of Havana among practitioners of Ifá, a prestigious Afro-Cuban tradition of divination, Truth in Motion reevaluates Western ideas about truth in light of the practices and ideas of a wildly different, and highly respected, model. Acutely focusing on Ifá, Martin Holbraad takes the reader inside consultations, initiations, and lively public debates to show how Ifá practitioners see truth as something to be not so much represented, as transformed. Bringing his findings to bear on the discipline of anthropology itself, he recasts the very idea of truth as a matter not only of epistemological divergence but also of ontological difference—the question of truth, he argues, is not simply about how things may appear differently to people, but also about the different ways of imagining what those things are."
El Simposio de hip hop cubano ha muerto 8/26/2012 Negra Cubana: "En lo que sería su novena edición, el proyecto creado por OBSESION tuvo a bien, en el agosto que casi termina, llegar a su fin, luego de la languidez e incoherencia que singularizó al que fue por varios años, el único certamen teórico cubano acerca la cultura hip hop."
Descargas: ritual y fiesta de la palabra 8/25/2012 AfroCubaWeb: de Rogelio Martínez Furé
El Cimarrón de Alberto Lescay, a 15 años de su nacimiento 8/25/2012 Cubarte: "La proyección del documental Homenaje al Cimarrón, que se realizó en el Festival de la Cultura en Digital constituyó un tributo al quince aniversario del emplazamiento de este monumento al cimarrón en el Cobre de Santiago de Cuba.
Este documental fue realizado por el director Roberto Román y fue estrenado en la reciente Fiesta del Fuego.
La Casa del Alba acogió al relevante escultor Alberto Lescay, autor del mencionado monumento, y al doctor Fernando Martínez Heredia, Premio Nacional de Ciencias Sociales, quien realizó una intervención a propósito de la significación cultural de la realización y emplazamiento de la pieza."
Descargas: ritual y fiesta de la palabra 8/25/2012 Gaceta de Cuba: de Rogelio Martínez Furé - "A pesar de ser escritor, y de haber publicado numerosos artículos, ensayos, y varios libros,
confieso que mi manera
de pensar y de interpretar la realidad siempre
se ha sentido más cómoda con las culturas
que le dan más importancia a la palabra
hablada que a la escrita. Mientras ésta queda
congelada, la otra se llena de vida, de
sangre."
‘Thanks for Putting Up with Me’ - Rogelio Martínez Furé 8/25/2012 Havana Times: "When asked about his poetry, he clarified that he had poor sight and had needed to learn works by heart.
He then became silent again. He took out a pen, began moving his head, approached the microphone and began the verses that were accompanied with soft taps on the table. For moments he would sing in a low voice in an African language. With the help of his pen he carried his rhythm through African codes."
Living Statues in Santiago de Cuba (Part I) 8/24/2012 Havana Times: "Work with human bodies as expressive materials is usually realized through actions or performances, with “living statues” being one of the most common approaches to this art form.
Currently taking place in the streets of Santiago de Cuba are two living sculpture projects which, in addition to having similarities, are marked by differences causing us to recognize the authenticity of each."
El Simposio de hip hop cubano ha muerto 8/24/2012 Red Observatorio Crítico: "Recientemente, y lo digo con cierto pesar, hemos asistido al enterramiento de un cadáver: el del Simposio de hip hop cubano, al menos en su espíritu primigenio.
En lo que sería su novena edición, el proyecto creado por OBSESION tuvo a bien, en el agosto que casi termina, llegar a su fin, luego de la languidez e incoherencia que singularizó al que fue por varios años, el único certamen teórico cubano acerca la cultura hip hop."
IN MARTA ROJAS’ YELLOW SUITCASE
Journeys, music and folklore as unifying elements 8/23/2012 Granma: "The Yellow Suitcase combines the magical symbiosis of travel and music, showing the characters’ lives as a kaleidoscope of joys, pain, avarice, romance, yearnings and sadness. It is an interesting accumulation of history and culture, based on both the marvelous and grotesque aspects of travel, plus the color of distinct characters of varied ethnicities, identified and recorded through their music and folklore. The style of the novel moves between the documentary and the evocative, the literary and the journalistic, the humorous and sober, the sad and romantic, the everyday and the political. Grand occasions are celebrated with dances and the typical music of the Colombian Caribbean."
Centennial of the Massacre of the Independent Party of Color 8/21/2012 CUBARTE: "To begin with, I wish to emphasize to those people who have participated and the interest of other thousands ones all over the country, in the commemoration ceremonies that got many of us excited, and the words that awoke the interest in the study and discuss, a group of facts that has modified very positively the position of Cuban society before those events happened between 1908 and 1912."
Jueves 23 de agosto: Tributo a Quintín Bandera 8/21/2012 Red Observatorio Crítico: "Nos vemos este jueves a las 10 am junto a la entrada principal del Cementerio Colón. De ahí peregrinaremos a la tumba del General Quintín."
Music & Revolution 8/20/2012 Scribd/UC Press: by Robin D. Moore, published in 2006 in Music of the African Diaspora
Spoken Word with Luz de Cuba 8/14/2012 Cuba Now: "Spoken word festivals are also held worldwide, with New York as one of the most important centers for this art.
It is also present in Cuba. Luz Cristina, one of the few Cuban women representing this art, who adopted the stage name of Luz de Cuba, tells us about its forms and trends. She has been acknowledged for her peculiar form of interpretation and gave the following statements to Cubanow."
SUPERFINOS NEGROS 8/3/2012 NEGROS CUBANOS CON ACENTO: "…nos hemos reunido y hemos decidido no tocar mas rumba… Free Hole Negro"
Con el autor de Rincón y la peregrinación de San Lázaro 7/31/2012 Librinsula: «Yo era profesor del Instituto Superior Pedagógico e iba a Rincón con un equipo científico estudiantil a investigar su historia, para escribirla. Estuvimos cerca de cinco años trabajando y siempre salía lo otro, la peregrinación y el culto a San Lázaro, porque no se pueden separar. Durante la búsqueda, que fue reconocida y aprobada como investigación oficial de nuestro Instituto, descubrimos el desconocimiento que había en la población. Preguntábamos: “¿Por qué viene al santuario de Rincón?”. Las respuestas demostraban un desconocimiento de la historia del lugar y del origen de la peregrinación, y me dije: “Si hay tal confusión, debemos vincular la historia de Rincón con la de San Lázaro, para esclarecer”».
Mala in Cuba 7/30/2012 Havana Cultura: "When Mala— a British-Jamaican electronic artist better known as ‘Digital Mystikz’— accompanied his friend and fellow DJ Gilles Peterson to the recording of his latest Havana Cultura album, he wasn’t sure what to expect. The experience, however, allowed Mala to meet some of the Cuban capitals most promising artists—from vocalist Danay Suárez to jazz pianist Roberto Fonseca—with whom he recorded traditional Cuban rhythms. Mala returned home with a laptop full of inspiration, which he then sewed together in his own particular way. The result of this experiment is the album Mala in Cuba, which marries the sound system culture of London with the rhythmic leanings of Cuban jazz."
En torno al centenario de los Independientes de Color 7/28/2012 AfroCubaWeb: de Fernando Martínez Heredia
New documentary focuses on the new generation of Cuban musicians 7/27/2012 Havana Cultura: "Havana, Havana! is a documentary directed by American film director David Grubin that gives an account of the homecoming of four Cuban musicians—Raúl Paz, Descemer Bueno, Kelvis Ochoa, and David Torrens—previously established abroad. The film will be aired on PBS Arts on July 27th as part of its Summer Arts Festival."
Los Abakua en Cuba y la verdad objetiva de control de territorios y pandillas 7/26/2012 Sunset News
Abakua Esoterico 7/21/2012 Centro de Estudios de la Reglas Africanas
Toumani Diabaté and AfroCubism Featured on CNN's "African Voices" 7/20/2012 Nonesuch: "AfroCubism, the supergroup of Cuban and Malian singers and instrumentalists, made a rare tour of North America last month. CNN caught up with band member Toumani Diabaté to discuss the project in a piece for CNN's African Voices. "His collaborations and his vision," says CNN, "pairing the unique sound of the kora with instruments from across the globe, open up a world of possibility, all the while maintaining his roots at home in West Africa." Watch the full story, featuring clips from AfroCubism's performance at Bonnaroo, and an extended interview with Diabaté, here."
Book Excerpt: Alex J. Rosenberg on Art Appraisal in Cuba 7/19/2012 Cuban Art News
A new album by Eme Alfonso 7/19/2012 Havana Cultura: "Cuban singer Eme Alfonso releases Eme, her second solo album, this summer. The CD draws its inspiration from 1950s Cuban music and combines soul with boleros, son, and other Latin beats. Prominent figures of the Cuban musical scene, including Pedro Luis Ferrer, Harold López-Nussa, and X-Alfonso, contributed to the project. The album’s first video, “Buscando inspiración” [‘in the search for inspiration’], is already available on Youtube."
Recuerdan al Movimiento de Independientes de Color 7/18/2012 Juventud Rebelde: "Los 3 000 hombres asesinados por la fuerza policial del Gobierno del presidente José Miguel Gómez, hace cien años, en su mayoría miembros de Movimiento de los Independientes de Color, fueron recordados este miércoles frente al monumento a José Martí en el Parque Central, de la capital. La elección del escenario no fue casual; en ese mismo sitio las autoridades de turno ofrecieron un banquete a los comisores del monstruoso hecho, ocurrido el 18 de julio de 1912 en los montes del oriente cubano… En la ceremonia de recordación estuvieron intelectuales prestigiosos, como el Doctor Fernando Martínez Heredia e Ivanoa Ivonet, nieta del coronel mambí Pedro Ivonet, víctima de la masacre."
Palabras de Miguel Barnet en el Centenario de la masacre de los Independientes de color 7/18/2012 Negra Cubana: "No me toca a mí reconstruir los hechos que ya se han develado de esa oscura y dolorosa zona de nuestra historia. Ahí están los textos iniciales de Serafín Portuondo Linares, Pedro Deschamps Chapeaux, Jorge Ibarra, Silvio Castro, Tomás Fernández Robaina y otros más recientes." [Y Aline Helg?]
Premios para una investigadores cubanos afrodescendientes 7/18/2012 Negra Cubana: "La Fundación Fernando Ortiz invita entregó recientemente el Premio Catauro Cubano al Dr. Samuel Furé Davis por su libro La cultura Rastafari en Cuba, publicado por la Editorial Oriente de Santiago de Cuba, 2011; y la Beca Fernando Ortiz le fue otorgada a la Lic.Oilda Hevia Lanier por su proyecto de investigación Los caminos que conducen a la libertad (1750-1860). Ambos investigadrores son reconocidos también por su activismo antiracista.
Felicitaciones Oilda, lo mismo para ti Samuel!"
INDEPENDIENTES DE COLOR: A 100 AÑOS DE LA MUERTE DE PEDRO IVONET 7/17/2012 UNEAC: "La presencia de la nieta del Pedro Ivonet, Ivanoa Ivonet le imprimió a la velada un matiz particular, dado que fue posible advertir en esa mujer santiaguera el orgullo por pertenecer a la estirpe de uno de los cubanos que entregó su vida por sus ideales de justicia y reivindicación social."
NICOLÁS GUILLÉN: EL POETA DEL SON 7/17/2012 UNEAC: "La trayectoria intelectual y revolucionaria, y el pensamiento antiimperialista del Poeta Nacional de Cuba, Nicolás Guillén, fueron expuestos por el investigador Humberto Rodríguez Manso, en una conferencia dictada en la sede de la Unión de Escritores y Artistas de Cuba en Camagüey, en el contexto del amplio programa de actividades por el aniversario 110 del natalicio del autor de Motivos de Son, entre otras obras literarias."
La división de la Habana: Territorial Conflict and Cultural Hegemony in the Followers of Oyo Lukumí Religion, 1850s–1920s 7/16/2012 Johns Hopkins: published in 2003 - "The Yoruba presence in the Americas, particularly in Brazil and Cuba, has been the topic of much research in past years. The role of the individuals who molded and guided the new directions taken by these cultural manifestations, however, continues to be virgin terrain. In particular and without doubt, women were the most important contributors to these acculturative processes. The present article examines the influence of three African women and their contribution to the evolution and survival of Lukumi religion in Cuba. In so doing, it brings to the fore other important issues that cast light on the lives of Afro-Cuban women in nineteenth-century Cuba forced to live in a Eurocentric society in which they occupied the lowest rung of the ladder. These issues highlight the hardships and impediments that in many ways all Afro-Cubans had to overcome in their struggle for power and respect--even among members of their own ethnic groups. Eventually, this struggle played an important role in the contributions made by these groups to Cuban culture and society."
Celebran aniversario 110 del natalicio de Nicolás Guillén 7/14/2012 CubaDebate: "Los vínculos de Nicolás Guillén con la España quijotesca y libertaria, fueron destacados en un coloquio homenaje celebrado en la sede de la Unión de Escritores y Artistas de Cuba, al celebrarse este martes el aniversario 110 del natalicio del Poeta Nacional."
Una profecía fatal 7/14/2012 Jiribilla: de Raul Ramos - "Una cuestión polémica en la vida del político negro cubano Martín Morúa Delgado fue la Enmienda que dio nombre al artículo 17 de la Ley Electoral de la República durante la primera década del pasado siglo XX.
Presentada al Senado el 11 de febrero de 1910 —último año de su gestión como congresista y casualmente, el último de su existencia— tenía como supuesto objetivo evitar una lucha racial en Cuba, pero su verdadero trasfondo fue eliminar de la escena política al Partido Independiente de Color, organización surgida en agosto de 1908 bajo la dirección del veterano de la Guerra del 95 Evaristo Estenoz Corominas, como una respuesta al orden social impuesto que afectaba los derechos de los ciudadanos negros."
El Partido Independiente de Color como Proyecto Archivístico 7/14/2012 Revista Cubana de Archivística, No. 16 - 17, 2008 - 2009: de Bárbara Danzie León, pulicado en el 2009
Presentan investigadores y especialistas del Archivo Nacional de Cuba un título dedicado al Partido Independiente de Color 7/13/2012 AfroCubaWeb: "El texto, que publica Ediciones Santiago, ha sido elaborado por un colectivo de autores, integrado por tres investigadores y un especialista en información científico técnica del Archivo Nacional de Cuba, (ANC). Posee más de 300 referencias documentales y de fuentes periódicas, atesoradas en los fondos del Instituto de Historia de Cuba, del Archivo Nacional y de las bibliotecas Nacional José Martí, el Instituto de Literatura y Lingüística y la Universidad de la Habana. Constituye una novedosa versión sobre la historia del PIC, esta vez realizada en forma de cronología."
REITERA NANCY MOREJÓN JÚBILO POR LAURO DE SECCIÓN CUBA DE LASA 7/12/2012 UNEAC: "La escritora Nancy Morejón, una de las voces más destacadas de la poesía cubana contemporánea, reiteró en La Habana su agradecimiento por el Premio a la Excelencia Académica en los estudios sobre Cuba de la Asociación de Estudios Latinoamericanos (Lasa).
Al referirse a Lasa resaltó el significado para la isla y los pueblos del sur del río Bravo en el fomento del debate intelectual, la investigación y la enseñanza sobre la región.
Durante la ceremonia realizada en la sede de la Unión de Escritores y Artistas de Cuba, UNEAC, la estadounidense Sheryl Lutjens, copresidenta de la Sección para las Relaciones Académicas con Cuba de Lasa, dijo que “es un gran placer estar en La Habana”."
Cuban Filmmakers at the Flaherty, Part 1: Gloria Rolando
Three filmmakers participate in weeklong international documentary seminar 7/10/2012 Cuban Art News: "The most important thing is to have access to exchanges like the Flaherty Seminar. The influences of this experience on my work will come with time, but it’s important to have the space to be able to have a dialogue. Cuban art is not unique. Even before the Revolution our art was very universal: dance, music, cinema. Cuban culture has always been very rich, full of traditional folk culture, and I have had the opportunity to drink at all those fountains."
Otorgan Premio Internacional Casa del Caribe al Doctor Norman Girvan. 7/9/2012 Casa del Caribe: "El eminente intelectual jamaicano Doctor Norman Girvan recibió el Premio Internacional Casa del Caribe en la clausura del Coloquio El Caribe que nos Une de la edición XXXII de la Fiesta del Fuego, otorgada a personalidades que han contribuido con su obra al enriquecimiento cultural y la unidad de los pueblos de la región.
Girvan, uno de los más importantes exponentes del pensamiento contemporáneo anticolonial y antihegemónico en el Caribe anglófono, tiene once títulos publicados sobre profundos análisis desde la sociología, la antropología y otras disciplinas, de las culturas derivadas de las economías plantacionistas como casi todos los países del área. Fue profesor en universidades de Jamaica, Trinidad y Tobago, Estados Unidos, Canadá e Inglaterra."
Ntongho Eyang Ékpè 7/8/2012 Voice of the Leopard: "In November, 2011 several Ékpè leaders from Cameroon gave a certificate of recognition to their Cuban Abakua counterparts, that stated: “This is to certify that the title of Ntongho Eyang Ékpè has been awarded to the Cuban Ékpè, for their dedication towards the preservation, research and promotion of the Ékpè culture. On this day of October 17th, 2009. Signed Sisiku Emmanuel Ojong Orok.”
Ntongho Eyang Ékpè means ‘teacher of Ékpè’ in the Ejagham language of Nigeria and Cameroon."
Coloquio 1912 en la memoria
Un debate más participativo 7/7/2012 Jiribilla: de Tomás Fernández Robaina - "El reciente coloquio 1912 en la memoria, celebrado en la ciudad de Santiago de Cuba, conmemoró el centenario de la protesta del Partido Independiente de Color que terminó con la masacre de cientos de sus miembros. Dicho encuentro fue altamente enriquecedor desde su primer día, al visitar el cementerio Santa Efigenia; allí guardamos minutos de silencio evocando los nombres de Evaristo Estenoz y de Pedro Ivonet, los dos líderes principales del PIC, y también se evocó a Serafín Portuondo Linares, el primero en reivindicarlos y darlos a conocer, despojándolos de las falsas acusaciones de racistas y anexonistas a traves de su libro Los Independientes de Color, en 1950."
Homenaje al Cimarrón en la Fiesta del Fuego 7/7/2012 PL: "Los convidados a la 32 edición de la Fiesta del Fuego llegarán hoy hasta las cercanías del poblado de El Cobre para rendir homenaje a siglos de rebeldía esclava en América Latina y el Caribe.
Siguiendo la Ruta del Esclavo, los participantes escalarán hasta lo alto del Cerro del Cardenillo, desde el que una escultura monumental consagrada a la memoria de miles de anónimos cimarrones domina las inmediaciones de la mina más antigua de América y la humilde villa, donde se encuentra el santuario de la Virgen de la Caridad del Cobre, Patrona de Cuba."
Guanabacoa Museum: Cult to the Orishas 7/5/2012 Granma: "Popularly known as the land of the Babalaos (Santería priests), this locality, founded in 1554, was an important settlement, associated with the slave trade which began in the 16th century."
AFRO-CUBA Mystery and Magic of Afro-Cuban Spirituality 7/1/2012 Cuba Absolutely: "Anthony Caronia passion for photography came in the deserts of Qatar, documenting the the Bedouins. Given his own wanderings this seems appropriate, since having been born in Italy he has lived in Malta, Saudi Arabia, Qatar, U.S.A., Cuba, Mexico, and is now based in Brazil. This collection of work from his time in Cuba and the associated text is powerful, moving, evocative and well thoughts out. This is someone who has been there within the mysterious world of Afro-Cuban religion. Ultimately he spent four years researching the book, entering into a magical world where African spirits manifest their presence in everyday Cuban life. There is no sugar coating of his experience but a cool eyed assessment of what it meant for him and an attempt to show the hold that Santeria can exert. This is a magnificent book with beautiful images and a compelling story."
Manuel Mendive’s 100 bare-naked ladies ‘Las Cabezas’ 7/1/2012 Cuba Absolutely: "Perhaps it was not quite 100 bare naked ladies but the parade down Prado of naked bodies painted by artist Manuel Mendive was a great way to kick off Havana’s 11th Art Biennale which has sought to integrate the art with the streets…and there is nothing like naked flesh to bring out the crowds in Havana…"
The Carpintero´s Irreversible Conga 7/1/2012 Cuba Absolutely: "To the beat of drums and metals, and music by Yosvay Terry, Los Carpinteros’s urban intervention proposed a backwards conga, with dancers dressed in black, and music and lyrics played and sung in reverse—a true “anticonga,” although the artists’ imprint is visible in the design of the costumes and implements."
Conjunto Folklórico Nacional: Conjuro contra el autoexotismo 6/30/2012 Jiribilla: "A 50 años de la fundación del Conjunto, ¿cuáles cree que sean sus desafíos? Los mismos que enfrenta toda la cultura cubana: evitar el espejismo de convertirse en producto exótico para el consumo de turistas ociosos. El país de la sensualidad, de la sandunga, del ritmo… no, Cuba es más que eso. Contra el jineterismo seudocultural de inspiración folklorizante y el jineterismo religioso, dos parásitos que carcomen muchos espacios de la sociedad cubana contemporánea, deben luchar los creyentes honestos y los artistas. Y yo vivo tranquilo, porque conozco el proverbio africano: la mentira da flores, pero no da frutos."
El aché de la palabra, a documentary for Rogelio Martínez Furé 6/28/2012 CUBARTE
Mujeres afrodescendientes de Cuba unidas! 6/28/2012 Negra Cubana: "Sin embargo, Afrocubanas también es el grupo, la colectiva, el equipo de amigas, hermanas, colegas, que recién hemos fundado una especie de organización cuya horizontalidad es su principio rector. Nuestro propósito: continuar visibilizando los aportes de las mujeres negras y mestizas a la historia y cultura nacionales.
También queremos formarnos a estilo de círculo político. Conocer al dedillo, por ejemplo, a las afro-latinoamericanas y su labor dentro del movimiento de mujeres."
Raúl felicita al Conjunto Folclórico Nacional 6/23/2012 CubaDebate: "El General de Ejército Raúl Castro Ruz, Presidente de los Consejos de Estado y de Ministros, felicitó y reconoció al Conjunto Folclórico Nacional (CFN) por cumplir “cinco décadas en defensa de nuestras raíces".
EL ACHÉ DE LA PALABRA, UN DOCUMENTAL PARA ROGELIO MARTÍNEZ FURÉ 6/20/2012 UNEAC: "Realizado por la productora Octavio Cortázar de la UNEAC, este es el primer audiovisual que se le dedica al poeta y etnólogo, figura imprescindible de la cultura cubana…"
RECONOCEN CALIDAD DE LA COMPAÑÍA FOLKLÓRICA CAMAGUA 6/20/2012 UNEAC: "En ese contexto se destacó la calidad técnico-artística de la Compañía durante el intercambio con los miembros de la delegación cubana y organizadores del evento.
Además, se entregó a Camagua una carta de reconocimiento rubricada por el Daniel Cuostry, presidente del Festival de Saint-Ghislain, Bélgica, dirigida a Martha Castillo González, primera secretaria de la Embajada de Cuba en Bélgica. La misiva resalta de igual forma la calidad humana y técnico-artística de la compañía."
Changüí Renews Itself 6/18/2012 CubaNow: "The Elio Revé Matos Changüí Festival held in Guantánamo gave a new impulse to the rhythm born in this eastern Cuban city, with the participation of two orchestras of such renowned prestige as Revé’s Charangón and Los Van Van.
Organized by Elito Revé, heir to the musician of the same name and founder of several groups, the yearly festival seeks to renew a genre that has been the basis of other forms of the rich staff of Cuban music.
Elito agreed to an interview with Cubanow."
Dafnis Prieto and his unpredictable creation 6/18/2012 CubaNow: "A praise I read some time ago by Uli Fuchs, who considers this Cuban among the three most important and influential young drummers of contemporary jazz, comes to my mind: "Dafnis has the fantasy, colorful sound and bandleader talent of Art Blakey, the strength and drive of Elvin Jones, and finally the speed combined with capacity for interaction and sensitivity that we knew in Tony Williams.”
ANTONIO MACEO, HOMBRE DE IDEAS EXTRAORDINARIAS 6/18/2012 UNEAC: "En ocasión de la Jornada Maceísta que se celebra en nuestro país, el historiador René González Barrios impartió una conferencia sobre la presencia del Titán de Bronce en Haití, Islas Turcas, República Dominicana y Perú…"
African music and the Cuban sensibility 6/14/2012 Granma: "All this has a bearing because of the question that we asked ourselves when, in the Sandton Convention Center theater, we were overwhelmed by the sonoric value of music from South Africa and Mali. How much would Cuban music lovers gain if they heard on the radio and saw on TV, with merited frequency, the magnificent contributions of Yvonne Chaka Chaka, Hugh Masekela, Sibongile Khumalo and Salif Keita?"
Una Plataforma de Escritoras Afrocubanas 6/13/2012 Afrocubanas: in English y en Español - "En febrero de 2010 colgamos por primera vez en la red este blog AfroCubanas. En aquella ocasión nos quejábamos de la invisibilización de que habíamos sido objeto durante años las creadoras negras cubanas. A partir de la aparición de AfroCubanas.wordpress.com las cosas han ido cambiando. Publicamos un libro que es producto de este trabajo en la blogosfera Afrocubanas. Historia , pensamiento y prácticas culturales. Hemos publicado entrevistas, hemos participado en eventos, hemos ganado concursos. La crítica y el periodismo feminista nos han tomado en cuenta."
Being Transparent: An Interview with Fernando Martinez-Heredia 6/10/2012 Journal of the International Institute: published in 2002 - "In 1954, when Fernando Martínez-Heredia crossed through a segregated park thinking that he was "transparent," he did not imagine that he would become one of Cuba's most leading public intellectuals, authoring a pioneer journal devoted to critical theory and practice in Latin America, called Pensamiento crítico. In addition, he is the author of numerous books (the last one is a coedited volume with U-M Professor Rebecca Scott and Cuban archivist Orlando García Martinez) and articles. He has held teaching posts at the University of Havana, Cuba and has lectured widely in North America and Europe."
Entrevista con la documentalista Lourdes de los Santos
Shangó o Santa Bárbara: Un nuevo asalto al cine cubano 6/9/2012 Jiribilla: "¿Qué resultó más difícil en esta obra?
Sin lugar a duda, su montaje. Había filmado mucho y hacía falta, en pos de una buena estructura dramática, discriminar algunas tomas. Por suerte, existe la posibilidad de incluirlas en un DVD como parte del menú del mismo y ahora me voy a dar a la tarea de editarlas para confeccionarlo."
Homenaje al Príncipe de la palabra: Rogelio Martñínez Furé 6/7/2012 Cubaliteraria: "Realizado por la productora de documentales Octavio Cortázar de la UNEAC, el documental recorre la vida y obra del destacado folklorista, etnólogo e investigador cubano, quien ha sido reconocido en innumerables ocasiones por su labor en el rescate de las raíces africanas de la literatura cubana y universal.
Martinez Furé es Doctor Honoris Causa del Instituto Superior de Arte en La Habana y fundador del Conjunto Folklórico Nacional, institución que recientemente cumpliera cincuenta años, desde la cual ha contribuido a la preservación y difusión de las tradiciones musicales y danzarías de origen africano."
AfroCubism Kicks Off Four-City North American Tour at Bonnaroo, Followed by Celebrate Brooklyn! Set 6/7/2012 Nonesuch: "In 1996, a group of Mali’s best-known musicians were due to fly to Havana for a collaboration with Cuban singers and instrumentalists. However, the Malians never arrived due to travel complications, and a very different album was recorded instead: the Grammy Award–winning, multi-million-selling Buena Vista Social Club, which became the biggest selling “world music” album ever. Nearly a decade and a half later, the original invitees were finally brought together to record with a line-up of additional talent, and in 2010, World Circuit/Nonesuch Records released AfroCubism—featuring Toumani Diabaté, Eliades Ochoa, Bassekou Kouyate, and more—to critical acclaim and a Grammy nomination."
A SEGUIR BAILANDO CON OBSESIÓN 6/6/2012 UNEAC
Homenaje a Rogelio Martínez Furé 6/6/2012 UNEAC: "El próximo martes 13 de junio, la productora de documentales de la UNEAC, Octavio Cortázar estrenará el documental El aché de la palabra, del realizador Félix de la Nuez, dedicado al poeta y etnólogo, Rogelio Martínez Furé.
La Sala Villena de la institución acogerá la presentación de dicho material audiovisual, el cual narra en 27 minutos la historia del importante escritor cubano.
La cita será a las cinco de la tarde. "
La masacre de 1912: memorias del olvido 6/2/2012 Granma: "Sobre la guerra de los negros, recuerdo que corrí mucho y me e’condía entre los matojos, porque los guardias mataban to’ lo que fuera negro. Recuerdo que traían a los negros en fila, amarra’o, muchos, muchos, en cantidad y lo’ mataban y lo’ tiraban en un "cañaón" y le echaban gasolina y le daban candela. Alguno caía vivo todavía, pero lo quemaban también."
Vodú Chic: Haitian Religion and the Folkloric
Imaginary in Socialist Cuba 6/1/2012 New West Indian Guide: "Today however, the continuation of Haitian customs is no longer linked
with isolation, but exactly the opposite: performance troupes, heritage festivals,
art exhibitions, the circulation of religious specialists, collaborations
with research centers and academia, endorsement by music promoters, and the
tourism industry. In socialist Cuba, “folklore” is a valuable resource. Although
some Cubans of Haitian descent hide their affiliation, others proudly
claim their heritage and this inclination is growing. Policy makers and culture brokers
both within the socialist state and internationally have begun to notice,
valorize, and promote the arts and traditions of this ethnic subgroup."
Activating The Past—event and edited volume 5/31/2012 EthnoCuba: "...many of the essays prominently place Cuban history and ethnography within an inter-Atlantic conversation. Thus, for instance, the first chapter, by Stephan Palmié: “Ekpe/Abakuá in Middle Passage: Time, Space and Units of Analysis in African American Historical Anthropology.” There are also Cuba-centered chapters by art historian Judith Bettelheim, “Espiritismo Altars in Puerto Rico and Cuba: The Indian and the Congo,” and Carrie Viarnes, “Muñecas and Memoryscapes: Negotiating Identity and History in Cuban Espiritismo.” Surely, however, the broader value of the volume is in (re)emplacing Cuba within wider currents, histories, and movements."
Sara Gómez en su propia voz 5/29/2012 Negra Cubana: "No puedo plantearme el cine didáctico como una especialidad, sino como una necesidad. "
Cubadisco: Digo… Dime… Diré… 5/27/2012 Cubarte
Leo Brouwer destaca la importancia de Cubadisco para la cultura cubana 5/26/2012 Cubadebate
Homenaje al Maestro Guillermo Rubalcaba 5/25/2012 UNEAC
11th BIENNAL OF HAVANA - An artist-spectator encounter 5/24/2012 Granma: "The 11th Biennial of Havana (May 11 - June 11, 2012), under the banner of Artistic practices and social visions (Prácticas artísticas e Imaginarios socials), expands the site of creation onto the open spaces of streets, theaters and plazas, beyond the traditionally sacred environments of galleries and museums, in order to ensure spectator participation."
Salvador González: Twenty-two Years of Murals for the Community 5/21/2012 Cuba Now: "Surrounded by his painting students on a hot afternoon, I find Salvador González, the great craftsman of colorful Callejón de Hamel, explaining color combinations on canvas to his students in his straightforward way.
They were years of patient work to create the paintings that today adorn one of the most famous alleyways in Havana, in the central neighborhood of Cayo Hueso, in the Municipality of Centro Habana. They were years he also shared with his work abroad, during which he has exhibited paintings and painted murals. Mexico, the United States, Puerto Rico, Denmark and Norway, to mention a few, are countries that have some of the works of this self-taught but greatly talented artist."
EN CAMAGUEY SE EXPRESAN VOCES DESDE LA DIVERSIDAD 5/21/2012 Entre Tinajones: "Con la pluralidad que refleja un diverso legado comenzó este 21 mayo en la ciudad de Camagüeyla II Jornada de la Diversidad Cultural para el Diálogo y el Desarrollo la cual se extenderá hasta el venidero día 25.
El encuentro iniciado en el Día Internacional dela Diversidad Cultural declarado por la Organizaciónde Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultural, (UNESCO), tiene como objetivo propiciar el intercambio de las diferentes raíces que nutren la cubanidad."
100 años de la masacre de los Independientes de Color 5/18/2012 ALAI: "Contrariamente a lo que se dijo, el movimiento de los negros no fue racista sino político, ya que sus demandas, lejos de beneficiar sólo a ellos, tenían en cuenta a los sectores más desposeídos del país. Su base programática, muy avanzada para la época, incluía derechos obreros; derechos ciudadanos; nacionalismo; instrucción pública, así como tierra para los campesinos. Los Independientes de Color nunca pretendieron una república dirigida únicamente por ciudadanos negros; entre otras cosas, el acta constitucional de la Agrupación Independiente de Color decía que “la raza negra tiene derecho a intervenir en el gobierno del país, no con el fin de gobernar a nadie, sino con el propósito de que se nos gobierne bien, llevar a la práctica una era de paz moral para todos los cubanos”. Nada de imposición racista, pues, aunque, si bien es cierto, tampoco sumisión hacia los blancos, como aclararon en el periódico Previsión –órgano oficial de los Independientes de Color- del 20 de octubre de 1909: “No aspiramos a la supremacía del negro sobre el blanco, pero tampoco aceptamos, ni aceptaremos nunca la del blanco sobre el negro”."
Cuban National Folkloric Dance Company 50th anniversary 5/17/2012 Granma: ""Every time has its aesthetic… We are not a museum; we don’t do ethnographic reproductions, but rather folkloric works inspired by tradition."
That is how they were born, as one of the founders and current advisor Rogelio Martínez Furé said during a press conference, "Our idea was to create a professional folkloric dance company. One which would maintain popular traditions, not doing ethnographic reproductions, since only the people create folklore, no one can imitate a bembé, a Los Hoyos conga, the chants of a street vendor."
He explained that the group aspires "to create a traditional company which, without betraying true folklore, would respect the principles of the performing arts and present works with a script, a set, wardrobe, lights…"
Manuel Mendive’s 100 bare-naked ladies ‘Las Cabezas’ 5/12/2012 Cuba Absolutely
Paulo FG: a popular favorite
for 25 years 5/4/2012 Granma: ""In music," he asserted at the Adagio, "there’s room for all, people have different musical preferences, like different genres, trova, boleros; we are identified with timba, which maintains the essence of son, but is more aggressive, more fusion, played more relaxed and stronger."
Una página para Aimé Césaire, de Nancy Morejón 5/2/2012 Anales del Caribe: publicado 4/2008 - "AIMÉ CÉSAIRE, GRAN POETA DE LA LENGUA FRANCESA y uno de los más esclarecidos pensadores del llamado Tercer Mundo
a lo largo del siglo XX, tras una agonía que duró más de una semana,
acaba de morir este jueves 17 de abril en Fort-de-France, capital de la
Martinica, su isla natal. Este escritor publicó poemas, ensayos, piezas
teatrales —como Una temporada en el Congo (1969), dirigida en La
Habana por Roberto Blanco, con diseño escenográfico de Manuel
Mendive y música de Leo Brouwer, donde denunciaba el asesinato
del mártir Patricio Lumumba cuyo personaje encarnaba el actor
Miguel Benavides—1 convertidos mucho tiempo después en inmortales
señas de identidad."
Acerca de la vigencia del Partido Independiente de Color 5/1/2012 Gaceta de Cuba: p. 18, de Oilda Hevia
Dedicado a la cultura afrocubana 5/1/2012 Gaceta de Cuba: UNEAC publication founded by Nicolas Guillen
La afrodescendencia en América Latina y el Caribe 5/1/2012 Gaceta de Cuba: p. 5, de Fernando Martínez Heredia
Once años de J.J.Son en la Casa del Caribe 4/26/2012 Casa del Caribe: "¿Qué es J.J.Son? Primero que todo, J.J.Son es un proyecto de aquí de la Casa del Caribe, idea mía que se la propuse a Joel y él aceptó, me dijo que era muy conveniente para la Casa del Caribe tener una agrupación de música popular tradicional cubana, que además tratara de rescatar las raíces de muchas cosas, de muchos temas que, generalmente, no son muy interpretados por las agrupaciones en Santiago y en Cuba.
¿A qué temas te refieres?
Por ejemplo Amarra’o con p, de Ñico Saquito, ese es un tema que hace mucho tiempo que nadie lo toca, Cuidaíto compay gallo, también de Ñico Saquito. Te pongo otro ejemplo: La rosa oriental, es un tema que casi nadie lo toca y lo tenemos en el repertorio.
Algunos temas de Compay Segundo son muy divulgados, pero hay otros que casi no se conocen o no se oyen, uno de ellos es Pena me da. En las agrupaciones es muy común oír Lágrimas negras, de Matamoros, pero Juramento, también de Matamoros ya casi nadie lo canta, pero nosotros sí."
Le Carnaval a Cuba 4/25/2012 LAMECA: "À Cuba, le carnaval se déroule chaque année en divers points de l’île et à différentes époques. Depuis les débuts de la colonie espagnole et jusqu’à nos jours, tous les Cubains, libres ou esclaves, blancs, noirs, métis, chinois, haïtiens, jamaïcains, espagnols, français, s’y s’ont. Les autorités ont tenté de contrôler le carnaval, en le réglementant sévèrement, n’hésitant pas parfois à le suspendre voire à l’interdire définitivement. Mais le carnaval semble être toujours le plus fort : il est une fête nécessaire à l’unité du peuple et à la paix : c’est une "trève"."
APONTE: EL HOMBRE QUE TRASCENDIÓ SU ÉPOCA 4/20/2012 UNEAC: "La sala Villena de la UNEAC acogió la conferencia magistral de la Doctora María del Carmen Barcia, sobre el Bicentenario de la Conspiración de Aponte…"
UNA PLATAFORMA DE ESCRITORAS AFROCUBANAS 4/19/2012 Afrocubanas: "Damos las gracias a todas las que colaboramos aquí. Especialmente a Alicia Anabel Santos, la hermana escritora dominicana que ha dedicado horas y horas a diseñar, colgar y actualizar nuestro blog ya que no tenemos acceso a Internet. En esta entrega daremos fe de los recientes acontecimientos y éxitos de las afrocubanas. -- Inés María Martiatu"
The latest 2012 Cuban Reggaeton in the brand new compilation of the "Cuba Top Reggaeton" Hit series 4/11/2012 Cuba Music
MÁS CERCA DE APONTE 4/9/2012 UNEAC: "Un conjunto de actividades para rendirle digno tributo a ese gran cubano que fue José Antonio Aponte, quien encabezara la primera conspiración abolicionista de carácter nacional de la historia de Cuba, tendrán lugar en la capital este lunes 9, cuando se cumplen 200 años de que fuera ahorcado junto a algunos de sus seguidores, por el colonialismo español. "
From Haiti to Cuba and Back: Haitians’ Experiences of Migration, Labor, and Return,
1900-1940 4/4/2012 University of Pittsburgh: "I show the ways that Haitian men and women navigated the harsh working and living conditions in both Haiti and Cuba by
creating and maintaining kinship, commercial, religious, and social networks in sugar
plantations, coffee farms, and urban spaces. These links cut across national lines and decisively
shaped the conditions under which they moved, labored, and lived in both countries.
Reconstructing Haitians’ interactions with other workers outside the gazes of company and state
illustrates how those institutions functioned on the ground, questions the extent to which
national-level racial ideologies determined local social relationships, and demonstrates how
workers’ actions shaped the implementation of migration and trade policies."
Comision Jose Aponte, Boletin No 1, Abril 2012 4/1/2012 UNEAC: Notas sobre el III Taller Aponte-Poder Popular en Ciego de Ávila/José Antonio Aponte de Armando Entralgo/Trayvon Martin, mi hijo y el “código” de los negros/Un prisionero español entre los mambises/“Mis Razones”, Gloria Rolando/Informe de la comisión "Clotilde Agüero Cepeda"
Carlos Aldama’s Life in Batá by Umi Vaughan and Carlos Aldama, Indiana University Press 3/22/2012 EthnoCuba: "Batá identifies both the two-headed, hourglass-shaped drum of the Yoruba people and the culture and style of drumming, singing, and dancing associated with it. This book recounts the life story of Carlos Aldama, one of the masters of the batá drum, and through that story traces the history of batá culture as it traveled from Africa to Cuba and then to the United States. For the enslaved Yoruba, batá rhythms helped sustain the religious and cultural practices of a people that had been torn from its roots. Aldama, as guardian of Afro-Cuban music and as a Santería priest, maintains the link with this tradition forged through his mentor Jesus Pérez (Oba Ilu), who was himself the connection to the preserved oral heritage of the older generation. By sharing his stories, Aldama and his student Umi Vaughan bring to light the techniques and principles of batá in all its aspects and document the tensions of maintaining a tradition between generations and worlds, old and new. The book includes rare photographs and access to downloadable audio tracks."
Revolver carried by Antonio Maceo in Costa Rica 3/22/2012 Granma: "The day after the attack, Maceo handed over the revolver, a Caliber-32 Smith & Weston of U.S. manufacture, to police officer Nazario Castro.
After more than 114 years in the custody of the officer’s descendants, one of its principal protectors, Mauricio Castro Salazar, placed this museum piece in the hands of Raúl Fornés Valenciano, president of the Provincial Assembly of People's Power in Santiago de Cuba."
Realizadora se alza con premio ciudadano 3/22/2012 IPS: "Gloria Rolando aborda en sus documentales la identidad y reivindicación de las personas afrodescendientes en Cuba."
Bienal Overview: Artists, Projects, Exhibitions, and “Interventions” 3/15/2012 Cuban Art News: "11th Havana Biennial takes to the streets; first time for U.S. curators in main program."
Resumen de la Bienal: Artistas, proyectos, exposiciones, e “intervenciones” 3/15/2012 Cuban Art News
104 ANIVERSARIO DEL PARTIDO INDEPENDIENTE DE COLOR 3/8/2012 UNEAC: "El próximo martes 7 de agosto, a las 10:00 a.m., en calle Amargura entre San Ignacio y Cuba, Habana Vieja, la Comisión Aponte y el Ministerio de Cultura conmemorarán la fundación del Partido…"
Living Santeria: Rituals and Experiences in an Afro-Cuban Religion 3/4/2012 Powell's Books: "In 1992 Smithsonian anthropologist Michael Atwood Mason traveled to Cuba for initiation as a priest into the Santería religion. Since then he has created an active oricha “house” and has initiated five others as priests. He is a rare combination: a scholar-practitioner who is equally fluent in his profession and his religion. Interweaving his roles as researcher and priest, Mason explores Santería as a contemporary phenomenon and offers an understanding of its complexity through his own experiences and those of its many practitioners. Balancing deftly between a devotee's account of participation and an anthropologist's theoretical analysis, Living Santería offers an original and insightful understanding of this growing religious tradition."
Comision Jose Aponte, Boletin No 0, Marzo 2012 3/1/2012 UNEAC: Entrevista a la Dra. Graziella Pogolotti.Heriberto Feraudy Espino/José Antonio Aponte: precursor de nuestra independencia. Ernesto Limia Díaz/Intervención en la asamblea nacional./Del blog de Mariela Castro./Joe Luis en La Habana
Diálogo comunitario sobre presente y futuro de Cuba, a propósito del Reggaetón 2/27/2012 Havana Times: "Un acontecimiento de polémica y diálogo social fue el debate público sobre Reggaetón, ocurrido este sábado 26 de febrero en la Casa Comunitaria del barrio habanero La Ceiba."
La sociedad abakuá y su influencia en el Arte 2/25/2012 Jiribilla: por Jesús Guanche
DJ Saul: “There will be an explosion of Cuban electronic music in the world” 2/23/2012 Cuban Art News: "A Cuban-American DJ visits Cuba and discovers the local electronic music scene."
DJ Saul: “Va a haber una explosión de música electrónica cubana en el mundo” 2/23/2012 Cuban Art News: "El DJ estadounidense Saul visita Cuba, tierra de sus ancestros, y descubre la escena electrónica local."
Miguel Barnet: “No hace falta recordar los valores patrimoniales de la rumba” 2/19/2012 Cubadebate: "La energía de la mezcla entre la cultura africana y española emana de la rumba, una manifestación musical y danzaria con características muy propias en Cuba, donde alcanzó popularidad en los inicios del pasado siglo XX. Por ser un símbolo de esta tierra, las autoridades cubanas la declararon esta semana Patrimonio Cultural de la Nación.
Por vez primera en el país, un complejo de toques, cantos, bailes y pantomima, alcanza tal condición, informaron a la prensa local representantes del Consejo Nacional de Patrimonio Cultural y de la Unión de Escritores y Artistas de Cuba (Uneac)."
Afrocuban Religions in Sara Gomez' "One Way or Another" and Gloria Rolando's "Oggun" 2/19/2012 The Western Journal of Black Studies: published in 1998
Festival de Rap regresa a Alamar 2/17/2012 Red Observatorio Crítico: "El día 24 a las 10 am hasta las 5 pm se comenzará con un Coloquio, cuyas Ponencias versarán sobre la Memoria Histórica de la población negra y mestiza de Cuba y otros temas actuales como la relación del Hip Hop con la Industria Cultural, Racialidad, Racismo, Instituciones Culturales y Política, entre otros."
Trabajo en curso: “Cubanacán: Una revolución de formas” 2/16/2012 Cuban Art News: "Una ópera afro-cubana sobre la creación del Instituto Superior de Arte (ISA) se dirige al estudio de grabación."
Work in Progress: “Cubanacan: A Revolution of Forms” 2/16/2012 Cuban Art News: "An Afro-Cuban opera about the creation of ISA heads into the recording studio."
El Tipo Este raps with his mom 2/12/2012 Havana Cultura: publicado 2/12/11
Pensamiento femenino negro cubano 2/12/2012 Negra Cubana: Por Daysi Rubiera Castillo
Disrupted Femininity 2/7/2012 Cuba Now: "In Cuba, reggaeton usually reproduces a passive image of women which, from a prevailing stereotype of beauty, are presented as if their essence were that of sexual objects. Lyrics present a high male chauvinist contents and an extremely vulgar language. The present essay, from a feminist standpoint, analyzes this phenomenon."
The Creole Choir Of Cuba: Tiny Desk Concert 2/6/2012 NPR: video
Zuleica Romay wins Casa Prize 2/2/2012 Granma: ""It‘s the most important prize I have won in my brief career as a writer. Writing the book made me feel a better human being," Romay told the press after receiving the well merited prize, according to the jury, awarded "because her essay has "thematic coherence and unity of project, and provides a narrative in which the author fully places herself as the subject of a historical experience about which she speaks with knowledge and documented foundation."
The Cuban Rap Agency Controversy (Sekou’s Version) 2/1/2012 Havana Times: by Yusimi Rodriguez - "HT: You weren’t bothered that Magia was a woman who was directing a lot of male rappers?
Sekou: That’s not the case. We’ve always had female directors at the Rap Agency. If another woman director comes later, that’s fine. I think men have held more than enough management positions in the world for more than enough time. If a woman is leading and doing the job, at least in my personal case, that’s not a problem. But it’s a problem if someone is in that position to carry out certain responsibilities but they don’t fulfill them as they should.
If tomorrow they make another woman the director, that’s fine. But as artists we want them to do their job for us. We want to have a director who facilitates things for us. I want someone who will help me if I want to do a concert that requires a lot of logistics. I want someone who will support me with the expenses. However, if you can’t help me but you can spend money on yourself, then what’s up with that? Those are things one might suspect and comment about, but when you go through the paperwork you realize that it’s an objective fact."
Master of Collagraphy - Eduardo Roca Salazar "Choco" 1/31/2012 Latin Art Space: At the Multicultural Arts Center in Cambridge, MA - Opening Reception Thursday, May 3, 2012 - On Exhibit May 3 - August 31, 2012
Conmemoración del bicentenario del asesinato de Aponte 1/28/2012 Granma: "A dos siglos de la conspiración anticolonial encabezada por José Antonio Aponte, la vanguardia intelectual y artística cubana desarrollará, a lo largo de este año, un programa conmemorativo que exaltará los valores patrióticos y humanistas del líder del primer intento independentista que se planteó al mismo tiempo la emancipación de los esclavos."
Kamau Brathwaite 1/28/2012 Jiribilla: "Poeta, dramaturgo, ensayista e historiador. Graduado en la Universidad de Cambridge. Su obra se ocupa del complejo patrimonio caribeño y sus raíces africanas. Recibió el doctorado en historia en la Universidad de Sussex, y su tesis El desarrollo de la sociedad criolla de Jamaica, 1770-1820 (en 1971) se ha convertido en un clásico de la literatura caribeña."
Los danzantes del tiempo. Antología poética, de Kamau Brathwaite - Fundando un ritmo mayor 1/28/2012 Jiribilla
Zuleica Romay, Premio de Estudios sobre la presencia negra en América y el Caribe 1/28/2012 Jiribilla: “Mis compañeros en la beca (instituto pre-universitario) me llamaban altea porque, decían, yo era negra por fuera y blanca por dentro: algo que al principio me daba risa, pero después no tanto”. Y agregó: “En la adultez, y con los estudios, me di cuenta de que aquel sobrenombre cariñoso reflejaba la existencia y reproducción en la sociedad de un prejuicio”.
La cubana Zuleica Romay obtiene Premio Casa de las Américas 2012 1/27/2012 Cubadebate
Premio Casa para Zuleica Romay 1/27/2012 Granma: "Para la cubana Zuleica Romay fue el Premio Extraordinario de estudios sobre la presencia negra en la América y el Caribe contemporá-neos, otorgado por Casa de las Américas en la edición 53 del prestigioso certamen literario, por el ensayo Elogio de la altea o las paradojas de la racialidad."
Premios CASA: Dos negras cubanas que me representan 1/27/2012 Negra Cubana: "Zuleica Romay e Inés M. Martiatu son las dos intelectuales cubanas premiadas en el Premio Casa que concluyó ayer."
Comisión José Antonio Aponte de la UNEAC 1/23/2012 El engaño de las Razas: "Con motivo de la conmemoración del Bicentenario de la Insurrección de Aponte y el Centenario de la masacre contra los Independientes de Color, la Comisión José Antonio Aponte de la UNEAC, así como otras instituciones del país, se propone celebrar la Jornada Nacional José Antonio Aponte.
No se trata solo de una jornada de homenajes y recordación, sino además
de promover la búsqueda de soluciones concretas a desigualdades y prejuicios arrastrados durante siglos.
En el caso de los Talleres- debates, organizados en colaboración con la Comisión de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Asamblea Nacional de Poder y que se efectuarán en cada provincia del país, se trata, rememorando recientes palabras del prestigioso intelectual Eduardo Galeano, de vernos con nuestros propios ojos, desde abajo y desde adentro y no con las miradas desde arriba y desde afuera. De contribuir a una mayor concientización en la lucha antirracista; al combate contra las manifestaciones de discriminación racial y prejuicios raciales que aún se observan en la sociedad cubana, así como al rescate de la memoria histórica y a una mayor visibilidad de la impronta africana en nuestra cultura."
Inaugurado I encuentro Aponte in Memóriam 1/22/2012 Granma: "La máster Kezia Sabrina Henry expuso en la jornada inaugural del evento un estudio acerca de la presencia de la referida conspiración antiesclavista y separatista en territorio camagüeyano, donde tuvo uno de sus principales focos en el país, hecho poco conocido y divulgado.
Según el pesquisaje, en el área comenzaron la represión —incluido el inicio de las penas capitales—, y las delaciones que culminaron con el cese del movimiento, en 1812."
Cuba’s celebration of books draws millions 1/20/2012 AP: "Zuleica Romay, president of the Cuban Book Institute said 2,400 titles are for sale and an estimated 6 million people, counting return visitors, will attend, either during the Havana run that ends Sunday or during a two-week tour of the country’s provinces."
V edición del Coloquio Joel James in Memoriam en la Casa del Caribe 1/20/2012 Casa del Caribe
LOS HERMANOS ARANGOS - DIRECT FROM HAVANA 1/18/2012 Neil Leonard Events: concert in Boston - Tuesday, February 21, 2012, 8:15 PM - Berklee Performance Center. Scroll down for video.
Music in the Hispanic Caribbean, by Robin Moore (2010) 1/17/2012 EthnoCuba: "In case you have missed it, Robin Moore has a new book exploring the music of Cuba, Puerto Rico, and the Dominican Republic. Rather than focusing narrowly on a single island nation, the wider Caribbean focus is welcome, and as always, he writes elegantly and succinctly. And the book includes a sleeve with full-length CD as well! Music in the Hispanic Caribbean: Experiencing Music, Expressing Culture, 2010, Oxford University Press."
Matanzas: Taller de Antropología Social y Cultural Afroamericana 1/16/2012 CubaTV: Video
Bongo´ Ita´ : leopard society music and language in West Africa, Western
Cuba, and New York City 1/15/2012 African and Black Diaspora:: "With the help of both E´ kpe` and Abakua´ leaders, I have examined relationships between the musical practices of West African E´ kpe`, Cuban Abakua´ , as well as Cuban
migrants to the United States whose commercial recordings have evoked West
African places and events historically relevant to Abakua´ , meanwhile contributing
to the evolution of North American jazz."
Letra del Año 1/15/2012 Proyecto Orunmila: Haz click sobre 2012 en cada seccion para mirar la letra de todo los fuentes.
Entrevista con el folclorista y etnólogo
Rogelio Martínez Furé - El Teatro Nacional de Guiñol:
un mundo de posibilidades infinitas 1/14/2012 Jiribilla
International Conference on Caribbean Literature in Havana, Cuba 1/13/2012 Bill Clemente: Chronicles Bill trip to the conference, with videos sof talks by Pedro Perez-Sarduy, Nancy Morejon, and Ricardo Alarcon, among others.
Relaciones negativas, confrontaciones y coincidencias, 1/10/2012 Galeriascubanas, Boletin Digital No.22: sobre René Peña, publicado 12/7/2007
Interview/Entrevista with Juan Roberto Diago Durruthy, video en español with subtitles 1/10/2012 Havana Cultura
Interview/Entrevista with René Peña Gonzalez, video en español with subtitles 1/10/2012 Havana Cultura
El Goyo: Ibae 1/8/2012 Esquina Rumbera: "Some bad news to start the year. Our friend and teacher Gregório Hernández, "El Goyo" passed away today. He was 75. Apparently he had a series of strokes and operations and never recovered. What is there to say? He was one of the greats. So knowledgeable and generous. He will be missed all over the world."
A Cuba Artist’s ‘Corporal Concepts’ 1/5/2012 Havana Times: by Yusimi Rodriguez
Politics, Peasants, and People of Color: The 1912 "Race War" in Cuba Reconsidered 1/5/2012 Jstor: by Louis A Perez Jr,, 8/86
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