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Cuban Culture in the News
Archive: 6/08 - 10/09

Belkis Ayón  10/31/2009 Jiribilla: Numero dedicado a Belkis Ayón

Belkis Ayón, más allá de los símbolos  10/31/2009 Jiribilla: "La obra de Belkis Ayón fue constantemente renovadora. Violentó los cánones del grabado tradicional y colocó esta expresión artística en un lugar significativo. Más allá de descifrar símbolos y signos, nos introduce a lo largo de su obra en un laberinto de interrogantes que recrean la vida en cada una de sus propuestas. Además de “La Sentencia”, “Sikán”, “La Familia” y “La Última Cena” nos legó su quehacer humanista y disímiles maneras de repensar la realidad. Sus creaciones, repletas de símbolos y pasajes anecdóticos, trazan una narrativa que atraviesa iconográficamente la cultura abakuá."

Restauran casa natal de Antonio Maceo  10/30/2009 Sierra Maestra 

Bàtá surrogate speech in the egúngún ritual amalgam  10/22/2009 Boston University 

El Septeto Nacional recibe visado de Washington para actuar en Nueva York  10/22/2009 Cuba Encuentro: "El Septeto Nacional, uno de los más importantes representantes de música tradicional cubana, recibió visado de Washington para actuar en Nueva York, informó la AP. "El legendario y clásico Septeto Nacional Ignacio Piñeiro presentará un concierto exclusivo en la ciudad de Nueva York", anunció en un comunicado de prensa Wally Egecombe, director del Centro de Arte y Cultura Hostos de esa ciudad estadounidense. El espectáculo se realizará el 7 de noviembre en el anfiteatro de la institución con sede en el condado del Bronx, y será el primero de músicos cubanos desde 2003, cuando Washington comenzó a negar las visas a artistas de la Isla, en el marco de una política de endurecimiento de las sanciones a Cuba."

Ernesto Simpson All-Star Band and Yosvany Terry by Martin Cohen  10/18/2009 Latin Jazz Network: video -- “On October 18, 2009 renowned drummer, Ernesto Simpson brought an all-star band to my home on to perform a composition of his and Manuel Valera’s. With him for this date were Samuel Torres, conga; Yosvany Terry, soprano sax; Osmany Paredes, keyboard and Yunior Terry, bass.” Martin Cohen

El Cobre, tierra del Folklor y Tradición  10/15/2009 Case Del Caribe: "Uno de los grupos folklóricos de mas reciente creación, fundado el 9 de Septiembre de 2006, en El Cobre es el “Kumbe” (palenque), integrado por trece miembros que tocan, bailan y cantan el Bembé de Sao en el legítimo afán de rescatar y difundir las festividades dedicadas a los orichas y muertos africanos del monte, según expresó Edita Ramírez Pacheco, directora. El grupo Kumbe desarrolla un proyecto de igual nombre que todos los terceros domingos de cada mes, “domingos del tambor,” presentan exposiciones de comidas y bebidas de origen africano que combinan los bailes y cantos referidos."

La división de la Habana: Territorial Conflict and Cultural Hegemony in the Followers of Oyo Lukumí Religion, 1850s–1920s  10/4/2009 Cuban Studies, U of Pittsburgh: published 2003 - "The Yoruba presence in the Americas, particularly in Brazil and Cuba, has been the topic of much research in past years. The role of the individuals who molded and guided the new directions taken by these cultural manifestations, however, continues to be virgin terrain. In particular and without doubt, women were the most important contributors to these acculturative processes. The present article examines the influence of three African women and their contribution to the evolution and survival of Lukumí religion in Cuba. In so doing, it brings to the fore other important issues that cast light on the lives of Afro-Cuban women in nineteenth-century Cuba forced to live in a Eurocentric society in which they occupied the lowest rung of the ladder."

Carlos Acosta, El bueno de la película  10/3/2009 Juventud Rebelde: "«Mi relación con el cine no viene de ahora», asegura Acosta, quien recientemente acabó de rodar en la capital cubana El día de las flores. Comenzó cuando Natalie Portman me llamó, en el año 2007. Regresaba a Londres después de haber bailado en algún lugar que no recuerdo, y entraba por el aeropuerto cuando recibí su llamada por el celular. Era para decirme que tenía un proyecto y que había escrito una historia pensando en mí. Conversamos, me explicó la trama y discutimos algunas posibles fechas para el rodaje. Luego ella viajó a Inglaterra. «La película se estrenará próximamente, después de dos años de haberla filmado. Se titula New York, I love you, y está conformada por cortometrajes de cinco a siete minutos, dirigidos por varios directores. En la mía, donde hago el protagónico, solo hay 20 segundos de danza; el resto es actuación. Resulta que en el filme soy un bailarín que se ha quedado a cargo de su hija, tras el fracaso de su matrimonio. Su esposa, cansada de estar con un hombre que apenas consigue trabajar, decide abandonarlo por un banquero."

20 años de los primeros Tambores de Fundamento en Santiago de Cuba.  10/1/2009 Case Del Caribe: "El 17 de Septiembre de 1989, hace hoy 20 años, el maestro de la percusión Mililian Galí Riverí [un ahijado de Chacha] introdujo los primeros tambores de fundamento en Santiago de Cuba, apadrinados y consagrados por el matancero Domingo de la Caridad Esteban Vega Bacallao [Chachá], líder religioso."

Un vacío insuperable  9/29/2009 Cuba Encuentro: "A diez años de la desaparición física de Belkis Ayón, una muestra antológica de su obra le rinde homenaje… Después de su muerte, su legado pasó a ser protegido por el Estate de Belkis Ayón, institución que dirige su hermana, la doctora Katia Ayón, y que recibe la asesoría de prestigiosos especialistas del arte cubano. Esta institución, en la que coexisten de forma singular el patrimonio familiar y la herencia cultural de la nación, ha implantado un modelo de gestión que constituye una rareza en el contexto socioeconómico actual de la isla. De este modo, gracias a la autogestión, desde hace diez años, la hermana de la artista ha venido realizando un magnífico trabajo que incluye la conservación material de la obra de Belkis Ayón y la difusión de su legado mediante la organización de exposiciones, publicaciones y otras actividades de carácter cultural."

Danny Glover y Harry Belafonte inauguran sede de cine  9/19/2009 Radio Nuevitas: "Con la presencia de los conocidos actores estadounidenses Danny Glover y Harry Belafonte quedó inaugurada ayer en la capital la sede permanente de la Muestra Itinerante de Cine del Caribe, certamen que arriba a su tercera edición dirigido por el cineasta cubano Rigoberto López. En la apertura, a la que también asistieron Abel Prieto, miembro del Buró Político y ministro de Cultura; Omar González, presidente del Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos; Herman Van Hoff, director de la Oficina Regional de Cultura de la UNESCO para el Caribe y América Latina; y José Juan Ortíz, representante en Cuba de la UNICEF, ambos artistas y figuras cívicas fueron presentadas por el director de la Muestra como Presidentes de Honor."

La Oralidad como expresión de la cultura de los pueblos  9/15/2009 Case Del Caribe: "El Comité Organizador del VII Encuentro Internacional de Oralidad estuvo integrado por Fátima Patterson, actriz y narradora oral, directora de la compañía de teatro “Macubá”, como presidenta, la doctora Martha Cordiés, coordinadora del Simposio Teórico, directora del Centro Cultural Africano Fernando Ortiz y la Doctora en Ciencias Filológicas Mercedes Cathcart, representante de la Universidad de Oriente, así como Lucy Brera, Subdirectora de la Dirección Provincial de Cultura en Santiago de Cuba, y Rodulfo Vaillant, Presidente de la UNEAC en el territorio."

Cuba in Afro-Cuban Folk Dances  9/11/2009 Cuba Now: "The Folk Ballet of Trinidad and Leyenda Folk keep alive the roots of African culture dating back to the colonial period. The Folk Ballet of Trinidad has always based its spectacles on the village’s preserved traditions. Its efforts to rescue and preserve the locality’s most genuine dances and songs have been extolled by Cuban and foreign experts. Cuba is rich in dances of African origin. Brought by slaves of different ethnic groups, the dance became an essential element of national culture, through the transculturation of African and Spanish components. The Folk Ballet of Trinidad, with its 45 years of existence, corroborates that tradition. ...The dance group is formed by twenty artists, including dancers, percussionists, and singers. It has a wide Yoruba and Congo repertoire, also comprising pieces of the Cuban popular music. The group has also become a place reintegrating people into society, as it was founded with youth of improper behaviors. The Folk Ballet of Trinidad and Leyenda Folk currently preserve the roots of African culture dating back to the colonial period when slaves, having no other fun than their own dances and music, worshiped their gods."

Murió Andriol Stevens, destacado líder religioso santiaguero.  9/9/2009 Case Del Caribe: "Falleció este 3 de Septiembre en santiago de Cuba, a la edad de 36 años Andriol Stivens Portuondo, Santero (hijo de Argayú) y Tata Nganga, Sacerdote de la Regla Palo o Regla Conga, líder del Cabildo San Benito de Palermo (Congo Siete Rayos Mundo Lima Acaba Cuento), creado por su padrino y tío, el Sacerdote Mayor (Tata Nkisi Malongo) Vicente Portuondo."

Inaugurarán este viernes exposición antológica de Belkis Ayón  9/8/2009 Juventud Rebelde: "La primera exposición antológica de Belkis Ayón (La Habana, 1967-1999), será inaugurada este viernes, a las 6:00 p.m., en el Convento de San Francisco de Asís, y permanecerá abierta al público hasta el 28 de noviembre. Organizada por la doctora Katia Ayón con motivo del décimo aniversario del fallecimiento de la artista, la muestra lleva por título Nkame (sinónimo de elogio y salutación en la lengua de los abakuá) y cuenta con la curaduría de Cristina Vives."

Cryin’ in Miami, Enjoyin’ in Havana – Charanga Habanera  9/8/2009 Machetera: "Somebody in Machetera’s house can’t stand Charanga Habanera. Well, they’re not totally Machetera’s favorite either…and let’s remember, they did record two versions of this song, one so the Cubans in Miami wouldn’t feel so bad (Crying/Enjoying in Miami, Enjoying in Havana.) Cultural sensitivity? If you say so. Walter Lippmann over at CubaNews has been agitating for the lyrics in English, so here you go, Walter – Machetera will take a pause from saving the world just to help you out."

Belkis Ayon Anthological Exhibition  9/4/2009 Havana Times: “Estate Belkis Ayón” (a work directed by Katia Ayón) makes available to art lovers and researchers the artist’s first anthological exhibition titled Nkame (a synonym for praise and greeting in the Abakúa language and the title of a soon to be released book). The exhibit explores a wide selection of Ayón’s graphic work from 1984 until her death."

New novel by Marta Rojas  9/3/2009 Granma: Entrevista con Marta Roja.

New novel by Marta Rojas  9/3/2009 Granma: "What motivated you to write El equipaje amarillo? I felt that in my project on the essential elements that make up Cuban nationality one was missing – in my judgement, a very important one – which should not be overlooked: the Chinese one. But I denied myself covering it in a simple way, such as recounting customs, or stuck in a neighborhood, our Chinatown. I wanted to approach it in more depth, approaching the complex integration of a very rooted and ancient culture, of 6,000 years at least, compared to ours of barely five centuries."

El Septeto Nacional de Ignacio Pineiro - Echale salsita  8/31/2009 YouTube: recent video

Los Papines: La dinastía Abreu  8/29/2009 Jiribilla 

Criollo Remix  8/25/2009 Art Nexus: publicado 12/07 - "Es cierto que como diría Fernando Ortiz "sin el negro, Cuba no sería Cuba”, pero a la vez, como también dice el refrán popular: “los cubanos: o no llegamos o nos pasamos”, de ahí que el componente negro en nuestra nacionalidad siempre se ha sobrevaluado dentro del mestizaje cultural, por encima del resto de los elementos raciales; trayendo como consecuencia que se estabilice una visión cliché de la isla. Las representaciones que hace la contemporaneidad de ciertos estereotipos raciales y culturales guardan una conexión estrecha con los tipos de imágenes popularizadas a partir de la esclavitud, y sobre ello comenta Alexis Esquivel en "Criollo Remix", su reciente muestra personal en la Galería Habana Club del Museo del Ron. Su propuesta mixtura lo “colonial” y lo “postcolonial” en un discurso inteligente, que echa manos al humor característico del cubano. A él le preocupa la manera distorsionada en que el mercado negocia dichos estereotipos, partiendo del hecho de que Cuba es un país de economía precaria donde el turismo pasa a ser inevitablemente el primer rubro exportable."

El retrato histórico de Alexis Esquivel. Herencia yruptura: lirismo bad1  8/25/2009 Otro Lunes: publicado 12/07

Bebo y Chucho Valdés en documental sobre Benny Moré por 90 años de natalicio  8/24/2009 Cubadebate 

Poetas cubanas recuerdan a Vilma (+ un poema de Nancy Morejón)  8/24/2009 CubaDebate 

RED SOCIAL: Para hablar de sexodiversidad  8/19/2009 Negra Cubana 

El Septeto Nacional de Ignacio Pineiro - El guanajo relleno  8/19/2009 You Tube: an old video, classic.

Religious Intolerance: Lessons from Yoruba ‘Paganism’  8/16/2009 Sahara Reporters 

Cuban santeria finds more faithful from afar  8/15/2009 Caribbean Net: published 10/06 - "Tato Quinones, an anthropologist and Geraldine's sponsor, believes santeria has a pull for people from societies that are drenched in stress and extra-strength consumerism. "For more intelligent people, coming here is a journey to finding themselves, and finding nature again," Quinones said. "For others, it is just about superstition or fetishism."

Workuba en Cuba, 2010  8/11/2009 INÉS MARÍA MARTIATU - LITERATURA AFROCUBANA: "Del 20 al 27 de febrero de 2010, se realizará 14º Workuba (Workshop Internacional de Danza Moderna y Afrolatino), en la Ciudad de La Habana, Cuba; con Dirección General de Marta Bercy, en coordinación con la Dirección de Artes Escénicas del Ministerio de Cultura de Cuba y vicedirección de Cintia Mignone. Workuba está dirigido a bailarines, bailadores y amantes del baile en general, ya que abarca diferentes Bailes de América, con raíces afro y Danza Moderna y/o Contemporánea, con clases de niveles principiante, intermedio y avanzado."

Entrevista con isidro rolando, premio nacional de danza 2009 La danza cubana está en buen momento  8/9/2009 Jiribilla 

Benny Moré sigue dando la hora  8/5/2009 CubaDebate 

Rapera Lumidee graba clip en Cuba (+ Video)  8/4/2009 CubaDebate: "Más conocida por su éxito de hace seis años, “Never Leave You” (Nunca te dejaré), la rapera y cantante de 24 años vino a Cuba para aportar solos de rap en un video de la melodía “Kandi”, de Arash Labaf, un cantante nacido en Irán."

Omara Portuondo espera seguir cantando mientras tenga vida  8/3/2009 CubaDebate 

Expone Cuba su experiencia contra la homofobia en los “Outgames 2009  7/31/2009 Negra Cubana 

Entrevista con Isidro Rolando, Premio Nacional de Danza 2009 - Bailar en el cuerpo de los otros  7/25/2009 Jiribilla: "Isidro Rolando llegó al mundo de la danza para echar raíces profundas. Maestro de generaciones, intérprete excepcional del clásico Súlkary y prodigioso coreógrafo de Rhombos y ofrendas, es un hombre de aguda inteligencia y memoria prodigiosa, testigo excepcional del desarrollo de la danza contemporánea cubana."

Las criadas de La Habana. La emergencia del sujeto subalterno  7/25/2009 Negra Cubana: Por Ines María Martiatu Terry, revisando el libro de Pedro Perez-Sarduy - "En la guaracha y en el teatro bufo la mulata es la chancletera. Sin embargo a la negra, se les tienen reservados los papeles de vieja o de bruja, pero nunca protagonista. Esto lleva a una invisibilización de la mujer negra que podemos observar en la narrativa, en el teatro y otras manifestaciones artísticas."

HIP HOP: Alicia pateando el espejo: mujeres en la cultura hip hop  7/21/2009 Negra Cubana: "Para quien intente el trazado exacto y objetivo de un mapa que facilite el entendimiento de ese universo cultural y rico en matices, contradicciones y búsquedas que es el hip-hop."

Los hebreos en Cuba: La república (II)  7/17/2009 Cubarte 

“Con la Mpaka anticipada viene la XXX edición del Festival del Caribe”  7/15/2009 Casa del Caribe: "La peculiaridad de esta 29 edición del festival del Caribe dedicado a Honduras y a la Cultura Garífuna no ha dejado de predominar en ningún momento. Todos los eventos han sido plató fundamental para expresar el apoyo del pueblo santiaguero al hermano país hondureño. De esta misma forma la entrega de la Mpaka que usualmente se hace el último día del festival tuvo su traspaso de poderes una jornada antes. Con el objetivo de la asistencia plena de los participantes en el próximo Festival, el ritual se realizó en fecha anticipada. Allí quedó entregado el cuerno que lleva en sí todo el poder mágico –religioso y la esencia del Festival. Los portadores del evento del 2010 son las delegaciones de Pernambuco y Curazao."

CEREMONIA A YEMAYÁ, LA REINA DE LOS MARES  7/15/2009 Casa del Caribe: "Durante la tarde-noche del día 8 de julio, en la playa Juan González, se realizó la ceremonia mágico-religiosa dedicada a Yemayá, una de las deidades del panteón yoruba que tiene muchos devotos en nuestra Isla. Esta es una de las actividades del Festival del Caribe que suscita gran interés en la comunidad de religiosos e investigadores cubanos y extranjeros. Participaron, entre otras personas, la Sociedad Espiritista de Monte Oscuro “Buscando Luz y Verdad”; las santeras Gladis Reyes y María Isabel Berbes, ambas colaboradoras e investigadoras de la Casa del Caribe; la Dra. Marta Cordiés, africanista y Directora del Centro Cultural Africano “Fernando Ortiz”; el investigador y religioso Agustín La O Montes; Abelardo Larduet, palero e investigador de la Casa del Caribe quien es el Coordinador General del Curso-Taller Internacional de Religiosidad Popular, el investigador Carlos Lloga de la Casa del Caribe, etc."

UN ADIOS AL FUEGO ETERNO DEL CARIBE  7/15/2009 Casa del Caribe: "El salón de los Vitrales de la Plaza de la Revolución General Antonio Maceo Grajales fue sede en horas de la mañana de este sábado de la firma de la declaración solidaria con Honduras, más de 200 artistas e intelectuales repudiaron la posiciones de los golpista; al tiempo que expresan el agradecimiento de todas las personas que desde los más diversos lugares del mundo llegaron a este festival en respaldo al llamado que exige respeto a la soberanía del hermano pueblo hondureño."

Honduran Students in Cuba Festival  7/12/2009 Radio Cadena Agramonte: "Ten Honduran medical students [many of whom are Garifuna] in Cuba participate in the Caribbean Festival here in spaces programmed for a delegation from their country who cannot attend."

Festival del Caribe abre puertas a la edición de 2010  7/10/2009 PL: "La ausencia de la delegación oficial hondureña, debido al golpe castrense perpetrado contra el presidente constitucional Manuel Zelaya, no impidió el homenaje a esa tierra y en particular a la cultura garífuna. Las muestras de solidaridad de los participantes y las condenas a la asonada militar se mantuvieron durante las jornadas."

María la O, ¿quién es?  7/9/2009 Esquina Rumbera: "But there is one name that appears more than all the others: that of María la O. Has there ever been a rumba at which her name hasn't come up at least once? Despite the many references, there is scarcely a hint of any personality behind the name. No guaguancó dedicated to her, no details of her life, nothing but a name."

Cuba - Information related to Intangible Cultural Heritage - Proclamation 2003: "La Tumba Francesa"  7/9/2009 UNESCO: published 5/07 - "The dance, song and drumming style known as Tumba Francesa (French Drum) was brought to Cuba by Haitian slaves who were resettled in the island’s eastern regions following the unrest in Haiti during the 1790s. It embodies one of the oldest and most tangible links to the Afro-Haitian heritage of Cuba’s Oriente province and developed from an eighteenth- century fusion of music from Dahomey in West Africa and traditional French dances. After Cuba’s abolition of slavery in 1886 and the resulting migration of former slaves to urban areas in search of work, Tumba Francesa societies emerged in several cities."

Martha Galarraga about to be expelled from France by the French State: an absurd cultural scandal…  7/7/2009 Esquina Rumbera: "Martha Galarraga is no ordinary artist: she's the daughter of Lázaro Galarraga, one of Cuba's greatest akpwones, reknowned as a major artist in the USA. Considering her career and talent, Martha is one of the most famous afro-cuban akpwonas, like Amelita Pedroso, Caridad La Bembona or Teresa Polledo. Martha went to live in Europe in 1998, first in Germany, without any problems on a permanent residence permit. Then she came to live in Paris in 2002, where she did not have any problems until 2008…"

Cuba: cultura solidaria en una Fiesta de fuego  7/7/2009 PL: "Los organizadores de la Casa del Caribe, enfrentados a una coyuntura inédita en tres décadas de existencia del encuentro, resolvieron con agilidad los vacíos por la ausencia de personalidades hondureñas y rearmaron sobre la marcha espectáculos artísticos y sesiones teóricas, talleres y exposiciones. Unos 11 países, representados en más de 300 participantes extranjeros, sumaron sus voces de condena a la asonada militar ya fuera en el Encuentro Internacional de Poesía o los espacios destinados a la religiosidad popular, la historia, la comunicación, la música, el teatro, narración oral y la artesanía. Aunque sin el colorido que debió aportarle una delegación de unos 240 artistas, intelectuales y autoridades hondureños, y la trascendencia de que la encabezara el propio mandatario, esta Fiesta del Fuego ya es histórica, insertada en una cultura de resistencia frente a poderes hegemónicos."

GEORGINA HERRERA EN POESÍA MUSICALIZADA  7/2/2009 INÉS MARÍA MARTIATU - LITERATURA AFROCUBANA: En Poesía Musicalizada han sido homenajeados a algunos de los más relevantes cultores de la poesía en Cuba: Roberto Fernández Retamar, Miguel Barnet, Nancy Morejón, Carilda Oliver Labra, César López entre otros. A Georgina Herrera fue dedicada esa tarde. Ella es sin dudas una de las más importantes voces poéticas en nuestro país.

María Elena Mendiola: 'los cubanos siguen sin saber quién es Leo Brouwer'  6/29/2009 Mundo Classico: published 8/17/01 - "El jurado del Cubadisco, evento que se celebra en La Habana desde hace algunos años, decidió otorgar el Gran Premio, en su versión de 2001, a dos producciones; una fue la colección La obra guitarrística de Leo Brouwer. Vol. 1-8, y otra, Nuestra canción. Martha Valdés y Sergio Vitier. El primero de estos fonogramas fue producido por María Elena Mendiola, Licenciada en música, directora de orquesta e investigadora, quien fuera especialista de la casa discográfica cubana EGREM durante más de una década. De la importancia de este premio y del contenido de esta colección importantísima, nos habla su productora. Ella, nos pone en perspectiva una obra, que a partir de ahora, será la pieza fonográfica obligada para el estudio de uno de los músicos más importantes del siglo XX americano."

Juan Bosch in Cuba Caribbean Fest  6/25/2009 Radio Nuevitas: "A well-known narrator and writer, Juan Bosch (1909-2001), former president of the Dominican Republic, will be commemorated on the centennial of his birth date during the Festival of the Caribbean to be held in the eastern city of Santiago de Cuba."

Festival del Caribe: Roots and Identity  6/19/2009 Cuba Now 

Honduras to Cuba Fire Festival  6/16/2009 Radio Nuevitas: "Cuba has invited, for the first time, a Central American country to the Caribbean Festival, the 29th edition of which is dedicated to Honduras. That country's Garifuna culture is an expression of friendship and strength of regional people's identity. From June 3-9, this event will have its venue in the city of Santiago de Cuba, and share venues in Guantanamo and Granma provinces, where the guest country will be honored and its artists and intellectuals will entertain the Cuban people with Hunduran art and writing."

La Fiesta de los Orígenes  6/15/2009 Atenas, Matanzas: "La ciudad de Matanzas celebra la Fiesta de los Orígenes, es decir, la fiesta que representa la condición de matancero y cubano. Porque esta es el festejo principal de lo cubano y el orgullo de ser tal. Somos una nación de multiples orígenes, pero todos amalgamados por el sol tropical, unificados y multiplicados en el concepto de cubanos. Y esta esta inigualable alegría y orgullo lo que estamos festejando."

1º Festival Cultural Cartagena La Habana Son  6/15/2009 Fundación Cultural Cartagena La Habana Son: "El 2009 ha sido declarado en Cuba como año oficial de BENNY MORÉ, en conmemoración de su noventa natalicio. Es en este último año que la FUNDACIÓN CARTAGENA LA HABANA SON, con la colaboración de la Alcaldía Mayor de Cartagena y el Instituto de Patrimonio y Cultura, deciden programar su Primer Festival Cultural “CARTAGENA LA HABANA SON”, teniendo como fechas los días 26, 27, 28 de Junio de 2009. El Festival que en esta su primera edición estará dedicado a la figura de quien fuera reconocido como Bárbaro del Ritmo, contará con importantes invitados, tanto en el ámbito cultural como musical que vendrán a Cartagena desde diversos puntos del país y del extranjero, a compartir con el público local sus conocimientos e inquietudes."

Los juegos de la escritura o la (re)escritura de la historia - de Alberto Abreu Arcia  6/15/2009 Mar Desnudo: "Una pregunta recorre las intenciones de este libro: ¿cómo se ha ido delineando el campo cultural cubano desde 1959 hasta el presente? Por supuesto que una respuesta definitiva va mucho más allá de estas páginas, pero aquí se señalan varios caminos interpretativos que motivarán su búsqueda, no solo por la exhaustividad y originalidad del análisis que se hace sobre la cultura cubana contemporánea, sino también por la ambición de su objeto de esrudio y por la relevancia de las cuestiones que analiza, basándose en textos literarios, obras de arte y otros documentos y testimonios epocales. Este ensayo le propone al lector conocer cómo se movieron los discursos normativos y disciplinantes, las tensiones estéticas e ideológicas, así como las discusiones y los debates que tuvieron lugar entre intelectuales de diversas procedencias y generaciones a lo largo de las últimas cuatro décadas del siglo XX."

Patricio Ballagas, ¿ La quinta punta de la estrella?  6/14/2009 Radio Cadena: "La bruma del olvido, con el paso del tiempo, tiende a desdibujar la figura de Patricio Ballagas. Otra vez volveremos sobre el tema, para rescatar nuestro patrimonio cultural, que apenas recuerda a este insigne camagüeyano con el nombre de la Casa de la Trova de su ciudad natal."

BOLEROS DE ORO EN EL HORIZONTE CULTURAL CUBANO  6/14/2009 Radio Reloj: "El Festival Boleros de Oro, en su edición del 2009 se realizará en Santiago de Cuba del 18 al 22 de junio con la participación de exponentes del género en Cuba y de otros países. Dedicado a la cantante cubana Guadalupe Victoria, artísticamente conocida como La Lupe, el encuentro reunirá a cultivadores y estudiosos de esa expresión musical, la cual tomó fuerza en la segunda mitad del siglo XX en voces de cantores santiagueros."

SERÁ INAUGURADO MUSEO CUBANO DEDICADO A LA ESCLAVITUD  6/14/2009 Radio Reloj: "El museo cubano Por la Ruta del Esclavo, instalado en el Castillo de San Severino, en Matanzas, a unos 100 kilómetros de La Habana, será inaugurado el próximo martes con la presencia de Olabiyi Babalola Joseph Yai, presidente del Consejo Ejecutivo de la UNESCO."

La Unesco lanzó la Biblioteca Digital Mundial  6/13/2009 Realidad Alternativa: The Cuba section (search = cuba) is good start, some jewels.

LA AFRICANIDAD AMERICANA DE MATANZAS  6/11/2009 Atenas, Matanzas: "En conclusión, puede la ciudad de Matanzas vanagloriarse de poseer el mayor número de religiones africanas tradicionales transculturadas y en el más alto nivel de preservación, lo cual es equivalente a poder afirmar que esa ciudad y provincia constituye el sitio de mayor africanidad americana."

En memoria Jesús Alfonso Miró, director de Los Muñequitos de Matanzas  6/11/2009 Claridad: "Como compositor fue imprescindible en el repertorio de esa agrupación, siendo conocidas sus obras en el mundo entero, como autor de Congo Yambumba, la Llave, Chino Guaguao, Lengua de Obbara, Saludo a Nueva York, y muchas otras que ya son clásicos de la rumba cubana… Jesús Alfonso, perteneciente a la sociedad matancera Efí Irondó Itá Ibekó, respetuoso portador de la regla de Osha, será recordado por todo su pueblo y muy especialmente por los rumberos de todo el mundo." [Eso es una potencia Abakwa…]

“El Otro Francisco,” a Decolonizing Look at Slavery  6/8/2009 Cuba Now: "Slavery was finally abolished in Cuba in 1886, but fear of the black amid emancipating winds would continue. New forms of exclusion and alienation against the black population and its culture would appear. The new power will then use new ideological instruments to try to reproduce –and accentuate- the scheme of power inherited from the previous regime, including racial discrimination as element conditioning social insertion. Faced with this challenge, Afro-descendants would design new fighting strategies which, with the passing of time, would go beyond the white-black confrontation to become part of a more complex and transcendental scenario: the fight among the different forms of cultural resistance in front of the new kinds of colonization designed and imposed by the centers of power."

Van Van: A Small Popular Symphony Orchestra with a Special Sound  6/8/2009 Cuba Now: "This popular Cuban band hit the jackpot sought by many artists: duality between tradition and modernity, as well as faithfulness to its characteristic."

Réquiem por un Rumbero Mayor  6/5/2009 Editora Girón, Matanzas 

Murió el director musical del grupo cubano Los muñequitos de Matanzas  6/5/2009 PL 

La rumba de luto en Cuba  6/4/2009 AIN: "Para Vivian Ramos, bailarina de la agrupación afrocubana desde los seis años de edad, hoy consagrada en el género, Jesús deja su impronta y de ahora en lo adelante Los Muñequitos llegarán más lejos y sus ritmos ancestrales cobrarán más fuerzas, porque siempre los acompañará."

Press Release from Cari Diez  6/3/2009 AfroCubaWeb: "His strong voice and the sound of his hands on the skins will remain in the memory of those who knew him and recognize him as one of the most celebrated musicians of all time, because Jesús was to the rumba as was Cuní or Chapottín to the son. Jesús gave his entire life to the rumba. His name is next to Chano, Tata, Papín, and all the greats of Cuban music."

Fallece director de Los Muñequitos de Matanzas  6/3/2009 Granma/AIN: "Desde 1967 fue Director Musical y quinto de esa agrupación a la que amó profundamente y dedicó la mayor parte de su vida… Jesús fue a la rumba como Cuní o Chapottín al son. Jesús le dio a la rumba su vida toda, destacó."

Los Ilustres Apellidos: Negros de La Habana Colonial  6/2/2009 PL 

The Benny Moré Legend Remembered in His 90th Year  6/1/2009 Cuba Now: "During the recent Cubadisco 2009 International Festival and on the occasion of the 90th anniversary of the birth of Benny Moré, a group of young Cuban musicians arranged to gather in the Mella Theatre to pay homage to him whom critics and artists still consider the finest Cuban singer of all times."'

Homophobia Is Not Incurable  5/22/2009 Havana Times 

Cuba’s Farewell to Musical Legend Ricardo Abreus, El Papin  5/22/2009 Radio Angulo: "The Cuban public laid to rest on Wednesday, Ricardo Abreus, the famous Papin. Artistic director Santiago Alfonso spoke at the farewell: "Papin, this is not the performance we expected from you, but we will always love you, and today we want to tell you that you will remain in the eternal glory that you deserve. We give to you the only thing we can and want to give: our applause." Floral wreaths sent by Cuban President Raul Castro and revolutionary leader Fidel Castro were placed on his tomb at the Colon Cemetery in Havana. Also present were Minister of Culture Abel Prieto, President of the Cuban Union of Writers and Artists Miguel Barnet, Ricardo Abreu’s brothers Luis and Jesus, and other relatives and friends. Papin passed away at age 75 in Havana from a stroke."

R.I.P. Ricardo "Papin" Abreu, Rumbero  5/21/2009 NPR Music: "Los Papines carried on after the death of brother Alfredo in 2001. There is no word on whether Ricardo's passing will mean the end of the legendary group. But there is a hopeful sign that they will continue: Jesus' daughter Yuliet Abreu Fernandez has been drumming and singing with the group."

Hoy será el sepelio de Ricardo Abreu, director del grupo Los Papines  5/20/2009 AIN: "Conformó el cuarteto de voces y percusión Los Papines con sus hermanos Luis, Alfredo y Jesús, quienes elevaron la rumba a una categoría superior a partir de la década de los 60, precisa la nota del Instituto Cubano de la Música, en la que se destaca el legado que deja a la cultura cubana este notable músico."

Falleció Ricardo Abreu, director del grupo Los Papines  5/20/2009 Juventud Rebelde: "Los tambores cubanos pararon de tocar este martes. La muerte en la capital de Ricardo Abreu (Papín), el percusionista que creó el legendario grupo Los Papines, provocó silencio entre los batá, los timbales y demás instrumentos hermanos, para reverenciar a un grande de la rumba. Se ha ido Papín. Dueño de un estilo personal, que irradió pasión con sus toques llenos de folclor, y logró dibujar a Cuba, también desde esa zona de la melodía nacional. Fue rumbero siempre y estuvo impregnado del don de caminar con soltura por esa manera de hacer música desde un instrumento de cuero."

Presentación de Bufo y Nación. Interpelaciones desde el presente.  5/20/2009 Teatro de Afroamérica 

RIP, Ricardo “Papin” Abreu (May 19, 2009) Respected Cuban Drummer  5/19/2009 The Music's Over: link to YouTube video

El hip hop me quitó la venda de los ojos  5/12/2009 Cuba Encuentro, Spain: "Lo que más les duele a Los Aldeanos: las separaciones familiares, la gente que tiene que ir a otros lugares para ayudar a sus familias aquí en Cuba; el maltrato a la mujer, la violencia entre los jóvenes, que no se entienda que el enemigo es alguien más poderoso, el sida… Cosas que pasan en todo el mundo, pero aquí de una forma más oculta. Aquí el extranjero está primero que el propio cubano. Tiene todas las comodidades, estudia como Dios manda, y el cubano queda en un segundo plano."

GUILLERMÓN MONCADA - General de tres guerras  5/8/2009 El Habanero:  [publicado 05.04.2008] - "De pura raza africana, labio superior corto, dientes blancos y grandes, estatura muy elevada, casi gigantesca, caballero negro y sencillo, brazo largo, ancha espalda, recios músculos, mirada escudriñadora y carácter ejecutivo, organizador de comparsas santiagueras en su juventud. De esa forma describen algunos biógrafos a Guillermo Moncada, uno de los más destacados líderes independentistas cubanos, general de las guerras por la independencia cubana y cuyo deceso aconteció el 5 de abril de 1895."

Caribe Girls celebrate 10th anniversary with new album  5/8/2009 Granma: "Since its foundation, the group has developed a serious image and body of musical work, and has had the opportunity to record three albums: the first being Salseando en la calle, characterized by a sweet, strong tone; in 2001, Rica Timba and in 2003 Contra viento y marea, which recreates various tracks in different genres, salsa, rumba, soul, son, and merengue. They have just finished recording a new album, Mi sueño, under the direction of the maestro Joaquín Betancourt… Anticipating the release of the new album and in celebration of the group’s 10th anniversary, we spoke with director Thiving Guerra."

Cuban Zeal: Revolutionary art and artists  5/4/2009 Independent 

Cuban Zeal: Revolutionary art and artists - Gallery  5/4/2009 Independent 

Alla en el Africa Central  5/3/2009 Cancionero Rumbero: "Ana idó, ana idó, Ka si ma wo, Ka si ma wa."

Título: La rumba de Matanzas a La Habana. Artista(s): Los Muñequitos de Matanzas, 2008  5/3/2009 Egrem: [remastered Muñequitos hits from 60's and 70's] "Disco doble con la música interpretada por agrupaciones de rumba que hicieron trascender hasta hoy, por su calidad y auténtica manera de hacer la rumba, sus primeras grabaciones. Es el caso de Muñequitos de Matanzas, Papín y sus rumberos (en la actualidad integrante de Los Papines), Grupo Afrocubano Lulú yonkori, y el legendario Alberto Zayas “El melodioso”. Temas originales de rumba, unidos a otros que fueron llevados a ese “tiempo” como Tu olvido o La bien pagá; y autores como Evaristo Aparicio y Florencio Calle, reconocidos maestros de la rumba, hacen de este disco una joya, donde puede encontrar los inicios discográficos de este género. La Dra. Maria Teresa Linares explica con toda precisión las características del disco y lo que aporta la reedición de estas grabaciones para la cultura cubana, en la nota discográfica que aparece en español e inglés."

Cubadisco 2009  5/2/2009 Soy Cubano: "In this XIII edition, expected to be held from May 16 to 24, 2009, Cubadisco will have Puerto Rico as Guest of Honor and it will be a propitious opportunity to pay tribute to important Puerto Rican composers such as Rafael Hernández, Tité Curé Alonso, Pedro Flores, Bobby Capó and Daniel Santos as well as to enjoy the traditional genres of this country like the bomba, plena, danza and seis. The main topic will be Music and Children , because music is an essential part within culture, identity, intellectual education and development, becoming very important for human growth."

BIENVENIDO AL INFIERNO  5/1/2009 El Blog de Manolin, el Medico de la Salsa: "Todas estas cosas las escribo por responsabilidad, para que los de Cuba tengan conocimiento de la verdad y para que los de Miami rectifiquen, pues no tiene jutificacion ninguna. En mi corazon no hay rencor ni nada feo, soy una de las personas mas felices de este mundo, la vida ha sido muy generosa conmigo, pero no todo es color de rosas en esta vida y las cosas feas que me han pasado, curiosamente, me sucedieron en Miami."

From Africa to Cuba: an historical analysis of the sociedad secreta Abakua  4/30/2009 Review of African Political Economy, Volume 29, Issue 92: published 6/02

The Good Luck of Son Music  4/28/2009 Cuba Now: "As trío Matamoros appeared on the Cuban scene more than 70 years ago, son began its triumphant parade onwards."

Lo que hace falta es Jama! (EL ORIGINAL!)  4/25/2009 YouTube: "Comida!!! Graba ahi!!! Panfilo en Cuba!!! Señores ya esta el reggaeton de panfilo en este enlace, Ya panfilo es Artista jajajaja A Gozar!"

Lo que hace falta es Jama! El Video Clip! Reggaeton!  4/25/2009 YouTube: "Valla, el Panfilo en un video clip de reggaeton, con una jeva haciendole coro y to jajajajaja"

Tania Bruguera, 7th Havana Biennial, 2000  4/16/2009 Universes in Universe: Bruguera's performance art in 2009 caused the Biennial to be shut down after one week, an unprecedented event. This performance was also shut down, but without causing a shut down of the Biennial.

Artist's work lets Cubans speak out in Havana for freedom  3/31/2009 Miami Herald: " A packed performance art show at the 10th Havana Biennial, a prestigious international festival, turned into a clamor of ''Libertad!'' as Cubans and others took to a podium to protest the lack of freedom of expression on the island. The provocative performance Sunday night, recorded and posted Monday on YouTube, was staged by acclaimed Cuban artist Tania Bruguera, a frequent visitor to Art Basel Miami Beach who lives in Havana. Bruguera set up a podium with a microphone in front of a red curtain at the Wifredo Lam Center, an official art exhibition space and biennial venue. Two actors clad in the military fatigue uniforms of the Ministry of the Interior, the agency charged with spying on Cubans' activities, flanked the podium and carried a white dove. Bruguera let people from the standing-room only audience come to the microphone for no more than one minute. As people spoke, the white dove was placed on their shoulders by the actors. ''Let's stop waiting for permission to use the Internet,'' urged Yoani Sánchez, who has written a controversial award-winning ''Generación Y'' blog chronicling Cuban life under constant threats from the government. ''Libertad! Libertad!'' shouted one man. ''Too many years of covering the sun with one finger,'' said another. To every call for freedom, the audience responded with shouts of ``Bravo!'' The performance appeared to mock a historic Jan. 8, 1959, victory speech by Fidel Castro at which a white dove landed on his shoulder, viewed by many as a sign of divine recognition."

Tania Bruguera's "Performance" at the 2009 Havana Biennial  3/30/2009 YouTube: "Participación de cubanos (entre ellos, algunos blogueros) en el espectáculo Performance de Tania Bruguera, Décima Bienal de La Habana (marzo 2009)."

Cuba opens first big U.S. art exhibit since 1980s  3/28/2009 Reuters: " The show "Chelsea visits Havana" presents works from more than 30 artists representing New York City's Chelsea district and includes paintings, photographs, sculptures, installations and videos. "Incredibly, we did it. I think it's an incredible first step," said Alberto Magnan, principal curator and a Cuban-American who owns a Chelsea art gallery. The administration of President Barack Obama "did not impede the show and I hope that when he sees this it will inspire him to do something" to improve U.S.-Cuba relations, Magnan said."

Decima Bienal Habana  3/27/2009 Cultura: official site

Cuba Now  3/27/2009 Wall Street Journal: "In a country where the biggest art patron is the Cuban government, alternative art spaces that aren't on the state payroll are nearly nonexistent. Artists who want to exhibit here typically attend government art schools before vying for a coveted slot in Havana's handful of sanctioned galleries like Galeria Habana or the biennial, Cuba's biggest art event. Gallery owners and biennial curators say they are free to show whatever they like, but they tend to sidestep pieces that directly criticize the ruling Castro family or their policies. Ms. Ceballos, who mounts exhibits with the regularity of a seasoned art dealer, is only allowed by law to sell her own artwork, but she can help collectors contact other artists if they're interested in buying other works. Her role is key because the demand for edgy Cuban art has skyrocketed lately. Prices can easily top $40,000 for work by stars like Kcho and Yoan Capote, who show in Cuba's sanctioned galleries as well as in U.S. and European galleries. The U.S. trade embargo against Cuba, in place since Fidel Castro's 1959 revolution, allows Americans to buy Cuban art."

Homenaje hoy en Cuba a Martha Jean Claude  3/21/2009 PL: "El aniversario 90 del natalicio de la destacada cantante haitiana Martha Jean Claude será conmemorado hoy aquí con una evocación artística a la grandeza de quien fuera genuino exponente del folklore caribeño El programa, organizado por la fundación que lleva su nombre y la embajada de Haití en Cuba, tendrá como sede la Casa de la Amistad e incluye las actuaciones del cantante Pablo Santamaría, la Orquesta Gloria Matancera y los hermanos Santos como pareja de baile. También brindarán su arte la violinista Mabel Serrano, nieta de Martha Jean Claude y una coral infantil que interpretará en creóle canciones de la afamada cantante. El embajador de Haití en Cuba tendrá a su cargo las palabras de apertura y luego un representante de la comunidad de esa nación en la Mayor de las Antillas destacará la fraterna relación de la artista con el pueblo cubano, que le acogió como una más de sus hijas. En el homenaje hará uso de la palabra Richard Mirabal Jean Claude, hijo y presidente de la fundación y se presentará el libro Haití-Cuba, hechos más relevantes, de Diana Cantón, secretaria de la embajada haitiana."

"Habana Blues fue el espaldarazo que necesitaba la música cubana en España"  3/20/2009 Yahoo España: "El cantante y compositor cubano Boris Larramendi dice no tenerle miedo a la crisis porque "siempre ha vivido en crisis". Presenta su segundo álbum en solitario, 'Libre', con una larga trayectoria musical a sus espaldas, sobre todo como miembro de la banda Habana Abierta, que inspiró la cinta 'Habana Blues' (2005) y con la que se demostró que los ritmos cubanos tienen gancho en nuestro país."

Cuban Jazz  3/17/2009 Cuba Now 

Biennial of Havana: Intense Years in Few Words  3/16/2009 Cuba Now 

Omara Portuondo presenta en Galicia su disco Gracias  3/16/2009 PL 

Chucho Valdés: The Havana Jam Was the Most Important Music Festival of the 20th Century  3/12/2009 Cuba Now 

Azúcar Negra sin exceso de equipaje  2/27/2009 Granma: "Tras diez años de la creación de Azúcar Negra, Leonel Limonta se presenta con su cuarta grabación, Exceso de equipaje (CD más DVD), apuesta de un artista inquieto que cuenta entre sus virtudes la de saber escoger con sentido de futuro a sus vocalistas e instrumentistas, y busca sus estímulos creativos en las raíces y el quehacer actual de nuestra música y la del resto del Caribe."

Omara Portuondo cantará con los niños en su festejo  2/27/2009 PL 

Rescata Ballet Folclórico de Oriente raíces afro-cubanas  2/20/2009 AIN: "A 50 años de creado, el Ballet Folclórico de Oriente, primera agrupación profesional de su tipo en Cuba, rescata las raíces afrocubanas dispersas en toda la región oriental. Desde su fundación el 14 de junio de 1959 esta agrupación realza manifestaciones de danza, canto y percusión vistos en la escena cubana y en contextos internacionales donde ha ganado prestigio y numerosos reconocimientos."

Women in Cuban Jazz  2/19/2009 Havana Times 

Irakere Group Well Remembered at the Start of the Havana Jazz Festival  2/16/2009 Cuba Now: "The Havana Jazz Festival offered a first night to impress: pianist Chucho Valdés led a band that all the time brought to mind Irakere, that music-making machine to which this 15th edition is dedicated. Valdés, founder some 36 years ago of Irakere, now conducted his group Akoya Ire, with a format resembling that legendary group. Together they showed the virtuosity of each instrumentalist when needed and the capacity to offer music at other moments, without standing out in an individual way, playing stronger music that showed lyricism in some themes."

A conversation with Roberto Santamaria  2/13/2009 Latin Jazz Network: "Roberto Santamaria is a percussionist living in La Habana. In this interview he talks about the current taste of Cuban musicians, lessened relevance of the embargo and the influence of his uncle Mongo Santamaria."

VI Seminario Internacional Rito y Representación  2/11/2009 Cuba Escena: "El Seminario Internacional Rito y Representación, a realizarse en la Ciudad de La Habana entre el 11 y el 15 de febrero del 2009, auspiciado por el Proyecto Cultural Arte Tiempo que lidera la Doctora Yana Elsa Brugal, profundizará en la espectacularidad del rito, desde una perspectiva multidisciplinaria y estudiará diferentes aspectos relacionados con su vigencia y presencia en el quehacer de nuestros realizadores contemporáneos. Se ofrecerán conferencias interdisciplinarias, clases magistrales teórico-prácticas impartidas por prestigiosos profesores, muestra teatral y danzaria en diversos espacios y exposición de artes plásticas. TEMAS # Tradiciones rituales y sus diversas formas de expresión en la cultura contemporánea. # Memoria colectiva e identidad cultural: construyendo una genealogía afrolatinoamericana. # La mujer en la dramaturgia y el arte de la representación ritual contemporánea. # El concepto de territorialidad y su proyección espacio-temporal en el discurso escénico. # Performance y ritual. # Experimentación de la posesión como técnica de actuación. # Medios de comunicación audiovisual y prácticas rituales."

Buena Vista Social Club's "Cachaito" dead  2/10/2009 AP 

Celebrando: Guillermo "El Negro" Triana  2/10/2009 Esquina Rumbera: Great videos, as always on this site - "Guillermo Triana Crespo, known as "El Negro" was born on February 10 1940, at 212 calle Ángeles, between Corrales y Gloria, in Jesús María, Havana, just down the street from the Embale family. He was always there at the rumbas in their solar, they were like family to him. Guillermo was inspired to begin singing rumba by hearing Carlos Embale's older brother, Luis. He would sing with a group called Estrellas Amalianas, along with Lazaro Suazo, Roberto Carillo (a nephew of Tio Tom), and Chino "Mala Noche," now all passed away… El Negro has enjoyed a long and varied career. In 1965 he joined Pello El Afrokán's Mozambique group and later joined Luis "Aspirina" Chacón Medivel's group Sicamarié. He also worked with Lacho Rivero in carnavales, and even worked as a music therapist in a psychiatric hospital. In 1970 he began working with Carlos Embale, playing tumbador on the LP "Conjunto Guaguancó Carlos Embale." Later he began working with the great Coro Folklórico Nacional, (initally formed by Ignacio Piñeiro), with whom he continues today."

Estas canciones de Radamés Giro  2/7/2009 Jiribilla 

Ibaé: Helio Orovio  2/6/2009 Esquina Rumbera: "While researching Berta's article on rumba in Artemisa, I came across the sad news, apparently universally and unjustifiably ignored in the Anglo press, of the passing of musicologist, historian and researcher Helio Orovio on Oct 6, 2008 of cancer. He was 70."

Rumba in Artemisa. The cradle: Pueblo Nuevo, a poor neighborhood. Chronicle of an Epoch.  2/6/2009 Esquina Rumbera: By Berta Martínez Páez [Note from Esquina Rumbera editor:] - "El Goyo recently put us in touch with the author of this piece, historian Berta Martínez Páez. A remarkable study of an important historical rumba scene, we are publishing it here for the first time with her permission, along with our own translation."

Cuban Musician Believes Recovering Traditional Genres Cannot Be Put Off  2/5/2009 Cuba Now 

Obtiene poeta cubana Nancy Morejón Honoris Causa en Francia  1/29/2009 Boletin Cubarte: "La poeta cubana Nancy Morejón fue distinguida con el doctorado Honoris Causa por la universidad francesa de Cergy-Pontoise, en una ceremonia solemne en la cual fueron condecoradas otras tres personalidades. Nancy Morejón, integrante de la Academia Cubana de la Lengua y directora del Centro de Estudios del Caribe de la Casa de las Américas, añadió el galardón a su fructífera trayectoria en la que ha sido reconocida internacionalmente varias veces."

Orishas deslumbra al público chileno  1/28/2009 Boletin Cubarte: "El trío cubano Orishas, formado por Yotuel, Roldán y Ruzzo, deslumbró al público chileno con su nuevo disco Cosita buena, transportándolo a la Cuba del hip hop, la salsa y los ritmos callejeros al más puro estilo latino. Orishas, que no visitaba Chile hacía dos años, fue el plato fuerte de la sexta edición del "Power Music", que reunió 12.000 personas en el Estadio Arena de Santiago, que escucharon y bailaron con diversos grupos. Acompañados por un DJ (disjokey), un percusionista y un trompetista, los cubanos entonaron temas nuevos como Bruja o Mírame, junto a los más conocidos y esperados Qué pasa, o una particular versión del son del cubano Compay Segundo, Chan Chan."

Los Papines Continue to Please  1/21/2009 Havana Times 

Adalberto Álvarez: What Is Important Is Music  12/26/2008 Cuba Now: "With nearly 40 years on the stage, Adalberto Álvarez continues to be the calm face of Cuban son, a man who knows how to guard himself from fashions and snobbery; and who prefers, despite the current times, to play in the best style of tradition."

Huellas yoruba y mayombera  12/22/2008 Bohemia: publicado 21/3/1993 - "El africanista Rogelio Martinez Fure habla de su reencuentro con una de las raices de la cultura cubana en Nigeria."

San lázaro (2006, color, 15 min. 43 seg.)  12/22/2008 CanalDocumentalTV: "Sinopsis: Un acercamiento a la peregrinación que hacen devotos cubanos hasta el santuario de El Rincón, dedicado a San Lázaro, en La Habana. Con música de Cachao, Orishas y Lázaro Ross. Acerca de la Directora: Csilla Szigeti (Hungría). Cineasta. Asistente de dirección de "Las maletas de Tulse Luper: La historia de Moab" (2003); "Drácula" (2002); "Rasputin" (1996), y otros 26 filmes."

THE PORTABLE ISLAND - Cubans at Home in the World - Edited by Ruth Behar and Lucía M. Suárez  12/22/2008 Palgrave: "Cubans today are at home in diasporas that stretch from Miami to Mexico City to Moscow. Back on the island, watching as fellow Cubans leave, the impact of departure upon departure can be wrenching. How do Cubans confront their condition as an uprooted people? The Portable Island: Cubans at Home in the World offers a stunning chorus of responses, gathering some of the most daring Cuban writers, artists, and thinkers to address the haunting effect of globalization on their own lives."

Crossing the Water: A Path to the Afro-Cuban Spirit World  12/21/2008 crossingthewater.com: "Focusing on a single ritual expert and his religious environment, the exhibition offers an unusually intimate and dynamic view of the Cuban religious practices of Santería, Palo Monte, and Espiritismo. Compelling photographs, informed text panels, and succinct captions combine to illustrate the spiritual power and energy of ritual as enacted by Santiago Castañeda Vera, a highly respected priest living in the eastern city of Santiago de Cuba."

The Full-Length Image of El Ambia  12/19/2008 Cuba Now: "There are powerful voices among those who defended El Ambia and believed in him since very early. First Cintio Vitier and Fina García-Marruz understood his message was genuine. Then, when Nicolas Guillen heard the lines of Camán Lloró, he said: “That is the Songoro Cosongo of these times” and immediately made the arrangements to have him “stop smashing stones in construction work” and hired him in UNEAC (the Cuban National Union of Writers and Artists) where he still is."

Changüí: The Origins of Cuban Music and Dance  12/19/2008 Timba.com: Scroll down for Lapidus interview on his new book.

Another CD by Cuba´s Tata Guines About to Be Launched  12/18/2008 PL: ""Fiesta de tambores", another CD featuring Federico Aristides Soto´s, aka Tata Güines, music is about to be launched by the EGREM record label. Also known as "Golden Hands", for his virtuosity as a drummer, Tata Guines died Feb.4, 2007, at 77. "Descarga cubana", "Scherezada Chachacha", "Sasauma", "Perico no llores mas", "Mami, dame mantecao", "Guaguanco a todos los barrios" and "Tata se ha vuelto loco" are among the 25 songs recorded in the CD. Others are "Dale tres golpes a la tumba", "Pa gozar", "Especial del Bebo", "La mulata rumbera", "Estudio de trompeta", "Fiesta de tambores", "Gandinga, mondongo y sandunga", "Palermo Club" and "Manteca", among others."

Cubans swept up in St. Lazarus pilgrimage  12/18/2008 Sun Sentinel: "Some crawled for miles on their bleeding hands and knees. Others dragged cinder blocks and stones along the asphalt. Thousands of Cubans made the annual pilgrimage to the shrine of St. Lazarus on Wednesday, paying tribute, fulfilling vows and seeking favors from the crippled icon known on the island as the miraculous saint."

Omara Portuondo Celebrates 60 Years With "Gracias" - December 9 - World Village New Release  12/9/2008 WorldVillagemusic.com: Long tracks for listening at this link - "In commemoration of her sixtieth year as a recording artist, World Village is honored to release Omara Portuondo's Gracias. This latest album is a tribute to Portuondo's favorite songs and songwriters, and the list of star guests is stellar: Chucho Valdés, Brazilian maestro Chico Buarque and African artist Richard Bona, as well as previous collaborators pianist Roberto Fonseca, guitarist Swami Jr, and percussionist Andrés Coayo. Omara began singing in Cuba in the 1950s with her sister Haydee, and founded one of the best known groups in Cuban music, the Quarteto Las d'Aida. After a successful 15-year run, Omara left to establish a solo career. Her participation in the legendary Buena Vista Social Club sessions, Carnegie Hall concert and her memorable collaborations with Ibrahim Ferrer and Compay Segundo introduced Omara to a new audience with a growing appreciation for the music of Cuba’s golden era."

Obituary: Nico Rojas: Guitarist and composer who mixed Cuban rhythms with jazz  12/3/2008 Independent: "He was a key member of the filin ("feeling") movement, which combined Cuban rhythms with harmonies and melodies influenced by North American jazz in the 1940s and 1950s. He later recorded for the Cuban label EGREM, and his songs were performed and recorded by numerous Cuban artists, including Omara Portuondo, Elena Burke, Frank Emilio Flynn and Pablo Milanes. However, many of his pieces might have been lost had it not been for the work of his young protégé, Ahmed Dickinson Cárdenas."

Orbeín: Back to His Roots  12/1/2008 Wynwood Art Magazine: "Through his work, José Orbeín attempts to vindicate the figure of the Abakuá, discredited within Cuban society because of a collection of stories, most of them false, which associate its members with criminal acts. For this reason, the artist takes elements from the sect’s beliefs and rituals, in order to capture aspects of current reality and to exalt the values of the rigorous codes of ethics and conduct that govern the group. Although the Abakuá theme has always been present, it is only in the last eight years that its presence has been made almost constant in the works of this artist. Orbeín began painting intuitively. This aptitude was encouraged by his maternal grandmother, who lacking the resources to provide him with materials, gave him cardboard and craft paper, so that he could paint on them with charcoal or anything else he might find; elements that the author has taken up again in many of his recent works. Orbeín confesses that it was painting that saved him from a difficult childhood and an adolescence marked by delinquency and marginality. He did not study arts formally; instead, he had possibly the best of all masters, the Cuban painter, Humberto Peña. Friendship with this creator provided him with theoretical training and a solid upbringing."

Cuban crooner Delgado reaches out to U.S. fans.  11/28/2008 Sun Sentinel 

Homenaje a la Maestra María Antonieta Henríquez  11/1/2008 CMBF Jazz: "María Elena Mendiola lo atrapó y nos lo devolvió aquella tarde de octubre para guardarlo en la memoria, hecha toda música, por su quehacer interpretativo y por el justo y merecido homenaje a la maestra de maestros que es y seguirá siendo, por siempre, María Antonieta Henríquez."

Music in Cuban culture • October 20, Cuban Culture Day  10/20/2008 Granma: "CUBAN music has been a decisive factor in the national identity since colonial times, even in the midst of the Wars of Independence. When the blood of the Mambí Army fighters was being shed in torrents, almost all of the trova singers were joining the battle. Researcher Lino Betancourt dedicates a chapter to these heroes in the book La trova en Santiago de Cuba."

A film of love and war  10/17/2008 Granma: "Kangamba is a recreation of the Battle of Cangamba in Angola in which Angolan soldiers and Cuban internationalists endured and overcame a fierce siege by numerically superior UNITA forces, assisted by South African military officials from the apartheid regime, who had no scruples over massacring the civilian population."

Tania Bruguera  10/1/2008 Frieze 

La Lupe: The scandalous queen of salsa  10/1/2008 Guardian: "As Lupe Yoli starts singing, she seems quite restrained. But when the rhythm intensifies, the bad girl of Latin music belts out her Spanish-language cover of My Way in a deep, raspy voice with an almost disturbing sexual abandon. Dressed in a skintight gold lamé catsuit, she clutches her breasts, squeals "Ay! Aieeyyee!" in mock pain, grunts and removes her gold stilettoes. Think Eartha Kitt, but camper. Watching this clip of the Afro-Cuban bombshell's "manic cavorting" (as the New York Times had it) on the Dick Cavett Show in 1973, it is easy to understand why Pedro Almodóvar used her song Puro Teatro in his film Women on the Verge of a Nervous Breakdown."

Afro-Cuban writer PEDRO-PEREZ SARDUY explains how the lot of Cuba’s black population has changed in recent years.  9/27/2008 Morning Star: published 9/07

Les bonnes de La Havane - Pedro Perez Sarduy - 10ème édition du Prix du Livre Insulaire (Ouessant 2008)  9/27/2008 Vers Les Isles 

Natalia Bolívar presenta nueva edición de libro sobre sincretismo religioso  9/22/2008 Cubarte: "La etnóloga cubana Natalia Bolívar, lanzó el libro "Santa Bárbara-Changó, Sincretismo religioso", rodeada de centenares de lectores y amigos que esperaron pacientemente una larga fila para obtener una dedicatoria. Natalia Bolívar, autora de una docena de libros sobre el tema de la santería en Cuba, dijo a Efe que la nueva edición de este título "es importante, tanto para los teólogos como para el pueblo porque está escrito en un lenguaje para que la gente pueda entender la historia de Santa Bárbara".

Priest Fights For Santeria Followers In Coral Gables  9/22/2008 LA Times: "By some estimates there are 100,000 Santeria worshippers in Florida. Some of them, inevitably, had difficulties, and Pichardo did what he could to come to their aid. He began issuing laminated cards "certifying" Santeria priests to help them avoid run-ins with the law. His religion seemed to gain more acceptance. Hialeah Mayor Julio Robaina now calls Pichardo to help mediate the parking, noise and animal issues that arise from Santeria home services." [100,000 and growing]

Conflicts concerning Santeria sacrifices: animal and human; real and imaginary  9/22/2008 Religious Tolerance: published 3/06

“DE CHANGÓ AUX TAMBOURS” : BIBLIOGRAPHIE AFRO-CUBAINE (XXe siècle) par Daniel Chatelain  9/15/2008 RitmaCuba: published in 1998

The white priestess of 'black magic'  9/10/2008 BBC 

Confieren la Orden de Isabel La Católica a Natalia Bolívar  9/6/2008 Jiribilla: entrevista con Natalia Bolivar

Bantu Survival in the Cuban “Lengua de Mayombe”  9/1/2008 Islas 

Jazz and Cuban musical roots with the style of Yasek Manzano  8/23/2008 Cuba Headlines 

Mayra Caridad: An Ebony Goddess in Latin Jazz  8/19/2008 Cuba Now: "Music is runs in her family’s genes with piano virtuosos like Chucho and Bebo Valdes. But Mayra Caridad sings from the bottom of her self, combining jazz with a Latin stamp that makes her singing magical."

Cuba Carnival: Rhythm, Tradition and Youth  8/10/2008 Cuba Headlines: "Every night, the Componedores de Batea dance group gets a standing ovation from the audience at the Havana carnival, with a masterly performance that keeps a 100 year-old tradition alive."

Papa Wendo - Influential Congolese musician who was both lionised and jailed by politicians  8/1/2008 Guardian: "Now known as Wendo, and then Papa Wendo, he recorded his first massive hit, Marie-Louise, in 1948. A light, charming and lilting song, it became so popular that it was credited with magical powers, with devotees claiming that it could heal the sick and raise the dead - to the concern of the church and the Belgian authorities, who had him arrested. It turned out to be a good career move, for Wendo commented later that "when I got out of prison, that song Marie-Louise became even more popular". Wendo, and the artists he inspired, produced new popular music that cut right across the Congo's complex ethnic barriers by mixing local traditional songs with the styles developed by African slaves who had been transported to Cuba. This new Congolese style, rumba, would provide the soundtrack for that brief, hopeful, era in Congolese history, as the country moved towards independence in the late 1950s. Though never actively involved in politics, Wendo was a close friend of Patrice Lumumba, the radical politician who became the Congo's first prime minister in June 1960. Wendo insisted that Lumumba would come to listen to his songs, not to discuss politics."

Who Do You Love?  8/1/2008 Smithsonian Magazine: "He put the beat front and center. To make that work, he chose the most compelling beat he could: the two-bar rhythm that Cubans know as clave. All the Chicago blues guys dipped into rumba blues, but this was another take on it. The Latin connection was so strong that Bo Diddley used maracas as a basic component of his sound. But sidekick Jerome Green didn't play maracas like a Cuban, and Bo Diddley didn't play that rhythm like a Cuban; he swung it, like an African-American who'd been playing on street corners in Chicago. And Bo Diddley's way of expressing that two-bar feel, known across a wide swath of Africa, was in turn a fountainhead for the development of rock 'n' roll, which would repeatedly cross Afro-Cuban and Af-rican-American rhythmic sensibilities."

Comparsa El Alacrán: un siglo de rituales populares y religiosos  7/27/2008 Cubarte 

SEPTETO NACIONAL (Cuba 1920-....) SongoroCosongo  6/14/2008 YouTube: classic

Varadero Music Festival Becomes an Annual Event  6/12/2008 Cuba Now: "The festival’s agenda includes performances by outstanding and popular Cuban bands like AfroCuba, the Muñequitos de Matanzas as well as singers such as Spanish Dyango, Cuban Carlos Varela, and Portuguese Luis Represas, among others."

Music Festival of Varadero Recovered  6/6/2008 Cuba Now: "Over a hundred Cuban musicians as well as dozens of foreigners will be present at the World Music Festival ‘Varadero 2008’ from June 11 to the 15th to continue with the old international song festivals known by the name of the famous beach that used to be celebrated here. Group Síntesis, X Alfonso, Omara Portuondo, Maraca y Otra Visión, Van Van, Vocal Samplin, Interactivo, Carlos Varela, David Blanco, Beatriz Márquez, Pachito Alonso, Paulo FG, David Torrens, William Vivanco, Kelvis Ochoa, Mezcla and Juego de Manos are among the 130 Cuban artists and musical groups that will share the stage with Spanish Diango, Portuguese Luis Represa, Puerto Rican Andy Montañez, Danish band Sweethearts, Senegalese Alfa Mala, Chilean Rodrigo Iter’s Sextet and Argentinean Pablo Basez’s Quartet, among others."

International fever over cha-cha-cha, 55 years ago  6/6/2008 Granma 

Haila María and a New CD to Win Hearts  6/3/2008 Cuba Now: "Cuban singer Haila María Mompié is happy with her new CD “Tal como soy,” with which she hopes to continue being one of Cuba’s female stars of the dance music, once she interprets it in Havana these days. The CD, presented to press as part of the recently concluded Cubadisco Music Festival, was produced by David Calzado, director of the popular Charanga Habanera band. It contains eleven pieces of different authors, and varied genres, with the good music of excellent instrumentalists."

Los planes colombo-mexicanos de expedición conjunta para la liberación de Cuba (1820-1827)1  6/1/2008 Caribbean Studies: "The article analyzes Mexico and Colombia plans in order to form a joint naval expedition in the 1820s. Its aim was to bring independence to Cuba and, finally, to Puerto Rico, both under the Spanish rule in the Caribbean. Those plans were supported by the Cuban revolutionary movement outside and inside the Island. All together would join slaves of the central part of the Island for this purpose. Mexico's president, Guadalupe Victoria, and the Colombian one, Simón Bolívar, were completely convinced that Spanish islands freedom was unavailable without a close cooperation among these states and Cuban support before and after landing. For this reason both Mexico and Colombia increased their war fleets. At the beginning of the middle of the 1820's decade the united fleet was ready to land in Cuba. However, political changes in Restauration's France, the hostility of the United States and the ambiguous English politics in the Caribbean in face of Cuban and Puerto Rico independence prevented Colombian and Mexican efforts in this order."

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