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IyanifaLas Iyanifá - The Ìyánífá 

 Iya 'madre', Iyanifá 'madre de Ifá'

El término Iyanifá se relaciona específicamente con Ifá y indica que una mujer realiza la adivinación de Ifa o es custodia de Ifa en una capacidad personal o profesional; el término también puede indicar que una mujer ha tenido la iniciación Itefa o itelodu. Una de las Iyanifá mas conocidas en Nigeria es Ọ̀jọ̀gbọ́n Sophie Bọ́sẹ̀dé Olúwọlé (1936-2018) quien obtuvo el primer doctorado en filosofia como mujer - su especialidad era la filosofia de Orunmila.

El consenso académico parece ser que no hubo Iyanifa en la sociedad tradicional Yoruba porque los occidentales no registraron ninguno. Esto tiene un mérito dudoso. Podemos recordar que los occidentales no se dieron cuenta durante varios siglos de que la mujer más vieja de cada clan Iroquoi o Haudenosaunee seleccionaba el sachem y podía eliminarlo a voluntad. Los guerreros iroqueses eran feroces y en los modelos de género occidentales, no debían obedecer a una mujer.

Wande Abimbola es miembro de los Dieciseis Babalawos de Ife, la organizacion mas importante de Ifa en tierra Yoruba. El es el Awise Awo Ni Agbaye, "portavoz y embajador de la religión y cultura Yorùbá en el mundo" y  ha señalado en varias ocasiones desde hace unas décadas que no hay nada que obstaculiza las mujeres de ser babalawos (iyanifa).  Ésta es la práctica normal en Nigeria y su diáspora. En un libro de Wande Abimbola en coautoría con Ivor Miller, Ifa Will Mend Our Broken World, 1997, afirma en la página 75:

"Iyanifá es una adivina de Ifá. No hay ningún tabú contra las mujeres que se entrenan para convertirse en sacerdotes de Ifá en Nigeria. Hubo muchas sacerdotisas de este tipo en el pasado, y bastantes en la actual tierra Yoruba. No se las llama babaláwo, se las conoce como Iyanifá ".

Hay un número creciente de Iyanifa en las Américas y en Nigeria. Hay resistencia en Cuba, donde el patriarcado indoeuropeo ha tenido un impacto descomunal, impidiendo también el desarrollo de los grupos de mujeres de Calabar como se encuentra en Nigeria.  Hay muchos  Iyanifá en los EEUU y van a visitar Cuba en los proximos años.

En Cuba, segun la tradicion oral, hemos tenidos Iyanifá desde un buen tiempo. Los que exigen archivos estatales estan perdidos en los nubes. La tradicion oral se estudia de manera tan scientifica que los archivos. Por ejemplo, habra que distinguir las caracoleras que manejan el Dilóggun de las Iyanifá. Esto se hara estudiando la tradicion oral.

Ha habido muchas caracoleras desde que los yoruba comenzaron a llegar a Cuba. Por ejemplo, Oswaldo Cárdenas-Villamil, nacido en 1934 en Matanzas y de la conocida familia Villamil, dijo lo siguiente, citado por Ivor Miller:

Osvaldo habla de la creación de los sistemas de iniciación lukumi como una evolución, y en esta evolución a principios del siglo XIX:
 
“Adela era caracolera. Adela fue la que trajo la transformación de los Obase y que estos dejaran aquellas costumbres de fabricación del santo. Es donde nace la cazuela, es decir Calderón ‘Oban Boche’. El santo hubo que transformarlo ya que antes no se trabajaba por mediación de cazuela, era por medio de pilón. Ellos machacaban las hierbas en el pilón. Changó es el único oricha que se mantiene con su pilón.”  -- Entrevista con Ivor Miller en casa de Osvaldo, Calle Salamanca # 27811, esq. Matanzas, barrio de la Marina, ciudad Matanzas. El 22 de agosto, 1993. Tapes 1 & 2. Gracias a Chester King, Iván Ayala y Felipe Garcia Villamil.

Ivor Miller sigue con otras referencias:

Rogelio Martinez Furé hizo referencia a un pintor que hizo 'la caracolera'. “1949. Luis Martínez Pedro pinto una serie de cuadros con temas folklóricos como ‘Personajes del cuarto Fambá’, ‘La caracolera’, ‘Isué’, ‘El tocador del secreto’ y otros.” (Martínez-Furé 1982: 22).

Esto es de un trabajo inédito.: “El libro de Alabba – Autor Eliezer Pérez Angueira”:

“SIGLO XIX - Ma’ Marcelina Samá NOMBRE EN OSHA: Alamitó Aberó
Fundadora de una rama que aparecerá con su nombre de Osha: ALAMITÓ ABERÓ.
Muere a los 105 años. Nacida en África, 1831 – Muere en Ciudad de la Habana, Atarés, 1936.
ORISHAS: Obbatalá (Ayágguna)
PADRINOS: Omoladilé, (Oló Obbatalá) era el nombre de la africana que la consagró en su tierra natal.
OTROS DATOS: Celebraba los 24 de septiembre y tocaba añá dos o tres veces al año. Tenía canastillero. Cuando se levantaba de la cama, moyugbaba desde Elegguá hasta Obbatalá, su Ángel de la Guarda. Caracolera, aunque consultaba a las gentes a través de un espejito colocado dentro de una canastica. Fue tía de Obbadimeyi y madrina de bautizo del Awó Ángel Padrón Cárdenas Bebo (Oní Yemayá - 1953).”  -- Ivor Miller, 1/2021, comunicacion personal

Hay afirmaciones de Iyanifa anteriores a tiempos recientes que esperamos analizar. Segun Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina, hay los siguientes Iyanifá en Cuba hoy en dia:

"Y para aquellos que aun piensan que somo un “puñadito de estafadas” aquí le compartimos un primer levantamiento que se ha realizado en el país. Aun no está completo porque quedan muchas casas religiosas a las cuales visitar y a las que no hemos podido llegar dada la situación epidemiológica actual.

Isla de la Juventud- 1
La Habana- 23
Matanzas- 16
Ciego de Avila-1
Camaguey -1
Las Tunas-3
Holguín-3014
Santiago de Cuba-223
Guantánamo-3
Baracoa-3"  -- “Los ojos no sirven de nada si la mente no te deja ver”  10/12/2020 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina

Observamos que la Asociación Cultural Yoruba ha creado un clima de miedo en el país a través de amenazas y una campaña de calumnias. Claro que serán responsables de lo que suceda, por mucho que afirmen no haber emitido amenazas físicas.

Su linea es de decir que los hombres y mujeres son diferentes en la tradicion yoruba y lukumi, lo cual es la verdad.  Pero claro que las Iyanifa existen en Nigeria con los yoruba. Y porque seria diferente por los lukumi? Esto parece provenir más del menosprecio de las mujeres en la civilización occidental, algo relacionado con la idea milenaria occidental de que las dualidades implican el triunfo de un lado sobre el otro, a diferencia del Ejiwapo yoruba, el Yin/Yang chino o el Yanantin inca, donde los opuestos se complementan entre sí y tienen una relación mucho más compleja y sutil que el bien/mal occidental, hombre/mujer y otros opuestos en duelo.

-- Andy Petit, 5/2021

Iya 'mother', Iyanifá 'mother of Ifá'

The term Iyanifá specifically relates to Ifá and indicates that a woman undertakes Ifa divination or is a custodian of Ifa in a personal or professional capacity; the term may also indicate that a woman has had Itefa or itelodu initiation. One of the best known Iyanifá in Nigeria is Ọ̀jọ̀gbọ́n Sophie Bọ́sẹ̀dé Olúwọlé (1936-2018) who was the first woman to obtain a doctorate in philosophy, specializing in the philosophy of Orunmila.

Many but not all scholars think there were no Iyanifa in traditional Yoruba society because westeners did not record any. This has dubious merit. We can recall that westeners did not figure out for several centuries that the oldest woman in each Iroquois or Haudenosaunee clan selected the sachem and could remove him at will. The Iroquois warriors were fierce and in the western gender patterns, they could not obey a woman. 

Wande Abimbola is a member of the Sixteen Babalawos of Ife, the senior central organization of Ifa in Yorubaland, where he is Awise Awo Ni Agbaye, "spokesperson and ambassador for the Yorùbá religion and culture in the world". He has pointed out on a number of occasions going back to the early 90's, by my personal recollection, that there is nothing to bar women from being babalawos (iyanifa).  In a book he co-authored with Ivor Miller, Ifa Will Mend Our Broken World, 1997, he states on page 75:

"Iyanifá is a female Ifá diviner. There is no taboo against women training to become Ifá priests in Nigeria. There were many such female priests in the past, and quite a few in present day Yorubaland. They are not called babaláwo, they are known as Iyanifá."

There are increasing numbers of Iyanifa across the Americas and in Nigeria. There is resistance in Cuba, where indo-european patriarchy has had an outsized impact, also impeding the development of Calabar women's groups such as are found in Nigeria. There are many Iyanifa in the US and they will be visiting Cuba soon.

In Cuba, according to oral tradition, we have had Iyanifá for a long time. Those who demand state archives are lost in the clouds. Oral tradition is studied as scientifically as archives. For example, it will be necessary to distinguish the caracoleras, those that handle the Dilóggun, from the Iyanifá, who manage all the Oddu. This can be done by studying oral tradition.

There have been a great many caracoleras ever since the yoruba started coming to Cuba. For example, Oswaldo Cárdenas-Villamil, born in 1934 in Matanzas and of the well-known Villamil family, had this to say, as quoted by Ivor Miller:

Osvaldo speaks of the creation of Lukumi initiation systems as an evolution, and in this evolution in the early 1800s:
 
“Adela era caracolera. Adela fue la que trajo la transformación de los Obase y que estos dejaran aquellas costumbres de fabricación del santo. Es donde nace la cazuela, es decir Calderón ‘Oban Boche’. El santo hubo que transformarlo ya que antes no se trabajaba por mediación de cazuela, era por medio de pilón. Ellos machacaban las hierbas en el pilón. Changó es el único oricha que se mantiene con su pilón.”

“Adela was a caracolera. Adela was the one who brought about the transformation of the Obase and they abandonned those customs of making of the saint. It is where the casserole is born, that is, Calderón ‘Oban Boche’. The saint had to be transformed since before he was not worked on by means of a casserole, it was by means of a pestle. They crushed the herbs in the pestle. Chango is the only oricha that stays with his pestle. " -- Interviewed by Ivor Miller at Osvaldo's house, Calle Salamanca # 27811, esq. Matanzas, barrio de la Marina, ciudad Matanzas. August 22,, 1993. Tapes 1 & 2. Thanks to Chester King, Iván Ayala y Felipe Garcia Villamil.

Ivor Miller continues with other references:

Rogelio Martinez Furé made reference to a painter who reprented ‘la caracolera’. “1949. Luis Martínez Pedro pinta una serie de cuadros con temas folklóricos como ‘Personajes del cuarto Fambá’, ‘La caracolera’, ‘Isué’, ‘El tocador del secreto’ y otros.” (Martínez-Furé 1982: 22).

This is from an unpublished work: “El libro de Alabba – Autor Eliezer Pérez Angueira”:

“SIGLO XIX - Ma’ Marcelina Samá NAME IN OSHA: Alamitó Aberó
Founder of a branch that will appear with her name in Osha: ALAMITÓ ABERÓ.
Passes at 105 years of age. Born in África, 1831 – Passes in Ciudad de la Habana, Atarés, 1936.
ORISHAS: Obbatalá (Ayágguna)
PADRINOS: Omoladilé, (Oló Obbatalá) was the name of the African woman who consecrated her in her native land.
OTHER INFORMATION: She celebrated on September 24 and played añá two or three times a year. She had a basket. When she got out of bed, she moved from Elegguá to Obbatalá, her Guardian Angel. Caracolera, although she consulted with people through a small mirror placed inside a basket. She was Obbadimeyi's aunt and godmother at the baptism of Awó Ángel Padrón Cárdenas Bebo (Oní Yemayá - 1953).”  -- Ivor Miller, 1/2021, personal communication.

There are claims of Iyanifa prior to recent times that we hope to look into. According to Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina, there are the following Iyanifá in Cuba today:

"And for those who still think that we are a “handful of scammers” here, we share a first survey that has been carried out in the country. It is not yet complete because there are many religious houses to visit and which we have not been able to reach given the current epidemiological situation.

Isla de la Juventud- 1
La Habana- 23
Matanzas- 16
Ciego de Avila-1
Camaguey -1
Las Tunas-3
Holguín-3014
Santiago de Cuba-223
Guantánamo-3
Baracoa-3"  -- “Los ojos no sirven de nada si la mente no te deja ver”  10/12/2020 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina

We note that the Yoruba Cultural Association has created a climate of fear in the country through threats and a campaign of slander. They will surely be held responsible for whatever happens however much they claim not to have issued physical threats.

Their line is to say that there are diferences between men and women in Yoruba and Lukumi tradition. Well this is true. But those differences do not have any impact on Iyanifa in Nigeria. Why should they in Cuba? This seems to stem more from the belittling of women in Western Civilization, something related to the West milenia long idea that dualities involve the triumph of one side over the other, unlike Yoruba Ejiwapo, Chinese Yin/Yang, or Inca Yanantin where opposites complement each other and have a far more complex and subtle relation than Western good/evil, male/female and other dueling opposites.

- Andy Petit, 5/2021

Articles/Artículostop

Entrevista a Babalawo Águila de Ifá: Cambiar la tradición haría que todo perdiera la validez mística  1/18/2021 Cibercuba: "Iyanifá, como tal, es realmente un cargo honorífico que se confiere a una mujer, ya entrada en su menopausia, por décadas de servicio a una casa Ifá. No tiene nada que ver con un sacerdocio femenino en Ifá, el cual tampoco tiene sustento en la historia registrada, ni ninguna otra ciencia auxiliar, no por lo menos entre 1800 y 1990."

La ACY no es una iglesia ni una organización religiosa, sino cultural, y no le corresponde dirimir cuestiones de doctrina ni de teología.  1/15/2021 Iramís Rosique: "Las religiones afrocubanas no son religiones institucionales y por tanto la administración de su doctrina es descentralizada: cada casa, cada familia, cada territorio y cada grupo realiza las prácticas que entiende y que los otros religiosos comparten con ellos en comunión. Condenar la profanación o más correctamente la herejía (que es lo que ocurre en este caso, pues no se irrespeta la divinidad sino que se disiente de la dogmática doctrinal) no es una práctica que le corresponda a la ACY ni existe autoridad competente para tomar acciones al respecto, ni el Estado puede involucrarse en ello sin menoscabar el derecho a la libertad religiosa."

LA LEY CUBANA FRENTE AL CONFLICTO DE LA ASOCIACIÓN YORUBA Y LAS IYANIFÁS  1/15/2021 El Toque: "La Asociación Yoruba de Cuba hace lo que como institución religiosa está a su alcance: renegar de las Iyanifás, sancionarlas religiosamente y no considerarlas parte de su gremio. Pero además desea que las Iyanifás desaparezcan. Esa intención se ha convertido en un llamado que comienza a generar efectos. El lunes 11 de enero las Iyanifás hicieron pública una denuncia del acoso al que han sido sometidas a partir de las declaraciones de la Asociación Yoruba. En su comunicado informaron que las amenazas no cesan y que temen por conflictos posibles con familiares que han sido provocados, de acuerdo a su criterio, por dicha asociación. El riesgo de escalada de esta situación, la vulnerabilidad de la mujer y la intención de limitar derechos por parte de una organización oficialmente reconocida por el Estado cubano, justifican la intervención de este en el conflicto. Una intervención que no debiera tener como centro el hecho religioso en sí, sino los derechos y la tranquilidad de un grupo de personas que han decidido practicar su religión con libertad."

Las Iyanifa de Cuba denuncian acoso por sacar su propia Letra del Año  1/12/2021 Cubanos por el mundo: "La misiva publicada en Facebook expresa que, las sacerdotisas y sus familiares, están siendo víctimas de violencia verbal descrédito, amenazas y otros."

DENUNCIA DE LAS IYANIFA DE CUBA.  1/11/2021 YoSíTeCreo en Cuba: "Desde #YoSiTeCreoEnCuba reiteramos nuestra preocupación por la integridad moral, física, emocional y psíquica de las Sacerdotisas Iyaonifa cubanas que sacaron la Letra del Año. En estos momentos, desde la Asociación Cultural Yoruba de Cuba, se le está sometiendo, a esas mujeres y a sus familiares, a una situación de extrema violencia verbal, acoso, descrédito, amenazas, etc. Hacemos un llamado a las autoridades pertinentes a proteger la vida de estas personas."

Seguimos insistiendo en la situación de peligro que están viviendo las Iyaonifas de Cuba  1/11/2021 YoSíTeCreo en Cuba: "Federación de Mujeres Cubanas ha de tomar cartas en este asunto, están en juego mujeres y sus familiares, entre elles menores de edad La Asociación Cultural Yoruba de Cuba tiene que parar con el hostigamiento, las amenazas y la desacreditación de las Sacerdotizas. ¡Eso es violencia religiosa! Ninguna persona le puede decir a otra cómo y en qué tiene que creer. En Cuba existe la libertad religiosa."

DENUNCIA DE LAS IYANIFA DE CUBA.  1/11/2021 Las Iyanifa Mundiales Yamaris Zalasar: "Ya no investigan a los que le van a hacer Ifá y por cogerle su dinero, han permitido entrar, a la vista de todos, a muchos hombres de dudosa moral. Entonces señores, primero preocúpense por limpiar la imagen del Babalawo cubano y después cuestiónennos a nosotras."

PROFANAR EN SU MAXIMA EXPRESION, nuestra Cultura Patrimonial  1/10/2021 Asociación Cultural Yoruba de Cuba: "Desde los inicios de estos actos PROFANATORIOS La Asociación Yoruba de Cuba ha estado al frente de las denuncias, siendo el año 2000 la fecha de la primera DENUNCIA PÚBLICA, que se tenga constancia en nuestros archivos, cuando en falso iniciaron las primeras cubanas, siendo ¨iniciada¨ una de ellas por su propio esposo, según sus propias declaraciones, siguieron muchas más, septiembre de 2004, mayo 2005, marzo y octubre 2006, agosto 2007 y el de 30 de mayo de 2008 se realizó un Declaración en respuesta a un artículo publicado en la revista ¨El Caimán Barbudo¨ con el titulo ¨Mujeres penetran en Ifa¨ en donde se entrevistaba al grupo de ¨Iyanifa¨ existente hasta ese momento en el país, provocando una gran protesta por nuestra parte por el apoyo brindado en ese momento por un medio de comunicación estatal."

Professor Sophie B?´s?`dé Olúw?lé (1936-2018)  1/7/2021 Babatunde Adewole Adeoye: "One of the greatest Ìyánífá. A philosopher extraordinaire. The first woman to get a PhD in philosophy in Nigeria. A distinguished Yorùbá scholar." - "Una de las más grandes Ìyánífá. Una filósofa extraordinaria. La primera mujer en obtener un doctorado en filosofía en Nigeria. Una distinguida erudita Yorùbá."

Entrevista a Las Iyaonifa de Cuba, Víctor Betancourt Estrada  1/6/2021 Show Latino TV: "EN EXCLUSIVA. ENTREVISTA A SACERDOTIZAS DE IFÀ (IYANIFÀ) Y VÍCTOR BETANCOURT SACERDOTE DE IFÀ. LA LETRA DEL AÑO Y MUCHO ?"

Alante Ifá, que la niña no tiene miedo: apuntes sobre la violencia contra las Iyá Oní Ifá en Cuba  1/6/2021 Negra Cubana: "Como era de esperar, el albotoro ha sido mayúsculo… y también las ofensas. Les han dicho desde ignorantes hasta delincuentes, pasando por locas. Violencia religiosa, amenazas y acoso —he leído llamados a que les hagan “algo”—, han primado en los comentarios. Si en Cuba tuviéramos una ley integral contra la violencia de género podrían realizarse algunas denuncias."

Iyanifás, las «santeras» que dieron la espalda a la tradición masculina y prepararon su propia «Letra del Año»  1/5/2021 Tremenda Nota: "En el templo Ifá Iránlowo, de La Habana, se determinó el «odún toyal» (signo principal), mientras que los templos Otura-Odí, de Matanzas, y Egbé Fermina Gómez ati Eshu-dina, de Holguín, establecieron los «odún adelekán» y «adelejí» respectivamente, a los que comúnmente se les conoce como «testigos». El oráculo se completa con la divinidad regente y la acompañante, la oración profética y la bandera correspondiente a este año. Todo estuvo a cargo de las iyanifás."

PREDICCIONES DE LA LETRA DEL AÑO DE LAS IYANIFÁS PARA CUBA Y EL MUNDO  1/4/2021 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina: "DEL SIGNO REGENTE SE ELIGIERON SEIS HISTORIAS DE LAS CUALES AL FINAL DE CADA UNA SE ENCONTRARÁ LA INTERPRETACIÓN DE LO QUE NOS DICE IFÁ EN CADA UNA DE ELLAS."

Declaración de la Comisión de la Letra del Año Miguel Febles Padrón  1/2/2021 Las Iyanifa Mundiales Yamaris Zalasar: "La Palabra de Ifá no cayó al suelo, fueron las Palabras de los Mayores las que cayeron, no al suelo, sino al abismo de la falsedad y la hipocresía. Para los rituales de la presente Apertura 2020-2021, no fueron convocados ninguno de los jefes de grupo de la Comisión de Letra del Año; la Letra la sacó un sacerdote Mayor; obviaron el Logos de la Comisión; y por la actitud deshonesta que asumieron, se puede sospechar, sin temor a equivocarnos, que los rituales fueron modificados. Está claro que las supuestas buenas intenciones de los Mayores de la Asociación Cultural Yoruba para unificar las Letras, realmente se trataba de una farsa y un procedimiento maquiavélico de acabar con la Competencia y borrar de la memoria popular la pureza y trasparencia de la Letra del Año de la Comisión Miguel Febles Padrón."

Letra del Año de las Iyanifás - La zona oriental definiendo adelejì - Modupé Órúnmílá  1/1/2021 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina 

PREDICCIONES DE LA LETRA DEL AÑO DE LAS IYANIFÁS PARA CUBA Y EL MUNDO  1/1/2021 Afrocubanas 

Comienza el Wemilere Esu 2020-2021.  12/24/2020 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina: "Nuestro egbé no solo pensando en sus ahijados y seguidores sino también en nuestra ciudad y en toda Cuba."

“Los ojos no sirven de nada si la mente no te deja ver”  10/12/2020 Egbé Fermina Gómez ati Esu Dina: "Es vergonzoso que a la altura de 20 años aun la presidencia, la junta directiva y los diferentes consejos que integran esa asociación sigan tan ignorantes en un tema como este. Segun ellos “no es un tema de discriminacion de género” pero aunque ese no sea el tema principal sin dudas que tambien está presente en esta guerrita que durante tantos años tienen contra las iyaonifas. Aunque hay muchísima bibliografía y estudios teológicos sobre el tema, y que están bien fundamentados, es lamentable que una posicion así aun persista. Seria bueno preguntarle a dicha asociación que harian hoy en dia si estuvieran vivas mujeres como Rosalia Nuñez, Ma Tomasa, Ma Monserrate, Latuan o Fermina Gómez, quienes son referentes incuestionables de nuestra religión y que pertenecen a la historia de este país."

Afùwàp?´ | Official trailer | featuring Sophie Olúw?lé  9/15/2020 Juul van der Laan: "Who are you? Sophie Olúw?lé asks."

Sophie Olúw?lé's Major Contributions to African Philosophy  5/27/2020 Cambridge University Press: "A champion of African oral traditions, Olúw?lé argued that songs, proverbs, liturgies, and stories are important sources of African responses to perennial philosophical questions as well as to contemporary issues, including feminism. She argued that the complementarity that ran throughout Yoruba philosophy guaranteed women's rights and status, and preserved an important role for women, youths, and foreigners in politics."

LOS SECRETOS MEJOR GUARDADOS DE LA SANTERÍA SE HAN REVELADO, TODO SOBRE LA IYANIFA Y SUS MISTERIOS  5/23/2020 Santeriaire: "Por un lado tenemos a los africanos quienes afirman que la mujer puede hacerse iyanifa ya que posee un odu natural. Dentro de su interior, refiriéndose a su matriz que al dar origen a una vida prueba con creses ser sabia. Esto indica para ellos la presencia de Orunmila y su conocimiento dentro de las mujeres. Lo que a su juicio las hace merecedoras de este honor, permitiéndoles convertirse en seguidoras de ifá. En cambio por el otro lado se encuentra la rama cubana en plena oposición a estas prácticas. Ya que afirma que no existe ni un solo verso o Pataki dentro de ifá que nombre o hable de esta ceremonia. Sin embargo claramente si existen pruebas suficientes de las restricciones aplicadas a mujeres y hombres homosexuales. Además refutan de otra manera la teoría Nigeriana, ya que el fundamente pre existente. Es el de que todos los hombres llevan a Orula y pre determinación a sus conocimientos. Por el simple hecho de tener dos testículos y un pene."

La oficialista Asociación Cultural Yoruba de Cuba no quiere a las mujeres en el culto de Ifa  5/10/2020 Diario de Cuba: "La presidencia y junta directiva de la Asociación Cultural Yoruba de Cuba se pronunció contra la inclusión de la mujer como sacerdotisa en los cultos de la religión afrocubana en una declaración publicada en su perfil de Facebook que ha suscitado polémica. "(…) No aceptamos ni aceptaremos la iniciación de mujeres dentro del culto de Ifa, que no sea la Ceremonia del Ikofa de Orunmila", señaló."

Sacerdotes de la Asociación Yoruba de Cuba rechazan la inclusión de mujeres en el culto de Ifá  5/10/2020 Cibercuba: "En países como Nigeria el papel de las mujeres iyanifas ha ido creciendo. La iyanifá no es un “babalawo mujer”, pero tampoco una mera Apetebí ayafa (esposa del babalawo), autoridad máxima a que podía aspirar una mujer iniciada en el culto tradicional de Ifá en nuestro país, y cuya función se circunscribe a la asistencia a su esposo o a un grupo de sacerdotes en determinadas ceremonias."

Tradicionalismo africano, eficacia sonora y re-yorubización  3/5/2020 La Ventana: "En esta ponencia la autora explica como traza los fenómenos del tradicionalismo africano a través de la lógica central de eficacia y en específico la eficacia sonora. En la práctica de Ifá orisha en Cuba el ritual se centra en la eficacia o la potencia de los orishas, los cuales lo ayudan a resolver problemas o complejidades de la vida bajo circunstancias de mejorar la calidad humana. Más allá de la necesidad, las mujeres y los hombres trabajan con los orishas para crear condiciones óptimas. Las Iyanifas constituyen una denominación nueva que otorga a las mujeres la potestad de convertirse en sacerdotisas de Ifá, esto se introdujo en Cuba en los años 2000 y va directamente en contra de la prohibición de la mujer como sacerdotisa del Ifá cubano."

Courage, Scholarship and the Revitalization of Traditions: The Life and Legacy of Professor Sophie Bósèdé Olúwolé  5/5/2019 This Day Live: "Her first major work, a book titled Witchcraft, Reincarnation, and the God-head, tackled a broader question beyond what the title of the book connotes... I believe that her book was also a treatise on the philosophy of religion and an explanation for the simultaneous existence of good and evil as complementary entities in the world. Here we have a demonstration of Olúwolé as a deep thinker interpreting ordinary phenomena in a very complex and insightful manner, drawing on Yoruba traditions. After all, the Yorùbá do sing ènìyàn kan ò lè gba ire, kó má gba ibi; Tibi tire la dá ilé ayé. This is to say that good and evil are intertwined and are equally forceful entities. Each has its own agency, consistent with the Yorùbá worldview."

The Rise of Female Batá Drummers  2/8/2019 Folklife: "In Nigeria, where of the drums originated, scholars Michael Marcuzzi and Amanda Villepastour found no evidence that women are restricted from making contact with consecrated batá. These prohibitions appear to be one of many substantial changes that took place during the religion and musical tradition’s reinvention in Cuba. Displaced communities, especially those who have been violently persecuted, are often driven to protect aspects of their traditions and identity. This can lead to cultural practices becoming more conservative in the diaspora than those in the motherland. Nonetheless, although religious ideologies regarding menstruation underpin female batá taboos, I was unable to identify why these limitations are not lifted for women who do not menstruate or want to play aberikulá (secular batá) in Santería rituals."

Pre-colonial Elitism: A Study in Traditional Model of Governance in Akokoland  1/15/2019 Athens Journal of History: "The examination of babalawo in this paper is concerned about the contradistinction, as stated by W. Bascom that only men can become babalawo18. He claimed that he never met a single female Ifa priestess during his field studies between 1937 and 1965. In contrast to his claim, there are many female Ifa priestesses called iyanifa19. Again, awo is often used as a gender-neutral reference to individual iyanifa or babalawo. In planning and administration of pre-colonial Akoko society, the intelligentsia as were sages whose vision and insight led them to look at life from a quasi-philosophic angle through the use of incantation. Incantation was spontaneous words that were spoken on political matters to guide the pre-colonial Akoko society for better administration for transformation and growth."

Sophie Oluwole: Nigerian philosopher who put Yoruba thought on the map  1/10/2019 Independent: "Oluwole, who has died aged 83, also had to overcome institutionalised, and socially ingrained, sexism – for which she blamed the British, from whom Nigeria gained independence in 1960 after more than a century of interference and oppression. “They disrupted our culture,” she said."

What is ifa?  2/8/2018 Juul van der Laan: with Prof Sophie Olúw?lé

IFA TEMPLE OTURA ODI  1/27/2017 256 Healing Arts: "Chief Alaje Visiting The Ifa Temple Otura Odi, Led by Baba Ernesto. The first Ifa House to Initiate a Woman to Ifa in Matanzas, Iyanifa are in Cuba! Ase o!"

Why women cannot be forbidden to cast Ifa divination  12/20/2016 Fayemioye: "What this story is saying is that, ifa it was not Orunmila’s wife, Osunlayo that saved his husband from the hands of Iku no one would have done so plus Osunlayo chanted the Odu just the way a Babalawo would have chanted it. I have seen a situation whereby an Iyanifa is even better in Ifa chanting and divination to some Babalawos."

Philosopher urges Nigerians to embrace indigenous knowledge, languages  12/14/2016 Guardian Arts: "Oluwole stated that several scholars have demonstrated that ancient Yoruba thinkers understood the two basic features of reality, matter and non-matter, not as two independent, opposing axioms, as taught in physics in the west, but as two binary that are complementary and inseparable elements of nature. She revealed that western scientists have now come to accept this as the basic axiom in which reality in physics as pure matter is now defined as Quantum Physics."

Book Review: Comparing the lives of Socrates, Orunmila  11/24/2016 Tribune: "A review of Professor Sophie Bosede Oluwole's 2019 book, Socrates and Orunmila: Two Patron Saints of Classical Philosophy by ADEWALE OSHODI."

FELABRATION 2016 with Prof Sophie Oluwole  10/12/2016 Uncensored 

IYANIFA: RECLAIMING THE FEMALE IFÁ PRIESTHOOD  4/20/2016 Ile Sankofa: "The highest level of priesthood within the Yoruba religion is that of an Ifá priest and diviner. The male priest is called Babalawo and the female priest is called Iyanifa. The concept of the Iyanifa is one that has been subjected to much misunderstanding. In many lineages and particularly in Lucumí, women have been forbidden this level of priesthood. One must ask why it is so. One theory is that since the Yoruba religion has historically been passed down orally and not in written form, many traditions disappeared in the Afro-Cuban tradition during the slavery. The African culture that the first Afro-Caribbeans took with them evolved with time and the memories of some ancient practices were forgotten... Although women have active roles within the Roman Catholic church, they are not entitled to important titles. Only men can be ordained as priests within the Catholic Church. This could also be one of the reasons to why women suddenly lost the possibility of Ifá priesthood within the Afro-Cuban tradition and could only be ordained as Orisa priestesses, called Iyalosha or the more informal “Santera”. "

IYANIFA: RECLAIMING THE FEMALE IFÁ PRIESTHOOD  4/20/2016 Ile Sankofa: "The European colonisation also affected women’s role in society. When the land was taken by colonial rulers, women lost power over the land they used to own and farm, and made them more dependant on men. Christianity and Islam became the more prominent religions in the region and women’s roles were not recognised in the same way as they had before in society. As the Atlantic slave trade from this part of Africa happened at the same time, this could have affected women’s religious roles in the Diaspora, as well."

THE FIRST IYANIFA  3/15/2016 Ile Sankofa: "Women as Ifá priests and diviners - also called Iyanifa or Iyalawo - is mentioned in the Odù Ifá literary corpus. The verse of Ejiogbe tells of the firstborn daughter of Orunmila being the first known Iyanifa. Since then women have been allowed to study Ifá, prescribe sacrifice and be initiated into the Ifá corpus. Although they are less common than the male priest Babalawo, Iyanifa can be found in areas of Nigeria such as Ile-Ife, Oyo, Ogbomoso, Abeokuta, Ijebu-Ode, Iwo, Sagamu and Egbado, just to mention a few, and in the Diaspora. As quoted by Professor Oyeronke Olajubu in “Women in the Yoruba Religious Spehere”, the following Ifá verse was told during an interview with Araba Ifayemi Elebuibon, Araba of Osogboland on April 20, 1994."

Ifa is a Scientific and Mathematical System? - 'Oro Isiti' with Prof. Sophie Oluwole #2  1/26/2016 Tunde Kelani: "Prof. Sophie Oluwole is a renowned retired Professor of African Philosophy. She is a cerebral scholar who takes great pride in her Africaness. Her passion for Yoruba philosophy has opened a new frontier in the world of philosophy. Tunde Kelani is known for his great movies such as Saworo Ide, Agogo Eewo, Oleku, Ti Oluwa nile, etc."

Socrates and Orunmila… Putting Premium On Africa’s Indigenous Philosophy  8/22/2015 Guardian, Nigeria: "The significant thing Oluwole has done in this book is to call attention to, not new evidence, but a close scrutiny of the evidence already in existence, and give it its due regard rather dismissing it probably because it doesn’t fit too comfortably into western-generated ideas and mode."

Contentious Diasporas: Gender, Sexuality, and Heteronationalisms in the Cuban Iyanifa Debate  6/1/2015 University of Chicago Press: "A transnational debate over female initiations into Ifá (African diasporic religious practices) in Cuba arose between 2004 and 2007. It pitted different practitioners within nationalist terms. Cuban, Nigerian, and American “styles” of Ifá disputed gender regulations, religious sexualities, and global authority in what became known as the Iyanifa debate. The various sides of the debate made calls to global religious communities to either defend or condemn the initiation of women. Cuban Ifá priests argued that feminist imperialisms were attempting to colonize Afro-Cuban traditions in the name of profit. Meanwhile, the African-style priests who initiated women in Cuba argued against Cuban misogyny in neoliberal terms of religious freedom, while condemning the initiation of homosexual men. In this article, I examine how competing Ifá religious diasporas are held in tension through the Iyanifa debate in Cuba. Rather than consisting of a conflict between “American imperialist feminisms” and “Cuban colonial misogyny,” as the Iyanifa debate has seemingly played out in its public spectacle, I argue that this debate circumscribes nationalized gendered normativities between competing African and Cuban diasporic assemblages."

Talk:Iyalawo  6/1/2015 WikiWand: " Sources from Yorubaland going back to the mid-19th century generally state that only men can become Ifá diviners, although it is true that the Reverend Samuel Johnson did say in "The History of the Yorubas" that in his day, the Ifá priests of imperial Oyo were led by the Iyalemole, the priestess of the Alaafin's personal oracle.[3][4] In the Ifá Literary Corpus that Awos use for confirmation in the odu EjiOgbe which documents that Orunmila initiated his firstborn daughter.[5] The arguments of Odu forbidding women are noted by the fact that Odu itself is feminine and means womb and her nature is to give birth. The odu is for men to become like a woman and have a womb. Women do not need an artificial womb because they were born with one.[6] While Ode Remo now takes a posture of not initiating women, it demonstrates a history to the contrary as noted in "Women in the Yoruba Religion"[7] by Ode Remo author Oluwo Olotunji Somorin and other sources.[8]"

Sacerdotisas de Ifá: ¿un sacrilegio?  5/7/2014 Caminos: " Muy pronto esas contradicciones alcanzaron su punto más intenso con la iniciación de mujeres en el sacerdocio de Ifá. Para dibujarlo con palabras del investigador Tomás Fernández Robaina: No todos los santeros y no todos los Babalawos simpatizaron con la posibilidad de que las mujeres pudieran consultar con el ekuele.6 No han sido suficientes las explicaciones de que esa tradición existía y existe entre los practicantes de la religiosidad yoruba en sus tierras ancestrales. Tampoco han sido tomados en cuenta testimonios de una personalidad como Abímbola,7 quien afirma que, antes de viajar, siempre se consulta con una Iyanifá. Ha pesado más la costumbre y la tradición, la existencia del machismo y el dominio del poder religioso en manos de los hombres.8"

Sacerdotisas de Ifá: ¿un sacrilegio?  3/7/2014 Caminos: "Como ejemplo del carácter virulento de las reacciones que ha generado este fenómeno, pudiera citarse el caso de la iyanifá holguinera Dulce María Rodríguez,11 quien fungía como presidenta provincial de la ACYC en Holguín. En entrevista realizada por el autor del presente trabajo, ella cuenta: "Lo mío fue una guerra… Lo mío fue… yo creo que la Iyanifá que más problemas ha tenido he sido yo. Yo conozco a Víctor [Betancourt] un 20 de abril, y a mí me expulsan como presidenta, sin análisis, sin llevarlo a análisis, el día 5 de mayo, y todavía no era Iyanifá. Me consagro el 11 de junio. Es decir que yo tuve una negatividad, una guerra en Holguín, que aquello fue terrible; de familia, de ahijados…""

Babalawos Women's Meeting in Holguin / Dimas Castellanos  5/28/2011 Cuba Human Rights: "Between March 8th and 9th in the eastern city of Holguín, the First Meeting of Women Iyaonifá in Cuba was held. During the event the association the "Universal Sisterhood" was established, the first organization of its kind in our country. During the meeting, of a universal character, 31 delegates from La Habana, Matanzas, Morón, Holguín and Santiago de Cubawere directly involved, and attending virtually were delegates from Venezuela, Mexico, Panama and Spain."

Las mujeres penetran en Ifá  5/30/2008 El Blog de Tania Quintero, Caiman Barbudos: "¿Cómo nace en usted la idea de iniciarse en Ifá, siendo mujer? -En mí no nació la idea, sino en los estudios de Víctor Betancourt, Awó Orúnmilá, Omolofáoró."

Seeing through a Woman's Eye: Yoruba Religious Tradition and Gender Relations  4/1/2004 Journal of Feminist Studies in Religion: "According to these Ifa verses, the first of the Iyanifa was Orunmila's daughter. Iyanifa are not as numerous as Babalawo, for few women could af ford to combine their domestic duties with the rigorous training required of Ifa practitioners. This explains why a large number of Iyanifa are wives and/or daughters of Babalawo. They often practice in conjunction with their hus bands, given that adult females are usually married in Yoruba land. It is rare to find one of the Iyanifa married to anyone but one of the Babalawo. The expla nation proffered for this is that the Iyanifa are custodians of tradition and that only men with an equal knowledge and the power that such knowledge be stows could marry them (oloogun ni se oko abiku or aje). Today there are Iyan ifa in the cities of Ile-Ife, Oyo, Ogbomoso, Abeokuta, Ijebu-Ode, Iwo, Sagamu, and Egbado."

Rebel Priestess and Sacred Drums  3/15/1999 Glendora Review: Amelia Pedroso. Archived at Michigan State University.
       

Links/Enlacestop

www.iyanifa.org/home.html 

White Supremacy and Patriarchy in India: the two have worked together for millenia

Afrofeminismo

Mary Yalodde

Egbé Fermina Gómez ati Eşu Dina    

Las Iyanifa Mundiales

Afrocubanas: la revista

Asociacion Cultural Yoruba: government attempt to centralize lukumi practices

www.facebook.com/Iyanifa-IfadaunsiAworeni-101233141317340/

en.wikipedia.org/wiki/Iyalawo

www.wikiwand.com/en/Talk:Iyalawo - discussion of various points of view
 

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