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Museum of Black Civilisations, Dakar, Senegal
Museo de civilizaciónes negras, Dakar, Senegal
Musée civilisations noires, Dakar, Sénégal

With the curatorship of José Fernández Portal, there were present in one of the Museum's floors at the inauguration of 12/7/2018 a large sample of some 30 Cuban artists such as René Francisco Rodríguez, Luis Gómez, Susana Pilar, Manuel Mendive, Roberto Diago, Andrés Montalbán, Santiago Rodríguez Olazábal, Roberto Fabelo, Douglas Perez, Elio Rodríguez, René Peña, Martha María Pérez Bravo, among others, with works that have points of contact with African roots. This delegation received scant mention in the commercial media and only had one mention in Cuba, in Cubadebate. Only the latter reported the size and some of the names, as does the article below.

Con la curadoría de José Fernández Portal, estuvo presente en una de las plantas del Museo en la inauguracion del 7/12/2018, una gran muestra de unos 30 artistas cubanos como René Francisco Rodríguez, Luis Gómez, Susana Pilar, Manuel Mendive, Roberto Diago, Andrés Montalbán, Santiago Rodríguez Olazábal, Roberto Fabelo, Douglas Perez, Elio Rodríguez, René Peña, Martha María Pérez Bravo, entre otros, con obras que tienen puntos de contacto con las raíces africanas. Esta delegación recibió poca mención en los medios comerciales y solemente una vez en Cuba, en Cubadebate.  Solo el último informo el tamaño y algunos de los nombres, como lo hizo tambien el articulo abajo.

2015-E-012 A De la serie Energías para el amor y la verdad, mixta, 93 x 42

2015-E-012A Abaolorio de la serie Energías
para el amor y la verdad, mixta, 93 x 42 cm.
Manuel Mendive.
África y Afroamérica en Dakar, Senegal 2018
Guillermina Ramos Cruz, 11/2018

La inauguración del Museo De Las Civilizaciones Negras y de sus exponentes en los países de la diáspora africana en el nuevo mundo tendrá lugar en diciembre de 2018 en Dakar, Senegal.

El proyecto será una aproximación al África como tierra madre, mostrándose los aspectos peculiares de las culturas de los diferentes grupos étnicos, por cada región de África subsahariana, contando con las propuestas que respaldan desde el punto de vista antropológico, etnográfico y artístico las características y especificidades de cada etnia y sus expresiones artísticas.

En dicho museo se propone una visión retrospectiva desde el pasado y cómo emergen en los períodos de la colonización europea, hasta el presente con una relación con la historia de los procesos de la trata, los miles de africanos transportados violentamente fuera de sus dominios territoriales hasta los procesos de descolonización, el inicio de los procesos de independencia de cada pueblo hasta la contemporaneidad.

Todos los países de la diáspora africana en el caribe estarán representados con sus prácticas y cultos religiosos, ejemplos de sus instrumentos musicales, de sus diferentes ritmos y expresiones de las artes plásticas.

Acerca de las prácticas de la religión yoruba mediante el culto de la osha y de ifá, en las regiones occidental y central serán expuestas el corpus visual y la imaginería socio religiosa que transformó la visión de los cabildos de negros de nación y pasó a la casa-templo.

Asimismo, estarán presentes de la región oriental de cuba, con sus peculiares características que se muestran a través de las danzas y parlas afro-haitinanas cuyas presencias son evidentes en las prácticas del vodu y sus variaciones insertadas en la región oriental de cuba, cuyo imaginario forma parte de la cultura popular tradicional cubana.

De la mayor de las antillas estarán representados con su obra los artistas Manuel Mendive, Santiago Rodríguez Olazábal, Roberto Diago, y 27 otro artistas así como aspectos socio-culturales, mostrando diversos performances de Manuel Mendive a través de videos y documentales a través de toda su trayectoria artística.

Nota sobre los imagenes de Mendibe

Los abaolorios, obras representativas del quehacer artístico de Manuel Mendive, son objetos escultóricos que representan los resguardos, que eran las pequenas bolsitas que se colocaban en las prendas de vestir de los niños muy pequeños, los cuales que constituían como una protección para ahuyentar a las energías negativas - protecciones contra el mal de ojo, que se acompañaban con los azabaches, los corales y los ojitos de santa lucía, objetos de pequeñas dimensiones.

En estas piezas el artista ha querido magnificar sus dimensiones e incorporar elementos como cauris, plumas y cuentas, dotando a estas esculturas de un sentido plástico que se relaciona con la función simbólica del resguardo en su sentido y función original.

 

2015-P-014   De la serie Energía para el amor y la bondad, mixta, 93 x 44 x 98 cm
2015-P-014 Abaolorio de la serie Energía para
el amor y la bondad, mixta, 93 x 44 x 98 cm.
Manuel Mendive.
Africa and Afro-America In Dakar, Senegal 2018top
Guillermina Ramos Cruz, 11/2018

The inauguration of the Museum of Black Civilizations and its exponents in the countries of the African Diaspora in the new world takes place in December 2018 in Dakar, Senegal.

The project will be an approach to Africa as motherland, showing the particular aspects of the cultures of the different ethnic groups, for each region of sub-Saharan Africa, counting on the proposals that support from the anthropological, ethnographic and artistic point of view the characteristics and specifics of each ethnic group and their artistic expressions.

In this museum, a retrospective vision is proposed from the past and how they emerge in the periods of European colonization, up to the present with a relationship to the history of slave trafficking, the thousands of Africans transported violently outside their territorial domains until the processes of decolonization, the beginning of the processes of independence of each town until the present day.

All the countries of the African Diaspora in the Caribbean will be represented with their practices and religious cults, examples of their musical instruments, their different rhythms and expressions in the plastic arts.

Concerning the practices of the Yoruba religion through the cult of Osha and of Ifa, in the western and central regions, the visual corpus and the social-religious imagination that transformed the vision of the cabildos of the black nations and passed on to the house-temples will be presented.

Likewise, from the eastern region of Cuba, the exhibits show their particular characteristics seen through the Afro-Haitian dances and spoken word whose presence is evident in the practices of vodu and its variations inserted in the eastern region of Cuba, whose imaginary form part of traditional Cuban folk culture.

From the largest of the Antilles, artists Manuel Mendive, Santiago Rodríguez Olazábal, Roberto Diago, and 27 other artists as well as socio-cultural aspects will be represented, showing various performances of Manuel Mendive through videos and documentaries throughout his artistic career.

Note on images of Mendibe

The abaolorios, which are representative of the artistic work of Manuel Mendive, are sculptural objects that represent the resguardos, which were the small bags that were placed in the clothes of the very small children as a protection to ward off the negative energies - protections against the evil eye, which was accompanied by jet, coral and eyes of Santa Lucia, small objects.

In these pieces the artist wanted to magnify its dimensions and incorporate elements such as cowries, feathers and beads, giving these sculptures a plastic sense that is related to the symbolic function of the protection in its original sense and function.

Abaolorios de la serie Energía para el amor y la bondad

2015-P-007 A   De la serie Energía para el amor y la bondad, mixta, 93 x 42 x 96  cm 2015-P-014  A De la serie Energía para el amor y la bondad, mixta, 93 x 44 x 98 cm 2015-P-007    De la serie Energía para el amor y la bondad, mixta, 93 x 42 x 96  cm

2015-P-007 A De la serie Energía para el amor y
la bondad, mixta, 93 x 42 x 96 cm. Manuel Mendive
2015-P-014 A De la serie Energía para el amor y
la bondad, mixta, 93 x 44 x 98 cm. Manuel Mendive
2015-P-007 De la serie Energía para el amor
y la bondad, mixta, 93 x 42 x 96 cm. Manuel Mendive

 

Articles/Artículostop

Museum of Black Civilisations in Dakar to foster the ‘dialogue of cultures’  12/10/2018 Star2: with Video - "Both Bocoum and the museum’s lead scientist Ibrahima Thioub said the collection, which includes megaliths dating back more than 1,700 years ago alongside contemporary art, would both honour the past and look to the future. It should not be “a place of nostalgia but a crucible of creativity, a factory of self-esteem,” said Thioub, rector of Dakar’s Cheikh-Anta-Diop University."

Sprawling Museum of Black Civilizations Opens in Senegal  12/10/2018 Smithsonian: "Now more than ever, it seems possible that the empty space could one day be taken up by African artifacts currently held in European institutions. In late November, French President Emmanuel Macron received a landmark report—written by French art historian Bénédicte Savoy and the Senegalese writer Felwine Sarr—recommending that he move forward with his plan to fully repatriate African artworks taken without consent from their countries of origin during the colonial era. Senegal was one of the first countries to subsequently request the large-scale return of its looted objects."

Inauguran Museo de Civilizaciones Negras en Dakar  12/7/2018 Cuba Debate: [desplazarse hacia abajo] - "El presidente de esa República africana, Macky Sall, estuvo presente en el acto, donde también participó la viceministra primera del Ministerio de Cultura de Cuba, María Elena Salgado. Con la curadoría de José Fernández Portal, estuvo presente en una de las plantas del Museo, una gran muestra de unos 30 artistas cubanos como René Francisco Rodríguez, Luis Gómez, Susana Pilar, Manuel Mendive, Roberto Diago, Andrés Montalbán, Roberto Fabelo, René Peña, Martha María Pérez Bravo, entre otros, con obras que tienen puntos de contacto con las raíces africanas."

Senegal Unveils a Vast Museum That Raises the Stakes in Africa’s Campaign to Reclaim Its Art  12/7/2018 Artnet: "The pan-African mission is exemplified by its contemporary art; Cuban artist Elio Rodriguez’s entangled fabric installations that transcend the Caribbean and African dichotomy are on view in the inaugural show."

Senegal unveils China-funded Museum of Black Civilisations  12/7/2018 Africa News: "The idea of a museum of Black Civilizations was nursed by first Senegalese President Léopold Sédar Senghor in 1966. Financed by China at more than 30 million euros, the structure has a capacity for 18,000 exhibits."

Opening ceremony for the Museum of Black Civilisations in Dakar  12/6/2018 AFP, YouTube: "Senegalese President Macky Sall attends the opening ceremony of the Museum of Black Civilizations, in Dakar. It is the culmination of a 50-year-old project to celebrate the achievements of black civilisations from the beginnings of humanity up to the present day."

Senegal unveils Museum of Black Civilisations  12/6/2018 BBC: "Among the first temporary exhibitions to be shown is work from artists from Mali and Burkina Faso as well as from Cuba and Haiti."

Senegal Opens Museum of Black Civilizations—One of the Largest of Its Kind In the World  12/6/2018 OK Africa: "The museum has been several years in the making, with leaders after Senghor putting investment into the arts on the back burner in the face of economic and political challenges. In 2011, President Abdoulaye Wade laid the foundation for the museum, but construction was halted due to a political transition, adds CGTN Africa News. The project was put into motion by Sall beginning in 2013, and has finally come to fruition through a $34 million investment from China—another indication of China's ubiquitous economic presence across Africa."

Museum of Black Civilisations aims to 'decolonise knowledge'  12/5/2018 Al Jazeera: "The museum has capacity for 18,000 works. This piece is called 'Utopic project' by Cuban artist Elio Rodriguez [Courtesy: Museum of Black Civilisations]"

 

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