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Orisha class photo gallery


Lilian Photo Gallery

Talk at Wellesley College

Contacting Lilian Oviedo

Lilian Oviedo Aldama: dancer, percussionist, singer

Lilian is a Matanzas dancer, percussionist, and singer who has performed with Afrocuba de Matanzas, Afrocaribeño, and Radames y sus Tambores. Lilian knows well the African traditions of Matanzas, especially Lukumi (Yoruba) and Congo (Bantu). She has visited  the US several times and given dance workshops and performances, based out of Cambridge, MA. 

Lilian is currently in Boston and available for classes.

Lilian can be contacted through this web site at acw_AT_afrocubaweb.com (replace _AT_ with @).



Experience:

Afrocuba de Matanzas, Cuba

Afrocuba specializes in the religious traditions from the Yoruba, Congo, Arará (Dahomey), and Abakwa (Efik/Efo) cultures. Lilian danced and sang with them for 3 years, performing material from these traditions. Afrocuba has been in existence for 30 years, and is the originator of the bata rumba style. Founded by Francisco Zamora, the group is the best established of the folkloric groups in Matanzas, a capital of African culture.

Afrocaribeño, Matanzas

Founded by Pedro "Pello" Tapanez, then directed by Danilito Perez, this group specialized in Haitian music from Oriente but also in Congo, Arará, Abakwa, and Yoruba material. They performed Cuban popular music as well, such as rumba, son, chachacha, mambo, and danzon. These are all african derived music. Lilian danced and sang with this group for 3 years.

Lukumi Oba, Matanzas

Also founded by Pedro"Pello" Tapanez, this group specialized in Yoruba, Congo, Arará, and Abakwa material. Lilian danced and sang with them for 1 year. She also performed batá, learning from Pello, a noted percussionist.

Ismeli y Su Piquete, Varadero, Cuba

Cuban "musica popular". Lilian danced and sang with this group for 6 months prior to her 1995-96 visit to the US.

Orisha Dance Classes, The Dance Complex, Cambridge, MA

Weekly classes in traditional Yoruba dancing, 1995-6 and 1997-8

Tongues of Fire, MIT, Cambridge, MA, January 1996

Directed by Brenda Waulcott, this play/musical offers a panorama of African American and Diaspora experience. Lilian danced Oshun in a solo performance.

Radames y Sus Tambores, Matanzas, Cuba

Lilian dances and sings with this traditional Matanzas group dedicated to preserving the African cultures of the province of Matanzas. Lilian furthered her batá skills by studying with Daniel Alfonso, also a member of Radames y sus tambores.

Lilian Oviedo Schedule: 2004

Cuban Santeria dancing to live batá music
Learn the dances used in bembes and toques celebrating the Yoruba Orishas in Cuba.  See Orisha class photo gallery

Dance Complex, 536 Mass Ave, Cambridge, MA, 617 547-9363 
Public parking behind the Harvest Coop, Mass Ave
Central Square T Stop
Sundays 12:00 to 1:30 PM
Cost: $12/session

Talk by Lilian Oviedo at Wellesley College

La Fuerza Espiritual de Mi Cultura Afrocubana
Lilian Oviedo
Wellesley College, Abril 1998

Yo soy Lilian Oviedo, bailarina profesional de grupos como AfroCuba, Locumí Oba, Afrocaribeño, Radames y sus tambores. Yo como artista conozco no solo el baile si no el tambor batá, los cantos y todo lo que acompaña mi cultura en su expresión artística.

Yo comencé en la religión Yoruba sin saberlo desde chiquita. Mi mama hizo una promesa.Hubo una crisis de mi salud. Ella le prometió a San Lázaro, Babalu Aye, que si yo volvía a caminar ella prometía que yo me pusiera una salla de saco. Todos los 17 de diciembre. Mi mamá falleció hace mas de tres años. Yo sigo con la promesa. Hago sus velada. Velar a San Lázaro significa que se invita a todos que tengan fe en los orishas. A las 12 de la noche del 16 para el 17 se le enciende velas pidiéndole salud para todos, desenvolvimiento, y que nos libre de todas las cosas malas que nosotros no nos podemos librar.

También podemos rezarle o contarle como ejemplo esta canción: San la O e, San la O, Merece aribo. San Lázaro merece piedad y ayudarlo mucho y pedirle para que el nos ayude. La comida preferida de San Lázaro es arroz congris con bacalao con papa. Eso es realidad pero puede ser como un Patakín de San Lázaro. Un Patakín es una historia real de la vida diaria.

Este fue el comienzo de mis relaciones con la cultura Yoruba.

En la religión Yoruba tengo hecho la Virgen de Regla, como todos le llaman Yemayá. En el 1986 me hicieron la Virgen de Regla. Mi Padrino Danilo Pérez Fernández, Cubano, tiene hecho Elegüa. El tiene 16 años de Santo. El siempre me enseñó a querer a todos los Santos, principalmente Obatala, que es mi padre en el Santo y es el Santo que tiene mi Ayibona. Yemayá es el Santo que me hicieron.

Ayibona quiere decir, la persona que atiende al Iyabo en todo lo que necesite y en todo lo que necesite el Padrino. Iyabo se le dice a la persona que se le hace el santo y tiene que vestirse todo un año de blanco. Al Iyabo se le trata como si fuera un niño recién nacido que hay que hacercelo todo. Se le baña, se le lava la cabeza, se le viste y se le da hasta la comida.

Yemayá
Al principio, aquí abajo sólo había fuego y rocas ardientes. Entonces Olofi, el Todopoderoso, quiso que el mundo existiera y convirtió el vapor de las llamas en nubes. De las nubes bajó el agua que apagó el fuego. En los huecos enormes entre las rocas se formó Olokun, el Océano--que es terrible y a quien todo el mundo teme. Pero el mar también es bueno, porque es la fuente de la vida, y el agua hizo venas en la tierra para que la vida se propagara. Esa es Yemayá-- la Madre de las Aguas. Por eso también se dice que antes que nada existiera, Yemayá estaba tendida cuan larga era y de repente dijo: "Ibi bayán odu me: Me duele el vientre", y de ella salieron los ríos, los orishas y todo lo que alienta y vive sobre la tierra.

Los bailes de Yemayá representan el movimiento del mar. Usa una bata con serpentinas azules y blancas, símbolo del mar y la espuma.

Ochún
Ochún es otro orisha del agua que es la hermana de la Virgen de Regla es la Virgen de la Caridad del Cobre. Ochún, la bella entre las bellas, gustaba de pasearse por el monte. Cantaba y jugaba con los animales porque ella mansa a las fieras y ni el alacrán pica. Un día Oggún, el herrero infatigable que vive en la manigua, la vio pasar y sintió que se le traspasaba el corazón. Empetuoso y brutal, corrió detrás de la que soliviantaba sus deseos, decidió a poseerla. Ochún, que estaba enamorada de Changó, huyó asustada. Agil como el venado, en su loca carrera, atravesó los verdes campos de berro de Orisha-Oko, el que asegura la fecundidad de la tierra. Pero Oggún, enardecido y violento estaba por darle alcance. Fué entonces que Ochún, desesperada, se lanzó al río. Arrastrada por el torbellino de la corriente, llegó hasta la desembocadura donde se tropezó con la poderosa Yemayá, madre de todos los orishas. Compadecida, Yemayá la cubrió de joyas, corales e infinitas riquezas. Por eso es que Ochún vive en el río y quiere tanto a Yemayá.

Iyalode es como se le dice a Ochún. Sus colores son el amarillo y blanco y puede ser amarillo solo, o amarillo color oro, amarillo claro la mayoría de la veces combinado con blanco. Ochún es coqueta, resueña, amorosa, cariñosa y alegre. Sus bailes son compañados con movimientos provocativos y con risas contagiosas. Con su miel endulza hasta las guerras.

Mi cultura, a travez del baile, me abre el camino hacia mi mejor desenvolvimiento. Es un placer estar con ustedes aquí esta noche y me gustaría conversar con ustedes. Así que les dejo hacer algunas preguntas.

Muchas Gracias

Casino and Casino Rueda: private lessons with Lilian Oviedo

This hot dance style originated in Cuba in the early 50's.  Danced to a Salsa timing (stepping on the one beat), this is a fast paced, beatifully synchronized, exciting dance.

In Rueda de Casino, couples form a circle in which one person calls or signals the different moves. Depending on the call the couples dance intricate combinations and turns or switch partners.  Not only do you get to interact with other dancers, it's also really fun.  The best Salsa dancers in New York know these moves.

Today, Casino and Rueda are very popular in Cuba and are danced to the tunes of los Van Van and even the Buena Vista Social Club. This dance has spread to Miami, LA, and New York and is catching on elsewhere in the US and Europe.

Casino Rueda

If you like dancing salsa, then imagine the sensation of doing so not with one person but with an entire group.  Picture this... you step out to your favourite latin nightclub.   Later in the evening, the floor opens as couples gather in a circle.  You know the moves, the names, the signals.  You grab a partner and you're about to enter into the most incredible salsa experience. 

Rueda de Casino was originally danced in the 1950's to the Cha Cha beat in members-only clubs in Cuba known as casinos deportivos.  These casinos sponsored dances with live orchestras where dancers would get together and  create new styles.   It was in these casinos that "la rueda" was born.  After 1959, early on in the Revolution, the comrades deprecated popular culture.  Rueda de Casino eventually resurfaced in people's living rooms, on the street, at clubs and parties and is now the main popular dance in Cuba.   It was first introduced to Miami in the early 90's and is rapidly making its way across the United States.

Casino Rueda, in its truest form, is an art of communication that requires dancers be alert and quick.  A leader calls out or signals the dancers to a short combination of intricate steps followed by commands such as "adios", "enchufa", or "dame..." which are patterns that lead dancers to a change of partners.   There are reportedly more than 150 moves, each with a name that often has a double entendre or some cross cultural humour buried in it.  Each pattern also comes with a hand signal or gesture which are well needed in large circles and/or loud night clubs.   It's incredible to watch but certainly much more so to participate.  Everyone in the wheel, including followers, keep their eyes peeled to the caller.  When the dancers are on in "la rueda" it is intoxicating and addictive.

Contacting Lilian Oviedo

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